- רדיו קול חי - -

יו"ר ש"ס בריאיון: "כשאקבל את כל הכלים לטפל – לא אתחמק מאחריות"

צילום: פלאש90

יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי התראיין הערב (ראשון) ל'מהדורה המרכזית' בהגשת אבי מימרן והתייחס לפעילות שלו בגל הראשון וההצלחה במיגור ההתפשטות, "מה שקרה זה שבגל הראשון לא הייתה ממשלה ונפל עלינו הגל הזה, היינו מספר אנשים וראש הממשלה גייס אותי כמובן בברכתו של שר הבריאות ליצמן. עבדנו כמו אחים ומוטי בבצ'יק היה כמו עוזר שלי. במשרד הבריאות ובביטחון נתנו לי את כל הסמכויות",סיפר דרעי.

"עכשיו קמה הממשלה מונה שר בריאות ויש אנשים חדשים, אני שחררתי את עצמי שיגעו שהאחריות לא עליי. שר הבריאות הודיע כי הוא מטפל בזה. שמחתי שיש לי זמן לטפל בבעיות בוערות אחרות" הסביר דרעי את התנהלותו בגל הנוכחי.

דרעי סיפר כי את איש השטח שלו יהודה אבידן הוא כן הסכים להשאיר, "ביקש ממני והפציר בי יהודי שאחראי על הרכש במשרד הביטחון, שאני אתן לו את יהודה אבידן לכמה שבועות לעזרה לפינוי חולים למלוניות. הוא היה צריך לקבל תפקיד בכיר בממשלה ובכל זאת ראיתי פיקוח נפש הוא הלך לשם, אבידן אין לו יום ולא לילה".

דרעי מספר כי לפני מספר ימים אבידן התקשר אליו בשעת לילה מאוחרת ואמר לי שרוצים לפתוח שתי מלוניות בעיר מסויימת אך ראש העיר מתנגד, ורק אני יכול להשפיע עליו, "אני טלפנתי ועשיתי וב"ה המלוניות נפתחו".

על האפשרות שהחרדים ייקחו יוזמה עצמאית לטפל בשכונות השיב דרעי, "הממשלה עובדת בצורה מסודרת אני לא מאכער". דרעי אף הבהיר כי "לא בטוח שהממשלה נכשלה בציבור החרדי. אף אחד לא ציפה לגל קשה כזה שהתחיל בגימנסיא. לצערנו יש התקהלויות רבות, אולמות אירועים, שמחות, טישים, בתי ספר ובתי כנסת הנגיף עובר במהירות".

האם נכון להטיל סגר? דרעי דווקא הראה שהוא בעד, לדבריו, "אלו הם העובדות: הסגרים התחילו בערים ערביות בנגב ובצפון. אח"כ בלוד ורמלה וקריית מלאכי רק שם שכונה אחת חרדית".

דרעי הוסיף, "הקריטריון הוא כזה, זה לא רק מספר החולים, כמו שראיתי שיש טענות. אני ביקשתי לפרסם את כל הקריטריונים שעל פיהם מכריזים אזור אדום. הקריטריון הכי משפיע זה מספר חולים למאה אלף נפש. היום אנחנו נמצאים 165 למאה אלף נפש אנחנו מהמדינות הגבוהות בעולם. כשאתה מצרף אחוז הדבקה גדול שבועי וזה מכפיל את עצמו ולכן עוברים לסמן כאזור אדום. לדוגמא ברעננה למרות המספר הגבוה, מספר הנשאים הוא נמוך מהממוצע הארצי".

דרעי אישר בריאיון כי "יש יותר מ-200 נדבקים בישיבת בית מתתיהו". אך הבהיר כי "כל החולים בישיבות, הבחורי ישיבות לא נספרים כחולים מהרשות המקומית, אלה על המקום שהם מתגוררים בו".

דרעי תומך בסגר אך עם מספר פעולות משלימות, "מהניסיון שלי לצערי, אין ספק כשמקום שיש בו תחלואה גבוהה והוא מקום צפוף מאוד, סגר הוא אחד מהדרכים הטובות להתמודד עם התחלואה. אבל לא להפעיל רק סגר, כי זה לא מועיל אלה רק מחריף. כשעושים סגר עם הוצאת חולים מהעיר ושומרים על האוכלוסייה הבוגרת ומביאים להם אוכל. ומי שלא צריך להסתובב בחוץ לא מסתובב וכך התגברנו על הגל הקודם. גם בערערה האחוזים של החולים ירדו משמעותית".

על האלימות המשטרתית סיפר יו"ר ש"ס על ישיבת הממשלה היום, "אני דיברתי בחריפות רבה בישיבת הממשלה דבר שכמעט לא קרה לי, אני דפקתי על השולחן גם מספר פעמים, אצלי יש כלל 'דברי חכמים בנחת נשמעים', אבל זה הטריף אותי ממה ששמעתי, מול הפגנה של עשרת אלפים איש שלא שומרים על הנחיות הבריאות ולא עושים להם כלום".

"אבל מנגד הפגנה של עשרות חרדים נגד הסגר, ואדם ששואל שוטר למה הוא לא לובש מסכה? ובתשובה הוא מקבל אגרוף לפנים עם מכשיר קשר, אני לא אשלים עם המצב הזה ואני לא רוצה להרחיב מה אני הולך לעשות בנידון, השרים וראש הממשלה היו בהלם ממה שאמרתי. גם השר ליצמן עשה מחאה גדולה אצל ראש הממשלה" אמר דרעי.

דרעי לא הסתפק במחאה בממשלה והוסיף, "דיברתי עם מפקד מחוז ירושלים, נכון שצריך משטרה חזקה שלא יהיה בלאגן ברחובות, אבל איפה רוח המפקד שינחה את השוטרים מול האזרחים? לא מדובר כאן בעבריינים, ישנה אוכלוסיה שקשה לה מאוד עם הסגרים וזכותה למחות. מחר הוא ימנה ככל הנראה אדם חרדי בדרגת ניצב ששירת במשטרה והוא יבדוק את כל התלונות והוא יטפל בעניין. אני מאוד מקווה שכך יהיה".

בסיוםן הריאיון שב דרעי ומסביר יותר בבירור מדוע הוא לא רץ לקבל שוב את מינוי האחראי על המגזר החרדי, "אני מעולם לא בורח מאחריות, ישנם אנשים מאוד מוכשרים שיכולים לקחת אחריות. אבל אני לא אקבל כותרת שקיבלתי את התפקיד. אלה כשאני אתרשם נכוחה שאני אקבל את כל הכלים לטפל באוכלוסייה ולא אעמוד כעני בפתח משרדי הממשלה – אז לא אתחמק מאחריות" השיב דרעי.