- רדיו קול חי - -

הקבינט התכנס ואישר את תקנות הקורונה במרחב הציבורי

קבינט הקורונה בראשות ראש הממשלה בנימין התכנס היום (ראשון) בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. הקבינט אישר תקנות המסדירות את ההגבלות על פעילות עסקים, מקומות עבודה, מקומות הפתוחים לציבור והתקהלויות, וכן את כללי ההתנהגות במרחב הציבורי בצל התפשטות נגיף הקורונה וכן עיגון הכללים הקיימים כיום עבור מקומות עבודה.

ההחלטה תיכנס לתוקפה עם פקיעת תוקפן של תקנות שעת החירום ביום שלישי ה-11.8.

התקנות קובעות את ההסדרים הבאים:

א. קביעת כללים במרחב הציבורי לעניין שמירת מרחק של 2 מ' בין אדם לאדם.

ב. קביעת איסור התקהלות במרחב בפרטי, הציבורי ובמקום ציבורי או עסקי – של יותר מ – 20 אנשים בשטח פתוח, ועד 10 אנשים במבנה.

ג. קביעת הגבלה על נסיעה ברכב פרטי, לעניין מספר הנוסעים – 2 נוסעים בנוסף לנהג, ואם יש ברכב יותר מספסל אחורי אחד נוסע נוסף על כל ספסל נוסף, למעט אנשים הגרים יחד.

ד. הצבת שילוט על ידי הרשות המקומית בסמוך למתקני שעשועים בשטח ציבורי, לעניין חובת שמירת מרחק, איסור התקהלות ומסיכות.

ה. הכללים החלים על מקום ציבורי או עסקי, בין היתר: הגשת הצהרה, הצבת מחיצה, שילוט, מינוי ממונה קורונה, תשאול ומדידת חום, סימון מקומות עמידה בתור, שמירת כללי היגיינה וחיטוי, אי-הכנסת אדם ללא מסיכה וכו'.

ו. קביעת התפוסה המותרת במקום ציבורי ועסקי: אדם לכל 7 מ"ר או בהתאם להגבלת התקהלות (הגבוה מבין השניים). למעט: בית אוכל (20 בשטח סגור במבנה ועד 30 בחוץ), בית אוכל בבית מלון (עד 35% תפוסה לפי רישיון העסק), טיפול קבוצתי במסגרת רווחה – עד 15 איש, ובבריכה ובמקווה – בתוך מי הבריכה עד אדם לכל 6 מ"ר. כמו כן, מוטלת חובת הצבת שילוט לעניין מספר השוהים המותר במקום, וקביעה והפעלת מנגנון לוויסות השוהים.

ז. הבהרה – אין בהוראות האמורות כדי לגרוע מ"הוראות מנהל" שנתנו מכוח פקודת בריאות העם, למניעת התפשטות מגיפה, בין היתר ל: בתי תפילה, מקווה טהרה, בית אוכל, מספרה וטיפולי יופי, ועוד.

ח. קביעת תנאים נוספים (בנוסף לתנאים הכלליים של מקום הפתוח לציבור ועסק) – לקניון ולשוק, ובכלל זה מניעת אכילה במתחם מזון משותף.

ט. קביעה כי בשירות משלוחים המשלוח יונח בסמוך לפתח בית מגורים, מחוץ לו.

י. מתן סמכות לראש השירות או רופא מחוזי במשרד הבריאות, במקרה בו התגלה כי היה חולה קורונה במקום ציבורי או עסקי, להורות על סגירת המקום או חלקו לתקופה הדרושה לשם מניעת הדבקה בנגיף או עריכת חקירה אפידמיולוגית, לפרק הזמן הקבוע בתקנה זו. קיימת בתקנות אפשרות להשיג על קביעה זו.

יא. קביעת איסור גורף על הפעלה של: אולם או גן לשמחות ולאירועים וכן: פארק מים, פארק שעשועים ולונה פארק – לרבות אלה המצויים במבנה, בריכת זרמים (ג'קוזי) שהיא עסק טעון רישוי ומקום לעריכת ירידים.

יב. הגבלה על קיום אירוע מהסוגים המפורטים, שמספר המשתתפים בהם עולה על המותר בהתאם לאיסור התקהלות. ובכלל זה: כנס, מסיבה, פסטיבל, טיול מאורגן וכו', בין אם התקהלות זו מתקיימת במרחב הפרטי והציבורי, ובין אם היא מתקיימת בתוך מקום הפתוח לציבור או בבית עסק.

יג. פתיחת בריכות לפעוטות.

יד. התקנות החדשות מאפשרות בין היתר קיום מופעי תרבות בהתאם להגבלות על מספר המשתתפים בהתקהלויות. מנכ"ל משרד הבריאות, בהתייעצות עם מנכ"ל משרד התרבות, רשאי לאשר למוסד תרבות לקיים מופעים בתנאים אחרים עליהם יחליט.

באשר למקומות עבודה שאינם מקבלים קהל, עוגנו בתקנות הכללים שחלו עד היום לפיהם מגבלות ההתקהלות עד 10 אנשים בשטח סגור ו-20 אנשים בשטח פתוח אינן חלות, ובמקומן חלות הנחיות למעסיקים כיצד לפעול על מנת למזער הדבקות בנגיף. כך, הלכה למעשה, מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ממשיכים לפעול באופן תקין ורציף. כמו כן, קבועות בתקנות החרגות עבור מקומות עבודה חיוניים מהצורך לעמוד בכללים ככל שלא ניתן, זאת על מנת לשמור על פעילותו הרציפה של המשק.

הכללים החלים על מקומות העבודה:
א. שמירה על מרחק של 2 מטר בין עובד לעובד
ב. עטיית מסיכה
ג. שימוש בציוד אישי ככל הניתן
ד. ישיבות עד 50 משתתפים, תוך הקפדה על הכללים

כניסה לתוקף: בהתאם לחוק, תקנות שהותקנו לפי החוק יוגשו לוועדה של הכנסת והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, או לא לאשרן או לשנות את תקופת תוקפן בתוך 24 שעות. ככל שלא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה – יתפרסמו התקנות וייכנסו לתוקף עם פרסומן (בתום 24 שעות ממועד קבלת ההחלטה), והוועדה בכנסת תקיים דיון בתקנות ותחליט אם לאשרן כאמור לעיל, בתוך 14 יום – בנוגע להגבלות החלות על המרחב הפרטי והציבורי, או בתוך 28 יום – בנוגע להגבלות על פעילותם של עסקים ומקומות הפתוחים לציבור.