הרב לאו: "נשקול להתיר לאנשים לצום פחות בעקבות המצב"

    ישראל רובין No Comments on הרב לאו: "נשקול להתיר לאנשים לצום פחות בעקבות המצב"

    הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו: "יכול להיות שאנשים בסיכון מסוים, בגיל מסוים – אולי אסור יהיה להם לצום צום מלא. נצטרך לשקול אתזה" | הרב סיפר: "אמרתי לראש המל"ל – בוא תכריז עכשיו על סגר 8 שבועות ובראש השנה נצא לחירות" | עוד אמר: "אין הצדקה להטיל אותם מגבלות על בתי כנסת בגדלים שונים משמעותית"

    הרב הראשי הגר"ד לאו צילום: פלאש 90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הגאון הרב דוד לאו שליט"א, שוחח עם יעקב ריבלין ואבי בלום בתכנית 'פילפוליטיקה'.

    בפתח הראיון נשאל הרב לאו מדוע לדעתו, עדיין יש חלקים בציבור שאינם מקפידים על הכללים. "אני חושב שצריך לחלק את הדברים, זה לא נכון להגיד 'הציבור החרדי' כמקשה אחת", ענה הרב לאו. "ישנם בתי כנסת שאתה יכול להכנס אליהם ואם אתה תהיה המתפלל ה-11 מיד יסמנו לך לצאת החוצה. אולם ישנם כאלה שלצערי שומרים את המסיכה מפורים לפורים ולא מעבר, אני חושש שהאווירה בארץ כללית היא אווירה פחות טובה ביחס לשמירה על הכללים".

    "אני אתן דוגמא אחת פשוטה", המשיך הרב הראשי "כאשר ביום שישי שעבר אני שומע על החלטת ממשלה שמדברת על מסעדות שתהיינה סגורות החל מאחר הצהריים ואז אחה"צ, לפני שבת אני רואה שהממשלה החליטה להשאיר את המסעדות עד יום שלישי ב-5 בבוקר".

    לדבריו "התחושה הזו, של רגע מחליטים כך ורגע מחליטים כך – יוצרת אצל הציבור תחושה שכביכול הגל הזה הוא קל יותר או לא מה שהיה. אולם, נדמה לי שאם מסתכלים על המספרים, ההתפשטות של המגיפה חמורה פי כמה ממה שהיא הייתה בפעם הקודמת. עד כדי כך שאני ממש מתלבט ומנסה להרהר לקראת ט' באב, אמנם זה יהיה חוסר אחריות הלכתי לומר היום מה דעתי לגבי צום שעה באב – אבל אם הנתונים יהיו כמו שעכשיו, יכול להיות שאנשים בסיכון מסוים, בגיל מסוים – אולי אסור יהיה להם לצום צום מלא. נצטרך לשקול אתזה".

    הרב הראשי מציין כי, מבחינה הלכתית "אמנם אין 'שיעורים' בתשעה באב מעיקר הדין – אבל יש 'ביאור הלכה' שמדבר על זה ונצטרך לשקול אתזה", אומר הרב לאו שנית.

    יעקב ריבלין: "ראינו גם שיש רבנים שמתירים לאכול בשר בתשעת הימים כדי להתחזק". הרב לאו: "נכון, בשנה הזו, בתקופה הזו, למי שיש צורך, צריך לזכור שזו אפשרות".

    עוד הוסיף הרב לאו בנוגע לצום תשעה באב, כי "צריך יהיה לקחת בחשבון סיכון נוסף (לקראת תשעה באב); דיברתי עם יהודי תלמיד חכם חשוב שהוא עובר צומות בדרך כלל בלי קושי חריג, אבל בשבעה עשר בתמוז הוא הרגיש חולשה מעט חריגה ולמחרת התברר לו שהו אכן נדבק בקורונה והוא למעשה חולה מאומת. זה אומר שכאשר החיידק יושב בפתח הגרון ואם אין שטיפה – אם אדם לא שותה הוא מזיק לעצמו", מספר הרב הראשי לישראל.

    הרב לאו מוסיף בעניין האווירה הציבורית ואומר "המצב של המחלה גרוע יותר, אבל ההחלטות המשתנות לכאן ולכאן והתחושה שעל זה מותר סגר ועל זה פחות – אני חושש שכל אלו יצרו אצל אנשים הרגשה שפחות צריך להקפיד – ולא היא".

    יעקב ריבלין: "יש איזה 'מגן אברהם' שאומר שבתקופת 'דבר' לא צמים כי זה מחליש את הגוף, האם קיימתם דיון בנושא הזה". הרב לאו: "בהחלט, הרבנים מדברים על הנושאים הללו ובוחנים אותם כל הזמן ולכן אני אומר שהיום, שבוע לפני, זה עדיין יהיה חסר אחריות מבחינתי לומר הוראות הלכתיות".

    "בכל אופן", הוסיף הרב לאו במענה לשאלתו של ריבלין "זה לא הגדרות מגיפה שאליהם המגן אברהם מתייחס. יש הגדרות בהלכה של מגיפה, וזה לא נכלל בהגדרות האלו".

    עוד הוסיף הרב הראשי לישראל "אנחנו רואים את ההידבקויות ורואים גם את הגילאים ולכן בהחלט יש מקום לשקול בגילאים מבוגרים שיצטרכו לשתות לשיעורים – כי ה'מגן אברהם' ופוסקים נוספים שעסקו בנושא, עומדים אל מול עינינו. אני חושב שבשבוע הבא נוכל לדעת ברור יותר ולהגדיר הגדרה ברורה יותר", פסק הרב.

