חקירת ניגודי העניינים; הנשיאה חיות: "ניסיון להלך אימים על הרשות השופטת"

    ישראל רובין No Comments on חקירת ניגודי העניינים; הנשיאה חיות: "ניסיון להלך אימים על הרשות השופטת"

    נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת חיות מגיבה על ההצעה שנדחתה, להקים ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים: "ניסיון להלך אימים על הרשות השופטת" | סמוטריץ': "מוכן להצעת פשרה: ועדת החקירה תבדוק גם את המניעים שלי וגם את המניעים שלך"

    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    6:22
    16.04.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דף מ"ח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במכתב ששיגרה היום (חמישי), נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לשופטים ולעובדי מערכת המשפט, מותחת חיות ביקורת נוקבת על ההצעה שהעלה בכנסת ח"כ בצלאל סמוטריץ – להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים בבית המשפט העליון, בעקבות שורת חשיפותיו של העיתונאי קלמן ליבסקינד על סדרת פסיקות של שופטי העליון שהתקיימו תוך ניגוד עניינים מובהק.

    בפתח המכתב כתבה חיות על עבודת מערכת המשפט בצל הקורונה "התפרצות ה'גל שני' של נגיף הקורונה מחייבת אותנו להמשיך ולהתמודד גם במערכת בתי המשפט עם עליה בתחלואה. למרבה הצער, לעת הזו ועל פי הנתונים שבידינו, לצד שופטים ועובדים שחלו והחלימו, עתה חולים בנגיף שופטת אחת ותשעה עובדים. כמו כן 24 שופטים ו-192 עובדים נתונים בבידוד. אני מקווה ומתפללת מעומק הלב לבריאות ולהחלמה מהירה של כל אחד ואחת מכם".

    "כידוע לכם", כתבה חיות לשופטים "אנו מקיימים בימים אלה תהליך נרחב של תחקור והפקת לקחים על מנת להבטיח כי ההפעלה של בתי המשפט תואמת את הוראות ה'תו הסגול' ועל מנת להתאים את ההפעלה לשגרת עבודה בצל הנגיף. זאת מתוך מחויבות עליונה להבטחת בריאות השופטים, העובדים וציבור המתדיינים".

    עוד הוסיפה חיות ועדכנה את עובדי המערכת בעניינים השונים "בין היתר, מתבצע תחקיר לכל אירוע הדבקה במערכת, שעות הפעילות בחלק מבתי המשפט שונו, הפגרה קוצרה, בוצעו שינויים מבניים באולמות, ניתנו היתרים לעבודה מהבית ושינויים ושיפורים נוספים נבחנים ונבדקים כל העת".

    בהמשך המכתב כאמור, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון להצעה שעלתה בכנסת להקים ועדת חקירה על ניגודי העניינים, ומתחה ביקורת נוקבת על כך "לצד גל הקורונה שעימו אנו נאלצים להתמודד, נדרשת הרשות השופטת להתמודד בעת האחרונה גם עם גל עכור נוסף שהגיע לשיא או שמא אומר לשפל המדרגה, בהצעה שעלתה ונדחתה בכנסת בשבוע החולף בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת 'ניגודי העניינים' של בכירי המערכת המשפטית".

    "דומני", המשיכה חיות "כי כל בר דעת יכול היה להתרשם כי מדובר בהצעה הנובעת ממניעים לא ענייניים שנועדה אך לנגח את הרשות השופטת בניסיון להלך עלינו אימים ולפגוע בעצמאות השיפוטית ובאמון הציבור בבתי המשפט", קבעה הנשיאה.

    לדבריה "חשוב לומר – הרשות שלנו אינה מבקשת 'לטאטא דבר מתחת לשטיח'. היא נתונה לביקורת, קשובה לביקורת ופועלת בנחישות ובהתמדה לתיקון הטעון תיקון ולהגברת השקיפות של פעילותה".

    "לצד זאת", טענה הנשיאה "חשוב לציין כי הרשות השופטת גם כיום היא אחת הרשויות השקופות והחשופות ביותר לביקורת. הדיונים בכל בתי המשפט פתוחים לציבור הרחב (למעט אלה שעליהם מוטל חיסיון על פי דין), השופטים נתונים לביקורת של נציבות תלונות הציבור על שופטים ולדין משמעתי מקום שבו הדבר נדרש והם מחויבים לכללי אתיקה מפורטים ולהסדרי פסלות הקבועים בחוק".

    לסיום כתבה חיות "אני סמוכה ובטוחה כי למרות גלי הקורונה והגלים העכורים האחרים המתרגשים עלינו בעת הזו, נמשיך לעמוד איתן ולמלא את תפקידנו נאמנה במקצועיות, במסירות ומתוך תחושת שליחות כדרכנו".

    "כמו כן", הוסיפה לסיום "אני מבקשת להודות לנציגות השופטים הארצית ולעומד בראשה, השופט ירון לוי ולנציגות הרשמים על ניהול קרן הסיוע לעובדי הרשות השופטת שאת הקמתה יזמתי יחד עם מנהל בתי המשפט עם פרוץ הגל הראשון של מגיפת הקורונה. בימים אלה קיבלתי את הדוח המסכם של פעילות הקרן ונמלאתי התרגשות וגאווה על הערבות ההדדית ועל ההירתמות להושיט יד ולסייע לכל מי שנזקק לכך מבין עובדינו. אני מאחלת לכולנו שבת שלום ומבורך והחלמה מהירה ובריאות טובה לחולים ולשוהים בבידוד".

    יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב ל'השתלחותה' של חיות – כלשונו וכתב: "אני מוכן להצעת פשרה: ועדת החקירה תבדוק גם את המניעים שלי וגם את המניעים שלך. מוסכם?".

    "תמשיכי לזלזל בכנסת ובעם שהיא מייצגת ואחר כך תתפלאי על התרסקות אמון הציבור במוסד החשוב שאת עומדת בראשו. אה, ועוד דבר קטן – ד"ש מחברת 'כלל' לבעלך שיח", כתב סמוטריץ' בעקיצה.



    0 תגובות