קואליציית הארגונים למניעת עישון: "סיגריית ה-IQOS – אותה גברת בשינוי אדרת"

    אליהו גרין No Comments on קואליציית הארגונים למניעת עישון: "סיגריית ה-IQOS – אותה גברת בשינוי אדרת"

    קואליציית הארגונים למניעת עישון במכתב לשר הבריאות בנושא חשיבות הרגולציה על סיגריית ה-IQOS בישראל: "אותה גברת בשינוי אדרת"

    סיגריות. אילוסטרציה צילום: David Cohen/Flash90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קואליציית הארגונים למניעת עישון שיגרה היום (שלישי) מכתב לשר הבריאות, יולי אדלשטיין בנושא חשיבות הרגולציה על סיגריית ה-IQOS בישראל. לדבריהם, מדובר בסכנה דומה לסכנת עישון הסיגריות המוכרות ויש לפקח על המוצר.

    במכתבם, כתבו קואליציית הארגונים למניעת עישון "אנו פונים בנוגע לסיגריית ה-IQOS של חברת פיליפ מוריס שהיא מוצר טבק ממכר ומזיק לבריאות. החוק בישראל מתייחס אל סיגריית ה-IQOS כמוצר טבק לכל דבר ועניין ,וצריכים לחול עליו, על פי ה-WHO, כל האיסורים והמגבלות בצורה זהה לסיגריות, כפי שהמצב אכן הוסדר בישראל. בכל מקרה, בשום פנים ואופן – אסור ללכת אחורה".

    בארגון מציינים, כי על אף החלטת מנהל המזון והתרופות האמריקאי – אין בזה בכדי לשנות את המצב בארץ "הודעת ה-FDA מתאריך ה-7 ביולי 2020 בדבר דרכי השיווק של סיגריית אייקוס בארה"ב אינה משנה את המצב הרגולטורי בישראל, ואינה מהווה בשום פנים ואופן סיבה לשנות את המצב הרגולטורי של המוצר בישראל".

    "ברצוננו להדגיש", מוסיפים בארגון "כי ה-FDA לא אישר את בקשת פיליפ מוריס לשווק את המוצר כמופחת סיכון. נכון להיום אין מידע לגבי הפחתה בסיכון למחלות ולמוות בטרם עת משימוש בסיגריית ה-IQOS".

    לדברים "ה-FDA מדגיש בהחלטתו כי אין מדובר במוצרים 'בטוחים' או מוצרים 'מאושרים על ידי ה-FDA'. כמו כן, בהודעתו ה-FDA אינו מתייחס להפחתת הסיכון בשימוש אלא להפחתת החשיפה לחומרים מזיקים. חשוב לזכור כי הפחתת חשיפה לחומרים מסוכנים אינה שוות ערך להפחתת סיכון. גם חשיפה לחומרים מסוכנים בכמות מופחתת עלולה להוביל לנזקים בריאותיים משמעותיים".

    עוד כתבו "האישור האמריקאי אינו מתיר לחברה לשווק את המוצר, או להעלות טענות של הפחתת סיכון, או כל הצהרה מפורשת, או משתמעת, או כזו שעלולה להטעות את הצרכנים להאמין שהמוצרים בטוחים או מאושרים על ידי ה-FDA, או שה-FDA רואה את המוצרים כבטוחים לשימוש על ידי צרכנים".

    כמו כן, מוסיפים בקואליציית הארגונים למניעת עישון "חברת פיליפ מוריס נדרשת להמשיך במחקרים נוספים לאחר שיווק המוצר על מנת לבחון השפעות על תפיסת הצרכנים, התנהגותם ובריאותם ולעדכן את ה-FDA בנוגע לאמצעים שהיא נוקטת למניעת גישה וחשיפה של בני נוער למוצר. מעתה ה-FDA יקיים מטעמו מעקב הדוק ויחייב הצגת נתונים, הוכחה וניטור של שיעור המשתמשים בקרב בני נוער וצעירים או כאלה שממשיכים לעשן במקביל סיגריות רגילות".

    "אל לנו לשכוח, כפי שטוען ארגון הבריאות העולמי, כי עשורים של טקטיקות מטעות וערמומיות מצד חברות הטבק, הן אלה שהביאו דורות של משתמשים להתמכר לניקוטין וטבק וגרמו למגפת הטבק העולמית, אשר גובה את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם, ושל 8,000 ישראלים כל שנה".

    "במהלך העשורים האחרונים, ככל שגדלה המודעות לנזקי הטבק וגברו המאמצים להגביל את השימוש בו, העישון הפך פחות מקובל חברתית. תהליך זה דחף את תעשיית הטבק לשוב לטקטיקות הישנות בהן השתמשה, בכדי לנסות לשפר את תדמיתה המוכתמת, ולהבטיח לעצמה דור חדש של משתמשים שהתמכרו לניקוטין".

    "תעשיית הטבק ניסתה לעצב ולמתג מחדש את מוצריה על מנת להבטיח את המשך רווחיה. היא הוסיפה פילטרים לסיגריות ומוצרים שכינתה 'לייט', כאלטרנטיבה להפסקת עישון, במטרה שמוצריה ייתפסו בציבור כפחות מסוכנים ומזיקים. בכדי לחתור תחת מהלכים רגולטוריים יעילים להגבלתה, שיווק מטעה כזה נמשך גם היום, כשהתעשייה דבקה בטיעון חסר ביסוס של נזק מופחת ,'על ידי פיתוח ושיווק מוצרים חדשים כמו טבק בחימום וסיגריות אלקטרוניות, על כינוייהן השונים, והעיצוב הייטקי ו'מדליק' שלהן המושך בעיקר צעירים".

    "ארגון הבריאות העולמי, בדו"ח שפרסם על מגפת הטבק העולמית ביולי 2019, מדגיש כי מוצרי טבק לחימום הם מוצרי טבק לכל דבר ועניין ולכן כל ההתחייבויות הנגזרות מאמנת המסגרת הבינלאומית לפיקוח על הטבק, ה-FCTC (אשר אושררה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2005) כולל אי-מתן דריסת רגל לתעשיית הטבק בתהליכי קבלת החלטות והגנה על האינטרס הציבורי מפני מעורבות והשפעה של תעשייה זו, רלוונטיים גם במקרה של מוצר טבק זה".

    "על סמך ניסיון רב שנים, כאשר סומכים על חברות הטבק, בריאות הציבור נפגעת והתשובות המדעיות מגיעות לאט ובאיחור. "אנו פונים אליכם שלא לתת פתח לדיון עם חברות הטבק בכלל, וחברת פיליפ מוריס באופן ספציפי בנוגע לרגולציה הקיימת ו/או שינוי ברגולציה של מוצרי הטבק והעישון בכלל וסיגריית ה- IQOS בפרט, וקוראים לכם להמשיך ולשים את בריאות הציבור בישראל בראש סדרי העדיפויות", נכתב במכתב.



    0 תגובות