ועדת החוקה דנה באכיפת המשטרה; "נעשים דברים בלתי נסבלים"

    איתי גדסי No Comments on ועדת החוקה דנה באכיפת המשטרה; "נעשים דברים בלתי נסבלים"

    בדיון שקיימה ועדת החוקה בעניין האכיפה על אי עטיית מסיכות והתקריות האחרונות בין שוטרים לאזרחים אמר ח"כ אשר: "אי אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית. זה תפקיד המשטרה. תפקידם הוא הסברתי הרתעתי ובסוף אכיפתי. מישהו גלגל את היוצרות הפוך"

    חבר הכנסת יעקב אשר, ח"כ יעקב אשר, חה"כ אשר
    ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר התכנסה היום (רביעי) בכדי לדון בנושא אכיפת הקורונה אל מול ילדים ואוכלוסיות מיוחדות. זאת, בעקבות מספר תקריות שאירעו לאחרונה בין שוטרים ואזרחים ובעיקר ברקע התקרית בה עיכבו שוטרים ילדה כבת 13 שהסירה את המסיכה לזמן קצר.

    יהושע גטר, אבי הילדה שתועדה בוכה בסרטון כשהשוטרים רושמים לה דוח על אי-עטית מסכה אמר: "לכולם יש את את הטלפון שלי ורק המשטרה לא התקשרה עדיין להתנצל. לבת שלי הייתה מסכה והיא הורידה אותה בשביל לשתות. הם ראו שהיא מחזירה אותה והם חשבו שהיא מחזירה רק בגלל שראתה אותם. ונגיד שזה היה הסיפור, הלוא היא שמה מסכה, ילדה בת 13 צריכה ככה לפחד? היא צריכה לדעת שהשוטרים שומרים עלינו ולא לפחד מהם. כולם מדברים על הילדה בת ה-13 ומה עם אחותה בת ה-6 שהייתה לצידה? היא לא מדברת אז אני לא יכול לדעת מה עברה".

    יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר: "לצערנו בימים האחרונים אנחנו נחשפים להרבה דברים שקורים בשטח. ברור שזה צריך לבוא מלמעלה אבל ברמת השטח פעם אחר פעם נעשים דברים בלתי נסבלים ובלתי הגיוניים, בהסתכלות אין בהם אפילו חוכמה. זה לא רק בנושא המסכות. ברור שאף אחד לא רוצה שזה יקרה ולכל מטבע יש שני צדדים אבל בשורה התחתונה תפקיד המשטרה בטח באכיפה של דברים הקשורים לקורונה היא מצילת חיים אך היא לא יכולה להשאיר בתוכה טראומה לילדים בגלל אי הפעלת שיקול דעת של שוטר בשטח".

    עוד הוסיף אשר "הוועדה קיימה דיונים בהליך האכיפה והבננו בתוך החוק שיקול דעת שהשוטר חייב להפעיל. אפילו דובר על כך ששוטרים יחלקו מסכות. התחושות הקשות בקרב הציבור החרדי הן לא על הימצאות השוטרים אלא על מקרים כאלו ואנחנו רוצים לשים סוף לעניין הזה. אני רוצה להגיע להבנה איך הדברים מחלחלים מטה. ניהלנו שעות דיון על הדרכת הפקחים. בטוח שאין כוונת מכוון אבל אסור שיהיה משבר אמון שקיים היום בין ציבורים מסוימים למשטרה. אי אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית. זה תפקיד המשטרה. תפקידם הוא הסברתי הרתעתי ובסוף אכיפתי. מישהו גלגל את היוצרות הפוך".

    "אני דורש שתוקם מינהלת משטרה ייעודית לציבור החרדי, כפי שכבר קיימת כלפי אוכלוסיות אחרות, ויהיו חברים בה נציגים מהקהילה החרדית וקצינים בכירים בדימוס מהקהילה. תפקידה יהיה לעקוב שהשוטר בשטח מתנהל נכון מול האזרח ושלא יישנו מקרים כמו שראינו".

    ח"כ ינון אזולאי תקף והציע שהמשטרה תכניס לשורותיה בעלי מוגבלויות וחרדים ואתיופים כדי שאולי אם הם יהיו חלק מהארגון זה ישפיע.

    ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "המשטרה היא משטרה של כולנו ואם יש מקרים בהם נעשתה טעות יש לתקן. בדיונים על קנס המסכות השוטרים אמרו בעצמם שהם מתריעים לפני ומחלקים מסכות. הקולות לאכיפה מוגברת יצאו מהממשלה אך יש לאכוף בשום שכל. אני לא מוכנה לחיות במדינת חוק מתוקנת ולהשתלח במשטרה כל פעם שמוצאים תקלה".

    ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) התפרץ לדברים ואמר כי יו"ר הוועדה ח"כ אשר כינה את השוטרים סורחים. היו"ר ח"כ יעקב אשר בתגובה: "אתה פופוליסט. פתחתי בכך שיש לנו אמון ואנחנו עובדים בצורה טובה עם המשטרה אך יש בעיה אחת שזה לא משרשר למטה. אין אכיפה בתוך המשטרה".

    ח"כ אלהרר: "ה' עדי שכשהיתה לי תלונה על המשטרה אמרתי אותה. אני לא מפחדת לבקר אותה אך כן מפחדת להתנגח במוסד אכיפת החוק היחיד במדינה. אם יש ביקורת אתקן ולא אהרוס".

    ח"כ אסנת מארק (הליכוד): "זו לא בושה להגיש שהתלבשו על החברה החרדית. בשכונת רמות התקשרו ואמרו שיש אכיפה מוגברת כאילו מסתובבים שם עם חגורות נפץ".

    תנ"צ אילן פרץ, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה: "גם אנחנו כמו כולם לומדים את האירועים בהתנהלות החוצה ובהתנהלות פנימה. אנחנו מודעים לחוסר הוודאות בציבור ומגיבים מהר בניתוח ובהורדת ההנחיות מטה לשוטרים בצורה ברורה שתאפשר לקחת חלק במאמץ הציבורי מבלי לפגוע בערכים אחרים".

    "כשנסתיימו ההגבלות והסגרים של הגל הראשון, היה נדמה כאילו נשארה פעולת האכיפה כמוצא אחרון אל מול התפרצות שנייה ונדרשנו לכך, נכנסנו לפעולות האכיפה עם המון זהירות. אנחנו חיים בתוך עמנו והיה ברור שנדרשים למדיניות ברורה שתסייע לציבור עם המון רגישות סבלנות".

    "לא נכנסו לכך כדי להעניש את הציבור אלא כדי לסייע. אנחנו נדרשים להפעלת שיקול דעת. אני גאה בכך שהמשטרה שקופה לגמרי ונמצאת במפגשים עם האזרחים עם מצלמות גוף. המקרה הזה לא הוצג כי מדובר בצנעת פרט של קטינה. מרגע שתוקנות התקנות הראשונות עד היום מאות אלפי מפגשים עם שוטרים וחילקנו מעל 250,000 מסכות לאזרחים".

    "חלק גדול מהציבור חש אי נוחות במפגש עם אדם בלי מסכה ורבים מודים לשוטר שמגיע ומעיר לאזרח כזה. מאות אלפי מפגשים הם עם המון חמלה. כתבנו מדיניות ברורה, אנחנו מפרסמים אותה יומיומית, אנחנו פועלים עם לומדות וצופים במצלמות הגוף. המפגשים הללו לא רגילים. אנחנו מהירים מאוד בהורדת לקחי לימוד האירועים לשטח. חלק מהאירועים הם אירועים מתוחקרים".

    עוד אמר תנ"צ פרץ כי "לגבי משפחות בעקבות טענה שעלתה בדיון הוועדה על אכיפה של זוג הורים עם ילדים דייקנו הנחיות בתחום שאומרות- לקנוס את ההורים ולהימנע מלקנוס את כל הילדים. לשוטרים יש שיקול דעת. אם המשפחה נמצאת כקפסולה בנפרד ברחוב הפתוח סביר להניח שהשוטר לא ייתן דוח ויסביר אבל אם הם בחזית של סופרמרקט בו יש קהל נכנס ויוצא אני מצפה מהשוטר שיפעל אחרת".

    בהתייחסו לאנשים עם מגבלות אמר כי "יחד עם משרד הבריאות ואוניברסיטת חיפה נבנה הכשרה לתת כלים לשוטרים לזהות אנשים עם מוגבלות ולדעת לגשת אליהם".

    בהתייחסו לטענות על שוטרים סמויים אמר: "אני לא מכיר שוטרים סמויים או ניידת שמתחבאת. זו לא המדיניות של משטרת ישראל. אנחנו לא מתחבאים מאחורי עצים כדי למצוא אדם עם מסכה. יש מאות שוטרים הפעלים במשימת הקורונה ברחבי הארץ. המשטרה באמת עושה מאמץ עילאי לקחת חלק במאמץ הלאומי למניעת התפשטות המגיפה. ההתמודדות של השוטרים ביומיום מורכבת וקשה. אני לא יכול לתאר במילים את התחושות של השוטר באירוע כזה. אני רוצה שתצא אמירה של גיבוי למשטרה שעושה עבודתה".



    0 תגובות