נתניהו: "פתחנו את הכלכלה מוקדם מדי"

    איתי גדסי No Comments on נתניהו: "פתחנו את הכלכלה מוקדם מדי"

    ראש הממשלה נתניהו: "במבט לאחור, השלב האחרון של ההקלות היה מהיר מדי ואני לוקח על כך את האחריות" עוד אמר: "כבר בשבוע הבא יועברו מענקים של עד 7,500 שקלים לעצמאים ולבעלי העסקים"

    ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: פלאש 90
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (חמישי), יחד עם שר האוצר ישראל כץ, הצהרה לתקשורת בה הציג את התכנית הכלכלית עליה סיפר לאחרונה ושאותה קידמו השניים.

    "אזרחי ישראל, מיד אציג לכם את רשת הביטחון הכלכלית שהכנו לשנה הקרובה. זוהי רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים, ורשת ביטחון לעסקים. שר האוצר והצוותים שלנו עבדנו על התכנית הזאת בימים האחרונים מסביב לשעון – עבדנו כדי שתקבלו את הכסף, וכמה שיותר מהר".

    "אבל לפני הכל, אני רוצה לומר משהו מעומק לבי: אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת. אנו בעיצומו של גל שני של הקורונה. הוא הגיע אלינו, הוא הגיע גם למדינות אחרות – לדעתי הוא לא יפסח על אף מדינה, כמעט. אנחנו מנווטים את הספינה הלאומית שלנו בין גלים גבוהים וסכנות בריאותיות, שלא היו כדוגמתן בעולם ב-100 השנים האחרונות. ההתמודדות עם הקורונה דורשת קבלת החלטות מכריעות על בסיס יומיומי, כל הזמן צריך למצוא את האיזון בין הבטחת הבריאות והחיים שלכם, אזרחי ישראל, לבין פתיחת הכלכלה והחזרתה למסלול של יציבות. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי וטעייה, פשוטו כמשמעו. אתה מנסה, טועה ומתקן. כך עושות כל הממשלות, וכל מנהיגי העולם שאני מדבר איתם – כל הזמן, כולל היום".

    "בגל הראשון של הקורונה הייתה לנו הצלחה מדהימה. סגרנו את השמיים ואת הגבולות מוקדם מאוד, הכנסנו אנשים לבידוד, השתמשנו בכלים דיגיטליים, הטלנו סגרים. כתוצאה מכך הורדנו את נתוני התחלואה לקומץ נדבקים ביממה – למרות שכל אובדן חיים הוא טראגי, ואני משתתף בצער המשפחות, אני יודע מה זה מחיר אובדן – למרות כל זאת, מספר הנפטרים אצלנו היה ונשאר קטן מאוד, יחסית לאלפים שמתו במדינות בגודל שלנו. זהו הישג שאנחנו חייבים להמשיך לשמור עליו".

    "אבל יש גם צד שני: הצעדים שנקטנו, שהביאו הצלחה כבירה במישור הבריאותי – גבו מאיתנו מחיר כבד במישור הכלכלי. כדי לאושש את המשק התחלנו לפתוח אותו. תחילה חזרנו לעבודה, אחר כך פתחנו חנויות, קניונים, בתי-ספר, ומסעדות, ולאחרונה פתחנו אולמות אירועים, מועדונים, ברים, ומקומות נוספים שיש בהם התקהלויות ומגע קרוב".

    "במבט לאחור, כחלק מהניסוי והטעייה, אפשר לומר שהשלב האחרון הזה היה מוקדם מדי. אמנם רבים דחקו בנו לעשות אותו, לפתוח את הכלכלה בלי חשבון, אגב – זה לא מונע מאותם אנשים לומר לנו היום 'למה פתחתם?'. אבל עשינו זאת לא בגללם, אלא בגלל שהקשבנו למצוקות שלכם, אזרחי ישראל, וכדי להחזיר כמה שיותר אנשים לעבודה. אני לוקח על עצמי את האחריות לצעד הזה, ואני גם לוקח על עצמי את האחריות לתקן אותו. לכן סגרנו עכשיו מקומות של התקהלויות חברתיות בחללים סגורים, ובמידת הצורך ננקוט גם צעדים נוספים".

    "אני רוצה לומר לכל אזרחי ישראל, כולל לאחינו היקרים בני הציבור החרדי – כל ההחלטות שלנו מתקבלות על בסיס מקצועי וענייני, על בסיס סטטיסטי, מתוך דאגה אמיתית לבריאותם של כלל אזרחי ישראל. אין שום אפליה נגד ציבור כלשהו".

