- רדיו קול חי - -

ספר חדש: "על קצה בהונות ההוויה"

תורתו של רבי נחמן מברסלב, ממשיכה לעורר ולייצר עוד ועוד תהודות. גם אחרי מאות שנים מפטירתו.

ספר חדש, "על קצה בהונות ההוויה' מהלך בעקבות ספרו הגדול של רבי נחמן מברסלב "ליקוטי מוהר"ן", וכבר בשמו ניתן להבחין במהות הספר ותוכנו.

על קצה בהונות ההוויה, הוא ביטוי מטאפורי למצבו של האדם המאמין, אשר כביכול צריך לעמוד על קצות בהונותיו, להתרומם כלפי מעלה על מנת לבטוח בה', ולהתמתח ככל יכולתו בשאיפתו לשמיים בחפשו קרקע בטוחה שעל בסיסה יוכל להתרומם כלפי מעלה.

"האם אי פעם בקשת סליחה מהקב"ה באמת? לא כמי שבורח מעונש באמת אלא כמי שרוצה להתפייס באמת". כך שואל הרב דן האוזר בספרו החדש 'על קצה בהונות ההוויה' הכולל באיורים וסיפורי מעשיות של רב נחמן.

הספר מרתק לכל אורכו. על קצה הבהונות, בחרדת קודש אדירה, מוליך אותנו הרב דן האוזר במשעולי מוהר"ן. תורות ר' נחמן כשם שהן נפרשות בספריו של הרב האוזר, הן תורות חסד: מחד גיסא לימוד תורה עיוני לכל דבר, ומאידך גיסא- חסידות שנוגעת לכל אדם במישור היומיום המעשי שלו. נדמה לי שכך בדיוק רצה הבעל שם טוב שתיראה חסידות: בשמים, ולא בשמים.

הרבנית ימימה מזרחי הגדילה לעשות ושפכה אור משלה על הספר ודומני שהם אכן משקפים את עומקו ונבכי יצירתו "כשאני קוראת בספרי הרב האוזר", היא כותבת "אני מרגישה בדיוק את מילותיו של הרמב"ן באיגרתו :"וכאשר תקום מן הספר, תראה אם יש דבר אשר תוכל לקיימו". אחרי הספר הזה, ק מ י ם , כמאמר הרמב"ן, ו מ ק י י מ י ם: הקריאה בו, פשוט תגרום לכם לרצות להיות טובים יותר. "את הצעקה, מכנה ר' נחמן: שיר. ולא סתם שיר, אלא אותו שיר שיחדש את העולם לעתיד לבוא…. כמו כל מנגינה, שואפת היא אל ההמשך, כל תו מחפש את רעהו כדי ליצור את התנופה של הניגון שמעורר בשומע זכרונות קדומים מזמן אחר".

דוגמא מאלפת נוספת לפרי עמלו ויצירתו המופלאה של הרב דן האוזר, היא במאמרו של הרב דוב זינגר על הספר המיוחד הזה "בפירוש ייחודי לספרו המורכב של ר' נחמן ליקוטי מוהר"ן ולסיפורי מעשיותיו, הרב דן פורש את תורותיו של ר' נחמן ותוך כדי פירוש המילים ביאורן והפיכתן לבהירות ומובנות הוא מרחיב ומעמיק בנושאי ליבה רבים העולים תוך כדי הלימוד בחריפות וברוחב דעת שיש בהם בכדי להחזיק ברכה לעצמם ונראים הדברים כביכול לפנינו תיעוד של חברותא מופלאה בין הרב לתלמידו האהוב .

כל מילה כל כך מדוייקת, מחד כל שורה בספר מעמיקה יותר ויותר ומאידך פושטת את העומק להבנת כולנו. הוצאת דברי שי.