נשיא ברינקס ישראל: "החוק לצמצום שימוש במזומן – פגיעה בשקופים"

    עפר גדנקן 2 Comment on נשיא ברינקס ישראל: "החוק לצמצום שימוש במזומן – פגיעה בשקופים"

    משבר הקורונה מסתמן כבר עתה כמשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה, והוא צפוי להגדיל לאין שיעור את מספרם של האנשים השקופים | ישי צוויקל, נשיא ברינקס ישראל: "הקשחת החוק לצמצום השימוש במזומן תפגע בעיקר באנשים השקופים"

    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני מספר ימים הודיע משרד האוצר כי בכוונתו להקשיח את חוק צמצום השימוש במזומן במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, כחלק מניסיונו להיאבק בהון השחור המתגלגל ברחובות. לדברי ישי צוויקל, נשיא ברינקס ישראל, דווקא בעת הזו, בזמן שמדינת ישראל ואזרחיה מצויים במשבר הכלכלי החמור ביותר שידעה המדינה, החוק צפוי לפגוע דווקא באוכלוסיות החלשות והפגיעות ביותר. על פי ההערכות של משרד האוצר, בישראל ישנם למעלה ממיליון אנשים ללא חשבון בנק ו/או המוגדרים מסורבי אשראי (Underbanked). לאנשים אלו אין כרטיס אשראי, צ'קים, אפשרות לפתוח תוכנית חיסכון לילד או לקבל הלוואה במקרה חירום או נגישות לכלים פיננסיים. אותם אנשים שהפכו ל"שקופים", מתנהלים עם מזומן כאמצעי תשלום כמעט בלעדי, היות וזוהי האפשרות היחידה שעומדת לרשותם.

    עוד אומר ישי צוויקל, נשיא ברינקס ישראל, כי נכון לעת הזאת, מימדי האסון והשלכותיו לטווח הארוך טרם ברורים במלואם, אולם ברור לכל שמצבם של אוכלוסיות שהגיעו אליו חלשות, יחמיר אף יותר. בנוסף, הכלכלה תקבל לשורותיה המוני שקופים חדשים, כאלו שערב המשבר השתייכו למעמד הביניים, תרמו למערכת והזינו אותה ובתקופה קצרה הפכו לנתמכים. בזמן שהממשלה מעודדת מתן הלוואות ואשראי בשביל לאפשר לאנשים ולעסקים מרווח נשימה בתקופה זאת, ובשביל להגדיל את הצריכה הפרטית במשק, ברור לכל שהלוואות רבות יוותרו לא כיסוי. אותם אנשים ועצמאים שעד כה היו בעלי דירוג אשראי חיובי, יוכלו למצוא עצמם

    מוגבלי חשבון. בחודש יוני דווח על עליה של כ-75% בבקשות לפשיטת רגל ביחס לחודש המקביל אשתקד ואנו רק בתחילת הדרך. אנו בפתחה של תקופה בה נראה גל

    של אנשים פרטיים ועסקים שמגיעים לחדלות פירעון, פשיטות רגל והסדרים שיותירו אותם ללא גישה לחשבון בנק ואשראי, כשהדרך היחידה שלהם להמשיך להתקיים, תהיה מזומן.

    מסע הדה לגיטימציה שנעשה למזומן בחסות המשבר, תורם להגברת הפערים הכלכליים בין האוכלוסיות השונות. דווקא עכשיו, על אף כל התחזיות, על פי נתוני בנר ישראל, השימוש במזומן גדל ובשל כך העשירים יהפכו לעשירים יותר והשכבות החלשות תגדלנה על חשבון מעמד הביניים ואיתם גם השימוש במזומן. סביר שגם בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים, שהפדיון שלהם נפגע לאין שיעור, יבחרו בתקופת מצוקה, להימנע מעמלות הסליקה הכרוכות בשימוש בכרטיסי אשראי. כוונת משרד

    האוצר להגביל עוד יותר את השימוש במזומן, תפגע בשכבות שזקוקות עכשיו, יותר מתמיד, לעוגן המזומן.

    בשנת 2019, כשהחוק לצמצום שימוש במזומן נכנס לתוקף, תפוצת המזומן לא רק שלא ירדה, אלא המשיכה לגדול בממוצע של 5%  באותה שנה, כך על פי נתוני בנק ישראל.

    כפי שלמדנו פעמים רבות בעבר, עוד מוקדם להספיד את המזומן. "ההיסטוריה מלמדת כי דווקא בתקופות משבר, כוחו של המזומן עולה, בעיקר בגלל הביטחון שהוא מעניק לאוחזים בו, בפרט בזמנים בהם חוסר האמון בממסד, גובר על החוק היבש" מציין צוויקל, נשיא ברינקס ישראל.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      כל השקופים האלה הם ערבים, אריטראים, ושאר עובדים זרים לא נראה לי שיש יותר מ100 יהודים במדינה שאין להם חשבון בנק