    לצערי, בניגוד להנחיות האחרונות שהוצאנו אני שומע על יוזמות פיראטיות בציבורים שונים לקיים חתונות גדולות. במקום באולמות – בווילות, בבתים פרטיים. אני רוצה לומר לכם: אל תעשו את זה. אי-אפשר לרמות את הנגיף. אנחנו אוסרים חתונות, כדי למנוע הלוויות. תעשו חתונות קטנות, ואל תתקהלו יותר מ-20 איש בשום מקום. לבשו מסכות – מחקרים הוכיחו שכששני אנשים לובשים מסכות במרחק של שני מטר זה מזה – הסיכוי להידבקות הוא אפסי. לכן אני שב ומבקש את שיתוף הפעולה שלכם, אזרחי ישראל, לבשו מסכות, ושמרו על מרחק. אם נשמור על הנחיות הבריאות בקפדנות, נשטח את עקומת התחלואה. אבל אני רוצה שתדעו, גם כשנעשה זאת העקומה עוד תעלה בגלל ההידבקויות שכבר קרו – ורק אחרי זמן נוסף, אפילו כמה שבועות, רק אז היא תרד בחזרה".

    "אנחנו עושים הכל להימנע מסגר מלא. זה בידיים של כולנו. נדרשת אחריות אישית – וערבות הדדית. הממשלה תמשיך ליישם את הלקחים, להפעיל בקרה, להשליט פיקוח, לקצר את משך התשובה לבדיקות הקורונה. אבל זכרו, מילוי ההנחיות הוא התנאי ההכרחי להצלחה. כל זה בנושא הבריאותי".

    "עכשיו אני רוצה לדבר על הנושא הכלכלי – על רשת הביטחון הכלכלית לשנה הקרובה, עבורכם אזרחי ישראל. אני קשוב למצוקות שלכם. אני שומע את הזעקה. אני מדבר איתכם ב'זום' ומדבר איתכם פנים-אל-פנים. שיחות גלויות לב, אמיתיות, נוקבות. אני נחוש לתת פתרונות. אני רואה לנגד עיניי את בעל המסעדה, את נהג המונית, את מוכר הפלאפל, את הספר והקוסמטיקאית, את עובדות הבמה והתיאטרון והאומנים והאומניות, את בעלות העסקים ובעלי העסק, את המנהלים ואת הפועלים. אני עובד יום ולילה בשבילכם".

    "מתחילת המשבר יזמנו תכניות שונות לסיוע כלכלי: הרחבנו את הזכאות לדמי אבטלה, נתנו מתן תמריצים לחזור לעבודה והקצינו מענקים בהיקפים גדולים, וגם הרבה הלוואות. עשינו מאמצים אדירים להתגבר על הבירוקרטיה הישראלית. אתם יכולים להאמין לי, זו היאבקות במשקל כבד, קרב סומו. אני יודע שבשבועות הראשונים היו תקלות ועיכובים לא מעטים, הם נבעו מחבלי הלידה הקשים של התכניות הקודמות שהבאנו, מבירוקרטיה כרונית שגם קיימת במערכת. חלק מהעיכובים הללו עדיין איתנו. לכן אתמול, שר האוצר ואני הנחינו את רשות המסים לזרז ולהגדיל את המקדמות לבעלי העסקים שהבדיקה בעניינם עדיין לא הסתיימה – ולהעביר להם את הכסף בהקדם".

    "הנה העקרונות שמנחים אותנו: קודם כל ודאות לשנה הקרובה, מהירות בהעברת הכסף, ושלישי, אני רוצה שתקשיבו לי כי אני יודע שכולכם מסתכלים על זה – מענק מיידי לעצמאים. אנשים מחכים לקבל כסף, לכן התעקשנו – מענק מיידי לעצמאים. אני תכף אפרט. כלומר, מה שדרוש עכשיו זו תכנית המשך, שנותנת ודאות כלכלית לשנה הקרובה, 12 חודשים שלפנינו, ונותנת כסף מהיר בחשבון. זוהי רשת ביטחון לכל אזרחי ישראל. אני רוצה שכל אחד ואחת מכם תדעו שהמדינה תעשה כל מה שנדרש להקל על המצוקה הכלכלית".

