המשבר ברשויות המקומיות; ר"ע קריית שמונה: "אני מקבץ נדבות לעיר"

    איתי גדסי No Comments on המשבר ברשויות המקומיות; ר"ע קריית שמונה: "אני מקבץ נדבות לעיר"

    ועדת הקורונה שמעה הנציגי ממספר רשויות מקומיות המוחים על אוזלת ידה של הממשלה בעזרה תקציבת לערים, שינה ירידה חדה בהכנסות ועלייה גדולה בהוצאות

    אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגל השני בשיאו: וועדת הקורונה שהכנסה היום (שלישי) עסקה במשבר בתוך הרשויות המקומיות והעזרה הממשלתית שלא מגיעה ומשאירה את ההתמודדות לראשי הערים לבד. ובכך גורמת לרשויות חלשות לחוסר יכולת בהתמודדות במשבר הקשה.

    יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון אמרה בדיון, "לצד ההגבלות וההנחיות, יש לבדוק שמוענק הסיוע הנדרש לרשויות לעמוד בהנחיות ולא להתמוטט. רבים הנמצאים בבידוד בביתם – לא מקבלים כל מידע או עדכון. אזרחים רבים המחפשים מידע באתרי משרד הבריאות, בקופות החולים, במד"א ולא מצליחים – האחד מגלגל לשני".

    לדבריה, ההתמודדות של הרשויות מאד מורכבות ומשקפת את ההתמודדות ברמה הלאומית עם המשבר הכלכלי והבריאותי. חובה על הממשלה והכנסת להתגייס לעזרתן. על משרד הפנים לעדכן את הוועדה בשבועיים הקרובים על הסיוע המתוכנן לרשויות – ולהכליל בתוכן גם רשויות חלשות, המצויות בתוכנית הבראה או עם חשב-מלווה.

    יו"ר הוועדה שאשא-ביטון דרשה ממשרד הבריאות את דף ההנחיות המועבר לרשויות, והבטיחה לקיים דיון-המשך על שרשרת הפעולות הנדרשת עם חשיפה לחולה – כדי להבהיר את המצב הן לציבור והן לרשויות.

    ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, שאל כיצד מעניקים שיפוי לרשויות, ועיר בתכנית הבראה כעירו – לא זוכה להם. "אני מקבץ נדבות לעיר מכל מיני רשויות שעוזרות לנו. יש עליה חדה בהוצאות ומנגד ירידה חדה בהכנסות".

    עוד הוסיף, "ההוצאות נדרשות בגלל ההנחיות, כאלכוג'ל, כפפות ואמצעי מיגון לעובדי הרשות ומאבטחים בכניסה למוסדות – אך המדינה לא משפה אותנו במקביל על כך. מנגד, נרשמת ירידה בהכנסות, כתשלומי אגרות וקנסות, וביטולי הוראות-קבע. בשלושה החודשים האחרונים נרשמה ירידה של כ-3.5 מיליוני ₪ של הכנסה מאגרות".

    לדברי דור חיים חורש, יועץ הבריאות לעירית ירושלים, הרשויות המקומיות נושאות ברוב נטל ההתמודדות עם המגפה, "ונדרשת הסברה ברורה לאזרחים, הנחיות לאנשים בבידוד, סיוע בבירור מוקדי ההדבקה – ואנו מתחננים לקבל ממשרד הבריאות פיסת מידע". הוא קרא לעזרת בנות-שרות ומורות-חיילות כדי להפעיל את המרכזים הקהילתיים ואת הקשישים בבתיהם.

    דרור שלו, מנהל אגף הביטחון בעיריית חולון, הצביע על מחסור בגורם-מתאם בין משרדי הממשלה לרשויות, ומחסור במידע על חולים שאינו מגיע ממשרד הבריאות לרשות.
    אנה לרנר-זכות, מנהלת מכלול רשויות מקומיות במשרד הבריאות, השיבה כי משרדה הוא הגורם-המתאם מול הרשויות, ומזה שלושה חודשים הרשויות מקבלות מידע פרטני הכולל שם, ת"ז, כתובת וטלפון, על חולים ובדיקות.

    בנוסף, כל הרשויות הרלוונטיות מקבלות פעמיים בשבוע, מייל מידע מפורט, הכולל דרכי פעולה ייעודי. איתן כהן, תקציבן משרד הפנים הוסיף כי הסיוע ניתן לרשויות – לפי סך התקציב המוגבל, וככל שיוקצה תקציב נוסף – הוא יוענק לרשויות נוספות. בנוסף, הסיוע הוענק לרשויות המבצעות גביה עמוקה של ארנונה ואגרות, וכן רשויות בהם עסקים רבים – שנפגעו מהמשבר.

    רות דיין-מדר, מנהלת מחלקת חברה במרכז השלטון המקומי, האשימה כי "בשונה מהגל הראשון , כעת מכדררים את האחריות מאחד לשני", הכוללת מידע מוטעה על חייבי בידוד, וחוסר בגורם אחד המנהל את האירוע.

    לפי נציג פיקוד העורף, אסף חסקי, חייליו עוסקים בהדרכה והסברה במספר הולך וגדל של רשויות, עורכים מסע פרסום דיגיטלי, מסייעים למוקדים העירוניים (106) בנוסף לקו המידע של פיקוד העורף (104), ובקרוב יחלו בעידוד החולים להגיע למלוניות ולא להישאר בביתם. לדבריו, ההסברה מותאמת תרבותית לקהילות השונות.

    דורון לוין, נציג משרד הביטחון, הוסיף כי ע"י משרדו מוחזקים כיום 10 בתי מלון המיועדים לחולים, ובכל יום לערך נפתח מלון נוסף. יש כ-1,200 מקומות במלונות אלו לקליטת חולים. המלונות פרוסים בנהריה, צפת, אשקלון, באר שבע, ירושלים ועוד. קופות החולים הם המחליטות להוצאת אדם מבידוד בביתו למלונית, והן המעבירות את פרטיו למפקדת השליטה של המלוניות במשרד הביטחון.



    0 תגובות