השרה להגנת הסביבה: "נוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן"

    אבי יעקב No Comments on השרה להגנת הסביבה: "נוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן"

    השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "המשרד להגנת הסביבה בראשותי יוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה ויציב יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק מטרופולין חיפה"

    View of the water cooling towers at the Haifa oil refinery on June 12, 2020, after one of them collapsed on Friday morning. Photo by Meir Vaknin/Flash90 *** Local Caption *** áúé æé÷å÷ áæ"ï áæï àøåáåú çéôä úàåðä ÷øéñä áúé äæé÷å÷ æé÷å÷ צילום: Meir Vaknin/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, השתתפה היום (שני) בדיון בנושא "מפרץ חיפה – תמונת מצב והתוכניות העתידיות לפינוי המפעלים המזהמים" בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

    השרה הצהירה כי "אני מתכוונת להעביר בזמן הקרוב החלטת ממשלה בתיאום עם הגופים הרלוונטיים – משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שלפיה ייקבע מועד לסגירת מתחם בז"ן. זה תהליך שצריך להתחיל מיידית, יהיה הדרגתי, ויסתיים לא יאוחר מ-2030. הבנתי מהר מאוד שאם אני לא אוביל את הנושא ואדחף אותו – זה לא יקרה. ואם זה לא יקרה – תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית. אני מאמינה שבביצוע נכון, התהליך יוביל לתועלות לכל הנוגעים בדבר, כך שכולם ייצאו מורווחים".

    השרה הרחיבה ואמרה כי "הצעד הזה מתכתב עם אג'נדה מרכזית שלנו במשרד: גמילת ישראל משימוש בדלקים פוסילים מזהמים. גם המגמות העולמיות תומכות בכך שהשימוש בתזקיקי נפט יצטמצם משמעותית בשנים הקרובות, כך שלא יהיה צורך ביכולת הזיקוק הקיימת כיום. יש בפינוי המתחם גם היגיון סביבתי וגם היגיון כלכלי".

    "בכל העולם כבר מבינים", הוסיפה "תם עידן הדלקים הפוסיליים. העולם הולך לרכבים חשמליים, לאנרגיות מתחדשות – וגם ישראל. בעידן כזה לא צריך בית זיקוק בחיפה".

    גמליאל סייגה את דבריה ואמרה כי אמנם הדבר לא יתרחש בזמן קצר "זה לא יקרה ביום אחד, ואני מודעת למורכבות: יש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלקים, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות, ועדי העובדים, התושבים ובעלי העניין השונים".

    לדבריה "מדובר בפרויקט לאומי ממדרגה ראשונה. יש לקדם מקומות עבודה חלופיים, לבסס את משק האנרגיה על אנרגיות מתחדשות ולהחליט על הדרכים לחיזוק המטרופולין בחיפה. יהיה גם צורך לשקול תוכניות קיימות – כמו קרקעות הצפון – ולמצוא להן חלופות".

    עוד ציינה השרה גמליאל: "אני רואה חשיבות סביבתית גבוהה בקבלת החלטה ממשלתית ברורה בעניין עתיד מפרץ חיפה וסיום אי-הוודאות בנושא. הימנעות מהחלטה תגרום לתעשייה לגווע מאליה ותוביל לפגיעה בסביבה ולחוסר יכולת לשקם את הקרקע. במצב כזה, ללא החלטה, יישאר המטרופולין רק עם ההשלכות הסביבתיות השליליות של המפעלים, אבל ללא מנוע לפיתוח. מהר מאוד מתחם בז"ן עלול להפוך להיות למתחם אחסון דלקים, אם לא ננהל את זה נכון".

    "ומה עד אז?", התייחסה השרה למצב הנוכחי ואמרה "בעשור האחרון התרחש שיפור משמעותי בעקבות פעילות ממוקדת של המשרד, שהצליח להוביל לשינוי מגמה ולהפחתה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר וכן בסיכונים הסביבתיים. חשוב לשמר את ההישגים שהושגו עד היום ואפילו להעמיק את המגמה הזו. אני מתכוונת להמשיך לפעול בנחישות מוגברת, להגביר את האכיפה ולהמשיך לשים את הדגש על המפעלים וההתנהלות הסביבתית שלהם. לא נאפשר הידרדרות של המצב הסביבתי".

    לסיכום אמרה "לפני 100 שנה הבריטים מיקמו את בתי הזיקוק בנמל חיפה כנקודת יציאה עם תזקיקים לאירופה. זה כבר לא רלוונטי ל-2020. אני מסתכלת קדימה על העתיד שלנו: אנחנו חייבים להסתכל מה נכון לנו עכשיו עבור מדינת ישראל ועבור הצמיחה של אזור חיפה כמטרופולין ששואב אליו אוכלוסייה, תושבים שרוצים לבוא לשם, ומרחב משגשג".

    עוד הוסיפה לסיכום "אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות, קלינטק, טכנולוגיות סביבה חדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים. זה לא חלום. בקרוב זו תהיה המציאות".

    מארגון 'מגמה ירוקה' שנאבק קרוב לשני עשורים לסגור את בז"ן במפרץ חיפה נמסר בתגובה לדברי השרה בכנסת: "הדיון בכנסת היום הוא דיון היסטורי עבור כל תושבי מפרץ חיפה. לראשונה הוצגה בכנסת ישראל תכנית 'מפרץ החדשנות', שתכלול פינוי התעשייה המזהמת והמסוכנת, ניקוי הקרקעות ופיתוח מפרץ חיפה בצורה נקייה, בתיירות, מסחר, תעסוקה ומגורים, ולטובת כלל הציבור".

    עוד מוסיפים בארגון: "היום כבר כולם מבינים שצריך לסגור את בז"ן. כעת, עלינו כציבור לדרוש מהממשלה החלטת ממשלה בתוך שבועות ספורים ולוח זמנים ברור ומדויק להוצאת התכנית אל הפועל בהחלטת ממשלה, ולהחמרת הפיקוח והאכיפה כנגד המפעלים המזהמים – עד לסגירתם בשנת 2025".



    0 תגובות