ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סצדקי התפטרה מתפקידה

    אליהו גרין No Comments on ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סצדקי התפטרה מתפקידה
    משרד הבריאות
    משרד הבריאות צילום: ישראל רובין
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי הודיעה לפני זמן קצר על התפטרותה מתפקידה.

    במכתב ששלחה לפרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, כתבה סדצקי בין היתר: "את תחילת ההתמודדות אפיינה אי ודאות עצומה. בשותפות עם עמיתים ממשרדים ומגזרים שונים, גיבשנו המלצות למדיניות להגנה על בריאות הצבור שהתבססה על מקצועיות והתייחסה למצב הייחודי של ישראל ולמאפייני האוכלוסייה המקומית. מזה זמן, הולכים ונצברים שינויים שמשפיעים באופן משמעותי על ניהול המשבר".

    "בשלב הראשון לפרוץ המגפה ההתמודדות עמה התאפיינה בשרשרת קצרה יחסית של קבלת החלטות ובעדכון המדיניות בהתאם להתפתחויות בשטח. הישגי ישראל התבטאו בהשטחת עקומת התחלואה, והצעדים שנקטנו מבעוד מועד היו מקור השראה, שזכה לשבחים במדינות אחרות שהתמודדו עם המגפה. לעומת זאת, בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות".

    אולם, הזהירה פרופ' סדצקי: "בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים".

    לדבריה "את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים".

    "לצערי", מוסיפה סדצקי "תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגפות עולה מעשים ומהלכים שנמנעים מהם בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים. מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל. על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת – אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

    "ההתמודדות לבלימת התפשטות הנגיף מחייבת שילוב אסטרטגיות שכל אחת מהן תפחית במידה מסוימת את שיעור ההדבקה בנגיף ורק פעולתן המשותפת תוריד את מקדם ההדבקה ותאפשר חיים בשגרת קורונה".

    פעולות ואמצעים יעילים ודחופים בהם יש לנקוט היום: צמצום הדבקה אישי- המשך וחיזוק שמירה אישית קפדנית על עטית מסיכה, שמירה על מרחק 2 מטר והגינה אישית שהוכחו כיעילים במניעת הדבקות, מניעת התקהלויות (עד 20 איש בלבד), קיום פעילות חינוכית בקפסולות ובתנאי תו סגול מחמירים.

    כמו כן, חזרה לשהייה בקפסולות בכל מסגרת אפשרית (עבודה, קשרים חברתיים וכו'), טיפול ממוקד לאיתור ובידוד חולים ומגעים – קטיעת שרשרת ההדבקה (ראו מטה), טיפול באוכלוסיות מיוחדות- עדכון פעילות 'מגן אבות ואמהות' להגנה על הקשישים, אכיפה נרחבת וקפדנית של הצעדים שצוינו לעיל, ובראשם עטית מסכה ומניע התקהלויות, תמיכה לוגיסטית באוכלוסיות מבודדות- במלוניות, תמיכה טכנית במבודדים וכו'. המשך מדיניות סגירת הגבולות והגבלות בתנועה לפי הצורך.

    "לצערי עלי לקבוע ברמה גבוהה של וודאות – אם הכתוב לעיל לא יתבצע באופן מידי ודרמטי – החודשים הקרובים יהיו חודשים קשים ואף טרגיים. ישראל נמצאת היום אחרי הדקה ה-90! שריקת הסיום טרם נשמעה. השאלה הדחופה מה ייעשה ב"תוספת הזמן".

    "מדובר במחלה חדשה, מדבקת (שעוברת דרך מגע טיפתי בין אדם לאדם) ומסוכנת הנלמדת תוך כדי ניהול מאבק איתנים לבלימת הפצת הנגיף. למחלה אחוז סיבוכים לא מבוטל, שיעור החולים הקשים עומד על כ-3% ושיעור הקטלניות כ- 1.5%. הסיבוכים והתמותה קשורים באופן ישיר לעלייה בגיל (בייחוד לאחר גיל 60) ולגורמי סיכון בריאותיים (תחלואת רקע כגון מחלות לב כרוניות, סכרת לא מאוזנת, מחלות ריאה וכליות כרוניות, קרדיו ווסקולריות, דיכוי חיסוני, השמנה, וכן מצבים שונים כמו עישון והריון)".