    אבי בלום: "האם הרבנות הראשית כבר החלה לתת את דעתה בעניין התפילות ימים נוראים בצל הקורונה?".

    הרב לאו: "בהחלט כן, השבוע ישבתי במניין מסוים שדיברו איתי וביקשתי מהם להתחיל להתארגן עם בעלי תפילה, ניגש אחד מהרבנים ושאל 'אולי יהיה בעל תפילה שיתפלל מוסף במניין ראשון ויוציא את הציבור גם במניין שני ושלישי?'. אמרתי לו: 'כשיש בהלכה מושג של בעל תפילה שמוציא את הציבור ידי חובה – הוא מוציא את אלו שאינם בקיאים, אם אדם לא בקיא במנגינה – הוא לא מוגדר כלא בקיא'.

    כך או כך, הוסיף הרב "השאלות כבר עומדות על הפרק. לפני שבכלל התחלתי להתייחס לכל הפרטים – תמיד צריך לברר אצל אנשי המקצוע, אז בכל פעם אני מברר במשרד הבריאות אצל אנשי המקצוע מה המצב".

    הרב לאו סיפר "ביום רביעי שעבר שוחחתי שיחה ארוכה עם ראש המל"ל, מאיר בן שבת. אמרתי לו 'אתה כל הזמן מדבר על גזירות אלו ואחרות, תסביר לי כרגע מה נתונים מבחינת שלפיהם אתה ממליץ כך או אחרת?'. לפי מה שהוא אמר לי – הוא מדבר על כך שמדינת ישראל, לפי ההתפשטות שקיימת היום – צריכה 8 שבועות של סגר כדי שניתן יהיה בזמן הזה לגרום למצב שאכן אלו שחולים מטופלים ואלו שהדביקו במשפחה יסיימו להדביק בתוך הבית ועל ידי כך (8 שבועות סגר) זה יהיה הפתרון היחיד לדעתו".

    הרב לאו המשיך וסיפר "אני מכיר את בן שבת עוד מתפקידו הקודם והוא יהודי יקר ו'איש בית כנסת'. אמרתי לו 'אתה הרי איש בית כנסת, אז אתה תבין על מה אני מדבר שבראש השנה כתוב שאנחנו אומרים בתפילות זכר ליציאת מצרים כי בראש השנה (על פי חז"ל) פסקה עבודה מאבותינו. אז אם כך", מספר הרב את שהציע לראש המל"ל בשיחתם "אמרתי לו 'בוא תכריז עכשיו על סגר 8 שבועות ובראש השנה נצא לחירות ונהיה אחרי כל הגל הזה, אדרבה ואדרבה. הוא אומר לי "אם זה היה בידי – כן".

    יעקב ריבלין: "האם הרב שאל את ראש המלל מדוע בתי כנסת תמיד ראשונים להיסגר. ומדוע למסעדות מתירים ומקלים יותר מבתי כנסת?".

    הרב לאו: "זו בדיוק היתה הסיבה הראשונה שבעטייה יזמתי את שיחתי איתו, מיד אחרי ששמעתי על הגזירות החדשות ובעקבות השיחה איתו גם הוצאתי את המכתב לראש הממשלה ולשר הבריאות שכל הגזירה הזו היא גם לא הגיונית – אם יש בית כנסת או שטיבלך שיש שם מקום ל-15 אנשים במקרה הטוב – שם אני מבין, אבל בית הכנסת הגדול בירושלים – 3000 מקומות ישיבה, להגיד במקום הזה 10 – 19 או 50 אנשים?".

    לדבריו "אין שום הצדקה שרוב בתי הכנסת שבהם מקפידים קלה כבחמורה – עליהם יגזרו גזירות שכאלו – תטפלו באלה שבאמת מתנהגים שלא כיאות. ולכן לא התפלאתי שבבית הכנסת הגדול בבני ברק, מי שעמד והזמין את הפיקוח לסגור את בית הכנסת זה ועד רבני בני ברק. ועד הרבנים בבני ברק ראה לנכון ששם לא מסוגלים לשמור על הכללים אז הם אלה שקראו לסגור".

    הרב נשאל לגבי הנוכחות של המנהיגים הרוחניים במשבר הקורונה ואם הנוכחות הזו קיימת דיו וענה "אני לא יודע אם זה היה בגל הראשון, אבל בגל הזה זה לא קיים. אנחנו שומעים כל הזמן את ההנהגה הרוחנית מדברים בצורה ברורה מאוד".

    אבי בלום: "עדיין יש אדמורי"ם שמתירים ללכת בלי מסיכות, איך מתמודדים עם זה". הרב לאו: "תמהני עליהם, אולי יש נסתרות שאני לא יודע".

    לגבי בתי עסק שנוטשים את הכשרות בעקבות הקורונה: "קודם כל אני אני בשנתיים האחרונות לא עסוק בכשרות בכלל אבל זה ממש לא נכון, זה טרנד תקשורתי – הוא בתקשורת ולא בפועל. גם כאשר ניסו להקם גופי כשרות חלופיים לרבנות. הציבור יודע לזהות את הרבנות וההשגחה האמיתית ומתייחס אליה בהתאם – כל יתר הדברים הם דיבורים וצריך לדעת לשים אותם בפרופרציה נכונה. זה כותרות ולא מעבר לזה".



    0 תגובות