נדחתה הצע"ח להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות

    איתי גדסי No Comments on נדחתה הצע"ח להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות

    הצעת החוק של סיעת יש עתיד-תלם להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות נדחתה בקריאה טרומית במליאת הכנסת

    צילום: קובי גדעון / לע"מ
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק ועדת חקירה מיוחדת לרכש ספינות השיט והצוללות לחיל הים, של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת. לאחר הצבעה שמית 19 ח"כים תמכו מול 48 שהתנגדו.

    הוצע להקים ועדת חקירה מיוחדת לחקירת רכש ספינות השיט והצוללות לחיל הים. על-פי המוצע, נשיא בית המשפט העליון ימנה את חברי ועדת החקירה ויגדיר את העניין שיהיה נושא החקירה. דינה של הוועדה יהיה כדין ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968, בשינויים המחויבים.

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בתהליך קבלת ההחלטות בנושא עסקה רכש הצוללות וכלי השייט נפלו פגמים רבים שחלקם כבר פורסמו. בנוסף, אישורו של ראש הממשלה למכור צוללות מתקדמות למצרים, מעלה שאלות קשות לגביי עצם ההחלטה, שנעשתה מבלי שאף אחד מהצמרת הביטחונית של ישראל היה שותף לה".

    עוד נכתב: "תהליך קבלת ההחלטות בשני הנושאים האלה הוא קריטי לביטחון הלאומי של ישראל. קיים חשש כבד שבנושאים שהם בלב הביטחון האסטרטגי של המדינה התקבלו החלטות ממניעים שאינם ברורים וייתכן אף פליליים. עד היום ראש הממשלה מסרב לענות מדוע הוא אישר לגרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים מבלי שאף אחד ידע על כך בזמן אמת".

    "אי לכך, הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית שתגיע לחקר האמת היא צורך השעה. מדינת ישראל לא יכולה להמשיך להתנהל מבלי לפזר את עננת השחיתות ומהפגיעה האפשרית בקודש הקודשים שלנו. הביטחון שלנו".

    ח"כ משה יעלון נימק את ההצעה: "אנחנו עוסקים בפרשה אשר כל מי שמצוי בפרטיה מגדיר אותה כפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. אנחנו כמובן ניסינו ביש עתיד תל"ם במסגרת הכנסת הזאת להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ואפילו ניסיון להביא את הנושא לוועדה לביקורת המדינה כך שמבקר המדינה יפתח בבדיקה. אם אין כלום כי לא היה כלום, אז למה הליכוד כל כך מתאמץ למנוע את אותה בדיקה מתבקשת? יש לי ציפיות מגנץ ואשכנזי מאחר והם מכירים את הדברים מקרוב, אנחנו מתעקשים ולא נרפה מהנושא עד שהוא ייבדק וייחקר".

    השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה: "אתם מגישים את ההצעה הזו כל שבוע בצורה כזו או אחרת. אתה מלא אובססיה רעל וארס. כשהיית בליכוד והיית שר הביטחון הכל היה בסדר מבחינתך, אבל מהרגע שהחליטו להזיז אותך מאותו תפקיד בגלל אילוצים פוליטיים אתה לקחת את זה אישית ומאז אתה רודף את רוה"מ מבוקר עד לילה".

    אמסלם הוסיף "הדבר הזה נחקר ע"י משטרת ישראל, זה עבר את פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה ואני מבין שגם יש בג"ץ בנושא. אתם לא מאמינים למערכות האלה? אתם צודקים אבל אל תתקפו אותנו על זה שאנחנו מעבירים ביקורת עליהם".

    יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד: "שני רמטכ"לים של צה"ל בתקופה הרלוונטית, בני גנץ וגבי אשכנזי הסבירו לי לך ולכל עם ישראל שאנחנו מוכרחים ועדת חקירה ממלכתית לחקר הצוללות מפני שאין שום דרך אחרת שנלמד או נדע מדוע ראש הממשלה אישר למצרים לקלוט צוללות מגרמניה. מפני שאין שום דרך אחרת שבה אנחנו נדע אם לא תהיה חקירה ועדת חקירה ממלכתית איך קרה שבענייני רכש ביטחוני כל הכללים הופרו".

    לפיד המשיך "ועכשיו יש הצבעה ואני סמוך ובטוח שהם ודאי יפציעו הנה בדקות הקרובות כדי להצביע על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לעניין הצוללות. אם הם לא יעשו את זה מתברר שכבר לא אכפת להם מכלום כולל הביטחון, כל מה שמעניין אותם זה פוליטיקה קטנה ועלובה של כיסאות".



    0 תגובות