- רדיו קול חי - -

מתיחות בצמרת • הצעת וועדת החקירה לניגודי העניינים בעליון – נפלה

הצעת החוק שהעלה ח"כ בצלאל סמוטריץ להקמת וועדת חקירה כנגד ניגודי העניינים של שופטי העליון  – נפלה. 43 חכי"ם הצביעו בעד. 54 חכי"ם הצביעו נגד. מחיאות כפיים נשמעו באולם מצד האופוזיציה עם הפלת ההצעה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' העלה להצבעה את הצעתו לוועדת חקירה שתבחן את ניגודי העניינים של שופטי העליון, בתקופה האחרונה התפרסמו כי שופטי העליון בהם גם הנשיאה חיות, דנו בתיקים שקשורים למקורביהם, למרות שהיה עליהם להימנע מלדון בתיקים שיש בהם נגיעה אל האישים המתדיינים בפניהם.

סמוטריץ' שביקש את תמיכת המפלגות החרדיות בהצבעה אמר, "שופטי העליון רומסים באופן שיטתי את זכויות הציבור החרדי. בפגיעה במופעי תרבות בהפרדה,בביטול שיטתי של הסדרי הגיוס שנקבעים בכנסת, ועוד".

סמוטריץ' קרא לחברי הכנסת החרדים להצביע בעד "היום יכולים נציגי המפלגות החרדיות לאזן את המשוואה ולהצביע בעד הצעתי להקים ועדת חקירה לבחינת ניגודי העניינים של שופטי העליון. מצפה שיצביעו בעד".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס מסר לפני ההצבעה: "סיעת יהדות התורה החליטה על חופש הצבעה בהצעת החוק להקמת ועדה בנושא ניגוד עניינים של שופטי בג"ץ. מכיוון שהנושא חוזר ממילא לוועדת הכנסת ולא יימשך הלאה – ולכן לא תקום ועדת החקירה…". ביהדות התורה הוסיפו, "למרבה הצער, התהליך כולו לא התנהל בתיאום בין סיעות הקואליציה כמקובל".

ח"כ משה גפני אמר שיתמוך בהצעה על הקמת וועדת חקירה.

למרות שבהתחלה היה נראה כי תנועת ש"ס תתנגד להצעה בגלל לחץ מצד בני גנץ. בתנועת ש"ס נכון לעכשיו יצביעו בעד הקמת וועדת החקירה כנגד ניגודי העניינים של שופטי העליון.

ח"כ ישראל אייכלר (אגודת ישראל) תומך בהצעה, "הדרישה להקים ועדת חקירה על ניגוד העניינים של שופטי בית המשפט העליון נכונה וצודקת מאין כמותה. היא תחשוף את חומת הקרמלין עד כדי שקיפות. אסור להצביע נגד דרישה נחוצה כזאת אני קורא לכל חברי בסיעות החרדיות להצביע בעד ועדת החקירה".

אייכלר גם קרא לנתניהו, "אני קורא לראש הממשלה לא לפחד כלל ולתת חופש הצבעה לקואליציה. זו הזדמנות לעשות צדק ולהציל עשוקים מיד עושקי המשפט והצדק."

ח"כ יאיר לפיד תקף את ההצעה וכתב, "זו פגיעה אנושה בבית המשפט. כחול לבן שהתחייבה לשמור על שלטון החוק נותנת שוב לנתניהו לרמוס את בתי המשפט ביד גסה. ניסנקורן גנץ ואשכנזי שותפים בחופש ההצבעה לביזיון הזה".

בכחול לבן נבהלו מההצבעה כנגד חקירת התנהלות השופטים ויצאו חוצץ נגד ההצעה, בני גנץ תקף את ההצעה: ‏"במקום לטפל במובטלים ובעצמאים – הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל ולא אאפשר זאת".

מסיעת דרך ארץ נמסר: "האופוזיציה מנסה להטריל את הקואליציה ולקחת את ישראל לבחירות בזמן משבר. לא ניתן לזה יד. יש לנו כרגע רק מטרה אחת: לעצור את שרשרת ההדבקה ולהציל את המשק הישראלי מקריסה. הבקשה לבדוק ניגודי עניינים מוצדקת, אך זה לא הזמן ולא הדרך".

השר ניסנקורן אמר במליאה: "ההצעה הזו היא הפרה טוטלית של ההסכם הקואליציוני. אני מתבייש שרהמ הורה לקואליציה להצביע בעד ההצעה הזו".

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר הודיע כי הליכוד יתמכו בהצעה, "הליכוד יצביע בעד ועדת החקירה לניגודי עניינים של שופטים. ההחלטה להצביע בעד נובעת אך ורק מהרצון שלנו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו. אין לנו רצון ללכת לבחירות. אני מקווה שתימצא הדרך ליישר את ההדורים עם כחול לבן. זהו צו השעה".

ח"כ אוסנת מארק (הליכוד) אמרה בתגובה: "האיומים של כחול לבן מגוחכים ומעלים תהיות מאוד מטרידות. למה ששר המשפטים, גורם שאמור לשאוף למערכת משפט נקייה מכל רבב מתנגד כל כך להקמת ועדת החקירה לניגוד עניינים של שופטי עליון? אני אצביע בעד. שופט שפעל בניגוד עניינים צריך לכל הפחות להסביר לציבור למה".