שוטרים שקנסו מניין מעל המותר, האם ה-19 הראשונים צריכים לשלם?

    איתי גדסי No Comments on שוטרים שקנסו מניין מעל המותר, האם ה-19 הראשונים צריכים לשלם?

    הרה"ג איתמר מחפוד בתשובה הלכתית, לשאלת אקוטאלית: מה הדין במניין שהתפללו בו מעל המותר, ובשל כך שוטרים קנסו ב-500 ש"ח כל מתפלל, האם 19 המתפללים הראשונים חייבים לשלם, או שעוברי החוק ישלמו גם על ה-19 הראשונים?

    הרה"ג איתמר מחפוד
    18:08
    18.04.24
    חדשות קול חי No Comments on פרס לטרור: באו"ם יצביעו על הכרה במדינה פלסטינית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שוטרים שהגיעו למספר בתי כנסת, ששהו שם למעלה מ19 מתפללים וקנסו כל אחד ואחד מהמתפללים כולל ה-19 הראשונים, בקנס של 500 ₪ לכל אחד, ונשאלה השאלה – האם אותם אלו שבאו אחרי ה-19 ראשונים, צריכים לשלם ל-19 המתפללים הראשונים את הקנס שקיבלו, שהרי הם גרמו להם להתחייב ולא היה להם לבוא לבית הכנסת נגד החוק.

    הרה"ג הרב איתמר הלוי מחפוד מרבני העיר אשדוד, ואחיינו של מרן הגר"ש מחפוד, נשאל בשאלה זו, ובתשובה מרתקת כתב לחייב את המאחרים לשלם את הקנס ל-19 ראשונים שהוטל עליהם שלא בצדק.

    בדבריו כתב הרב: "נראה שחיוב הקנס הוא רק על המתפללים שנוספו על התשעה עשר הראשונים, משום שהראשונים באו בהיתר והאחרונים לא היה להם לבוא אחר שכבר יש תשע עשרה מתפללים נוכחים במקום, וממילא צריכים לשלם לראשונים את הקנס שקיבלו מלבד הקנס שלהם".

    בהמשך דבריו דימה זאת הרב לדברי הרמב"ם בהלכות חובל ומזיק פרק ו' הלכה י"ד, וזו לשונו: "חמישה שהניחו חמישה חבילות על הבהמה ולא מתה ובא זה האחרון והניח חבילתו עליה ומתה, אם היתה מהלכת באותן החבילות, ומשהוסיף זה חבילתו, עמדה ולא הלכה, האחרון חייב.

    ואם מתחילה לא הייתה מהלכת, האחרון פטור, ואם אין ידוע כולן משלמין בשווה", עד כאן דברי הרמב"ם. "הרי מפורש שרק האחרון נחשב המזיק והוא בלבדו חייב. ואין לדמות זאת לדברי הרמב"ם שם בהלכה ט"ו, כיעוין בסמ"ע חו"מ סימן שפ"ג ס"ק י'.



    0 תגובות