- רדיו קול חי - -

חילול בית העלמין בוורמס; הרב שפירא: "לא להשלים עם אנטישמיות"

מתפללים שעלו אתמול להתפלל על ציוניהם של המהר"ם מרוטנברג וגדולי עולם הקבורים בבית העלמין בוורמס גילו להפתעתם כי הקברים חוללו ועליהם הותז צבע כחול.

יו"ר רבני גרמניה סגן יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' רבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל שהוזעק לטפל בחילול הקברים אומר כי "מבירור שערכתי עולה כי מדובר בתמהונית על גבול אי שפיות שנמלטה מאישפוז וצבעה בכחול כל מה שנקרה בדרכה".

קצין בכיר ממשטרת ריינפאלץ הממונה על אבטחת המוסדות היהודים יויכים כריסטוף הודיע להרב מנחם ברומר העושה ימים ולילות למען בתי העלמין, כי התמהונית נתפסה על חם עם ספריי הצבע בידה והיא נמצאת כעת במעצר בית מפוקח.

בית העלמין נסגר עד ליום חמישי הקרוב. במהלך הימים הללו ייצא צוות של החברה לשימור אתרים היסטוריים בגרמניה כדי להסיר את הצבע מהמצבות העתיקות בצורה שלא תהרוס את האותנטיות.

גב׳ סטלה שינדלר לשעבר ראש הקהילה של חבל ריינפאלץ אמרה כי בכוונת הרשויות לסגור את בית העלמין כפי שנעשה במקומות נוספים ברחבי גרמניה. אפשר יהי׳ לתאם את הביקור ולהיכנס רק באמצעות הממונים על המקום.

הרב אפל הוסיף כי "לצערי מקרי האנטישמיות אמנם רבים בגרמניה וכוחות הביטחון וביטחון הקהילות עושים כל אשר לאל ידם למען בטחון היהודים אולם במקרה זה מדובר במעשה בודד של אשה תמהונית ואין מדובר במעשה אנטישמיות".

בעקבות המידע על השחתת וחילול עשרות מצבות בבית העלמין, פנה הרב יצחק שפירא, נשיא ESJF , ללשכת קנצלרית גרמניה ודרש שהממשלה הגרמנית תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע חילול בתי עלמין יהודיים.

בפנייתו לאיש הקשר בלשכת הקנצלרית כותב הרב שפירא, כי אינספור קברים ומצבות נופצו וחוללו בבית הקברות היהודי בוורמס, בית הקברות היהודי העתיק ביותר באירופה. בבית הקברות מצאו את מנוחתם האחרונה גדולי הרבנים ובהם המהר"ם מרוטנבורג, בעל החוות יאיר הגאון רבי יאיר חיים בכרך ועוד מגדולי הרבנים ששימשו בקודש בקהילת וורמייזא החשובה. "המעשה החמור של חילול והשחתת המצבות משקף עויינות אנטישמית, שאין להשלים איתה".

"אני בטוח שאתה מבין את הכאב של כל יהודי ויהודי בעולם לנוכח חילול בית הקברות", ציין הרב שפירא בפנייתו לאיש הקשר בלשכת הקנצלרית. "בהמשך לשיחותנו בדבר הצעדים שהממשלה הגרמנית יכולה לנקוט כדי למנוע פעולות אנטישמיות כאלה כלפי בתי עלמין יהודיים על שטח אדמתה, כפי שאני מעלה מדי פעם בשיחות בינינו.

אני פונה אליך ובאמצעותך לממשלת גרמניה", נכתב בפניה הדחופה, "לנקוט בצעדים הדרושים כדי להבטיח שבתי העלמין היהודיים בגרמניה יכובדו ולא יחוללו, חלילה". בפנייתו מדגיש הרב שפירא, כי הנפטרים היהודיים הטמונים בבתי עלמין היהודיים בגרמניה היו אזרחי גרמניה וחובת הממשלה הגרמנית לא לאפשר פעולות נפשעות של חילול בתי קברות.