    "אני אציג את עיקרי התכנית החדשה, ושר האוצר ישראל כ"ץ ירחיב עליה בהמשך. המרכיב הראשון הוא רשת ביטחון לשכירים – אלה שהם מובטלים ואלה שנמצאים בחל"ת. בתכנית שנביא לאישור הממשלה בשבוע הבא אתם תקבלו דמי אבטלה עד סוף יוני 2021. כלומר, אנחנו מאריכים את הזכאות לדמי אבטלה, ואת התוקף של כל ההקלות שנתנו מתחילת המשבר. חשוב להגיד – כל זה יהיה בתוקף עד ששיעור האבטלה ירד לפחות מתחת ל-10%. אנחנו מקווים שנגיע לזה. אנחנו עובדים להגיע לזה".

    "המרכיב השני הוא רשת ביטחון לשנה הקרובה – לעצמאים ולבעלי העסקים שנפגעו מהקורונה. קודם כל, כפי שאמרתי לכם, הנחיתי לתת מענק מידי, שיגיע לחשבון הבנק שלכם כבר בשבוע הבא. גם בעניין הזה היינו חייבים להתגבר על מכשולים בירוקרטיים כמעט בלתי-אפשריים. היינו צריכים להביא לחדר אחד את האחראית על המחשוב, את האחראי על מס הכנסה, את היועצים המשפטיים של משרד האוצר, את צמרת משרד האוצר והביטוח הלאומי ובסוף פיצחנו את זה".

    "בשבוע הבא ניתן מקדמות של עד 7,500 ש"ח לאותם אנשים שסייענו להם בתחילת מאי – בלי לעשות חישובים חדשים, תכנות חדש, תנאים חדשים. זה התשלום המידי שאתם רואים כאן. שר האוצר יפרט את שאר התשלומים לעצמאים ולבעלי עסקים להמשך השנה. המרכיב השלישי בתכנית החדשה – רשת ביטחון נוספת לעסקים בשנה הקרובה. עסקים קטנים שנפגעו, בעלי מחזור שנתי של עד 300 אלף ש"ח, יקבלו מענק של עד 6,000 ש"ח אחת לחודשיים. עסקים גדולים יותר שנפגעו, בעלי מחזור שנתי של 300 אלף ש"ח עד 100 מיליון ש"ח, יקבלו אחת לחודשיים סיוע למימון ההוצאות הקבועות שלהם, שיכול להגיע עד 500 אלף ש"ח. אבל סכומי הסיוע תלויים, וזה ברור לכם, הם תלויים כמובן במידת הפגיעה בעסק".

    "חוץ מזה נביא כבר בשבוע הבא עוד החלטות לאישור הממשלה. למשל, ביטול הצורך לחדש את רישיון העסק בשנה הקרובה, והגדלה דרמטית של הלוואות בערבות מדינה בתנאים משופרים".

    "אם נצטרך, בשבועות הקרובים נביא עוד תכניות. אנחנו מדברים על זה. גם בתחום הכלכלה וגם בתחום הבריאות. אנחנו יכולים לעשות את זה ולהשקיע את הכסף הגדול הזה כי כלכלת ישראל מאוד איתנה. היא צברה הרבה מוניטין, עשינו פה הרבה רפורמות. הבאנו לצמיחה ייחודית, אני מאוד גאה בזה, אבל זה נותן לנו את היכולת ללוות כסף בריבית מאוד נמוכה. סטנלי פישר, כלכלן שהיה נגיד בנק ישראל, אמר לי אתמול: 'זה מצב ייחודי. היום אתם יכולים ללוות כסף בריבית מאוד נמוכה'. אני לא רוצה להשלות אתכם שזה יפתור את כל הבעיות, אבל אני כן מבטיח לכם שאני אישית אהיה מעורב כל הזמן – כדי להבטיח שהכסף יוצא אליכם, שתוכלו לקיים את עצמכם ואת המשפחות שלכם בתקופה הקשה הזאת".

    "אזרחי ישראל, היום החלו 'ימי בין המצרים'. אנחנו עם שזוכר את עברו, את המאורעות הגדולים בתולדותינו וגם את המאורעות הקשים. השורשים החזקים שלנו תמיד אפשרו לנו לעמוד בסערות הקשות. ידענו חורבן וגלות, אבל בזכות הרוח הכבירה שמפעמת בנו נעמדנו מחדש על רגלינו. הקמנו מדינה חזקה, מדינה פורחת ובעזרת ה' – באחריות אישית ובערבות הדדית – היא אף תגיע לשיאים חדשים לטובת כל אזרחי ישראל. כולנו יחד ננצח את הנגיף".



    0 תגובות