    "אני מבקשת להבהיר ולהדגיש כי מעולם לא התנגדתי לבדיקות מעבדה. נהפוך הוא, מתחילת תפקידי ועוד טרם מגפת הקורונה חרטתי על דגלי את הטיפול בשיפור מערך מעבדות הציבור כחוד החנית של איתור, אבחון וניטור של מגוון רחב של אירועי חירום בישראל. משהתחילה ההתפרצות, פעלתי באופן מידי בסיוען המקצועי של דר' רותי ישי מנהלת המחלקה למעבדות ושל פרופ' אלה מנדלסון מנהלת המעבדה המרכזית לנגיפים בשירותי בריאות הציבור, לבניית יכולת מעבדתית. התכנית לוותה מתחילתה בתכנון להרחבת היכולת תחילה ל- 4 מעבדות הנגיפים במדינת ישראל ובהמשך לשאר המעבדות. עוד אדגיש, כי אני סבורה גם היום שיש חשיבות רבה לביצוע הבדיקות תוך שקילת ההתוויות המיטביות. כמומחית לבריאות הציבור אני יודעת שגם בפעילויות אבחון, כמו בכל פרוצדורה רפואית, יש תופעות לוואי ונזקים מהם יש להישמר".

    "תחושתי היא כי בפועל כיום מושקע זמן אינסופי בהרגעת הרוחות וניהול השותפויות (שהן כאמור לא רק מבורכות בעיני אלא הכרחיות), זאת בעוד שהעשייה בשטח אינה מקבלת את תשומת הלב והמקצועיות הנדרשים. זמן רב מידי מושקע בוויכוחים, דיונים, יועצים, פורומים וגורמים מטעם עצמם בעוד שרמת התפעול והפרטים הנדרשים להצלחת המבצעים השונים אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה ולוקים בחסר. במקביל וכתוצאה מכך נוצר מצב בו דיונים רבי משתתפים לוקים בחוסר הבנת התמונה המורכבת ונוצרות כפילויות המלוות בטיפול כוללני ובלתי מספק, וזאת בעוד שכח האדם שנותר לטיפול ביישום ההחלטות קטן מידי, שחוק ומתוסכל".

    "בהיעדר חיסון וטיפול במחלה הדרך היחידה לבלימת התפשטות מחלת הקורונה היא עצירת מעבר הנגיף מאדם נגוע לאדם אחר. התפשטות המחלה בקהילה, כשנוצר מצב בו לא ניתן לזהות את כל החולים הראשונים מתחילי השרשראות. מצב זה הוא השולט בהתפרצות הגל השני".

    "הערכתי המקצועית הינה, שהגל הראשון של התחלואה אופיין בראייה וחיזוי הבאות ובתגובה מהירה והוביל להישגים משמעותיים בהגנה על בריאות הציבור והצלת חיים בישראל. פרק הזמן שחלף, שימש ואפשר לימוד הנושא (במגבלות הידע הקיים) והתארגנות מאסיבית של המערכת".

    "הישגי ההתמודדות של הגל הראשון הלכו והתבטלו עם הפתיחה הנרחבת והמהירה של המשק. מהלך המעבר לשלב השני בישראל היה הרבה יותר נרחב ומהיר בהשוואה למדינות מערביות אחרות. אווירת הטיפול במחלה ואופן קבלת ההחלטות השתנו באופן יסודי, והתוצאות ניכרו בנסיקת עקומת התחלואה".

    "לשינוי זה לצערי התלוו הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו. בעוד שבהצהרת הפתיחה הוכרז כי ההחלטות ישונו והמהלכים יהיו כפופים להשפעת הצעדים בשטח, בפועל, הפתיחה התקדמה תוך קצור משמעותי בלוחות הזמנים וללא צעדי 'הליכה אחורנית' – וזאת למרות שגרף התחלואה הצביע שהמצב הלך והחמיר. למעשה, רק בסוף השבוע שעבר, החלו ניצני מוכנות לחזרה לפעילות מניעה כשלהי שהיא להערכתי מעטה מידי ומאוחרת".

    "כולי תקווה שאתבדה, הלוואי שההתרעות שלי בשבועות האחרונים בפורומים שונים היו מיותרות, שהשיחות שקיימתי לתוך הלילה לא היו דרושות, ושהערכתי את מצב התחלואה בקורונה בישראל תתברר כשגויה. הלוואי שאני טועה. תודה על ההזדמנות לשרת את המדינה ואת אזרחי ישראל, אמצא את הדרך להמשיך לעשות זאת גם בעתיד", סיכמה סדצקי.

    שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב להתפטרותה של פרופ' סצדקי ואמר: "פרופ' סיגל סדצקי היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לה על עשייתה ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".



    0 תגובות