45% מהיהודים מתגוררים בישראל: וכמה יש יהודים בעולם?

    איתי גדסי No Comments on 45% מהיהודים מתגוררים בישראל: וכמה יש יהודים בעולם?

    ועדת העליה והקליטה קיימה דיון על מצוקת יהודי העולם וחיזוק הקשר עימהם, יו"ר הועדה דוד ביטן סיפר כעל מצוקת הקהילות הקטנות, שאינן יכולות לקיים את עצמן. ביטן מקדם הקמת קרן להחזקת קהילות אלו

    מעל 6 מיליון יהודים בצפון אמריקה. העיר ניו יורק צילום: פלאש 90
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעולם חיים כיום 14,410,700 מיליון יהודים, כך נחשף היום (שני) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בסקירה השנתית על פעולות משרדה של שרת התפוצות עומר ינקלביץ.

    מתוכם – 45% חיים בישראל, 6,740,000 מיליון, 6,088,000 בצפון אמריקה, 1,072,400 באירופה, 324,000 בדרום אמריקה, 300,000 באסיה, 120 אלף באוסטרליה וניו זילנד ו-74 אלף באפריקה.

    יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) סיפר כי מצוקת הקהילות הקטנות, שאינן יכולות לקיים את עצמן, היא הבוערת. ביטן מקדם הקמת קרן להחזקת קהילות אלו. שר האוצר ישראל כ"ץ כבר הבטיח לביטן לנושא 20 מיליון ₪, ויו"ר הוועדה פנה לסוכנות היהודית להקציב מצידה סכום דומה.

    ביטן הדגיש כי "אם לא נחזק את הקהילות בגולה – לא יהיה את מי להעלות לישראל. מגפת הקורונה הולידה גל חדש וייחודי של אנטישמיות ברחבי העולם, וישראל צריכה להוקיע את תופעת האנטישמיות בעולם על כל צורותיה".

    ביטן סיפר כי לפני שבוע התקיים דיון בוועדה בנושא, ובשבוע הבא נקיים דיון נוסף בנושא אנטישמיות ברשת בהשתתפות הנהלות הרשתות החברתיות".

    ביטן הזהיר כי הקהילות היהודיות באירופה, מתמודדות בשנים האחרונות עם מקרי אנטישמיות קשים של תקיפה פיזית, ומיליוני אירופאים ממשיכים להחזיק במגוון רחב של סטריאוטיפים אנטישמיים. לפי דו"ח האנטישמיות של מרכז קנטור, בשנת 2019 אירעו 456 תקריות אלימות חמורות לעומת 387 בשנת 2018.

    שרת הקליטה עומר ינקלביץ אמרה בוועדה, "זוהי נקודת מבחן היסטורית ליחסי מדינת ישראל ויהדות התפוצות, שיכולה להעלות אותנו על מסלול חדש. היום יותר מתמיד ישראל צריכה להביע את מחויבותה ליהודים בארץ ובתפוצות, ולתפקד כממשלת העם היהודי".

    בין המיזמים שהוצגו בדיון, הקמת פלטפורמה וירטואלית המאפשרת את קיומם של מחנות הקיץ עבור הנוער היהודי בתפוצות כולל מפגשים וירטואליים בין מחנות בישראל ובחו"ל, והכשרת מורים ללמידה מרחוק – הסבה של מערכת החינוך היהודית הפורמלית בעולם למתכונת מקוונת, דבר שהשפיע באופן ישיר על הלמידה של עשרות אלפי תלמידים יהודים מהעולם.

    בנוסף, השתתפו בישיבת הוועדה גם פרופ' יוג'ין קנדל ומקסין פסברג, שעמדו בראש הוועדה הציבורית שברוח מסקנותיה התקבלה ההחלטה שאושרה על ידי הממשלה בתחילת החודש, על המתווה האסטרטגי להבטחת העם היהודי בתפוצות.

    לדברי קנדל, הצוות שהוקם התחייב להציג תוכנית לממשלה שחייבת להיות מתוקצבת לטווח ארוך. "חייבים להיות שותפים לגיוס משאבים ומאמץ, ולהשקיע בחינוך יהודי פורמלי ובלתי פורמלי, ערכים יהודיים, חדשנות וטכנולוגיה.

    עד כה מבחינת ממשלת ישראל לא היו סדרי עדיפויות ואין מחויבות ארוכת-טווח מוצהרת על ידי ישראל. חייבים להכריז על מהלך אסטרטגי שממוקד לעזרה לקהילות יהודיות, כולם מחוברים לאותה הרשת הקהילות היהודיות בסכנת הכחדה". פסברג ציינה כי "חשוב להקשיב לצרכי הקהילות ויחד לייצר שותפות".

    מנכ"ל משרד הקליטה דביר כהנא, הזהיר כי 8 מיליון יהודים חיים בתפוצות, אך 80% מהם לא מרגישים קשר ליהדות וליהודים. "אנחנו שוחים נגד הזרם, ורוב היהודים חיים בחו"ל ברווחה". ח"כ יוסף טייב (ש"ס) קרא להדגיש את הזהות היהודית. "חיבור לזהות היהודית גורם לרצון לעלות".



    0 תגובות