סיכום 2019 בנציבות שוויון הזכויות; 5,200 פניות, 1,300 פיקוחים ולמעלה מ-100 תביעות

    אבי יעקב No Comments on סיכום 2019 בנציבות שוויון הזכויות; 5,200 פניות, 1,300 פיקוחים ולמעלה מ-100 תביעות

    נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מפרסמת דו"ח סיכום פעילות לשנת 2019: 5,200 פניות ציבור, 1,300 פיקוחים ולמעלה מ-100 תביעות וחוות דעת משפטיות לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מפרסמת היום (שני) את דו"ח סיכום הפעילות לשנת 2019. הדו"ח סוקר את פעילותה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקידום שוויון והכלה במהלך שנת 2019 באמצעות טיפול בפניות ציבור, פעולות פיקוח ואכיפה, ניהול תיקי תביעה והעברת חוות דעת בהליכים משפטיים ואירועי הסברה והרצאות לקהלים מקצועיים ולקהל הרחב.

    אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אמונה על יישום חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח (1998) ואמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שאושררה על-ידי ישראל בשנת 2012.

    2019 במספרים – נתונים מרכזיים מהדו"ח:

    במהלך השנה התקבלו 5,200 פניות ציבור – 2,910 פניות בנושאי נגישות, 2040 פניות בנושאי הפליה, תעסוקה ועוד ו-250 בקשות לפטור. בשנה החולפת נרשמה עלייה משמעותית במספר הפונים לקידום זכויותיהם: בשנת 2019 פנו לנציבות 3,129 'בעלי זכות' (63% מהפונים) לעומת 1,494 (47%) בשנת 2018.

    נגישות: אכיפה, פיתוח ידע וקידום הנושא – בוצעו 1300 פיקוחים חדשים, הוצאו 79 צווי נגישות – הנושאים המרכזיים בתחום אכיפת נגישות היו חינוך (18.4%), מסעדות (9.4%) ואולמות מופעים ואירועים (9.3%). בין היתר בוצע מבצע פיקוח רחב באירועים השונים לציון יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל (שהוביל להוצאת 22 מכתבי התראה לגורמים הרלוונטיים), פיקוח על אירוע תחרות השירה הבינלאומית (שצוין לשבח בדו"ח זה בשל רמת הנגישות הגבוהה הן בשטח והן בשידורים הדיגיטליים) וכן בוצע מבצע פיקוח בבחירות לכנסת אפריל וספטמבר, במהלכו נמצאו כ-30% קלפיות עם כניסות לא נגישות וב-64% מהן לא נשמרו חניות נכים כנדרש.

    115 תיקי תביעה וחוות דעת הוגשו לבתי המשפט – מהם, 89 חוות דעת שניתנו בתיקים שהוגשו לבתי משפט, ונוהלו 40 תיקי תביעה בבתי משפט – מדובר בעלייה של 30% במספר התביעות וחוות הדעת שהוגנו לעומת השנה הקודמת. נושאי התביעה המרכזיים בשנת 2019: תעסוקה (31%), הפליה (27%), נגישות (19%), נגישות פרטנית בחינוך (15%) ונושאים נוספים.

    תביעות בולטות שטופלו במהלך השנה:

    רשת מלונאות ונופש נדרשה לשלם קנס בסך 40,000 שקל עקב ליקויי נגישות שהתגלו במהלך פיקוח בבית מלון בנתניה, בהם היעדר מאחזי יד, היעדר מערכות עזר לשמיעה וחוסר בגישה מתאימה לתוך המים בבריכת השחיה.

    מתחם ספא חויב לפצות נערה עיוורת המסתייעת בכסא גלגלים בסך 30,000 שקל מאחר שלא הנגיש את מלתחותיו.

    במסגרת פשרה בטרם הגשת תביעה, הוסכם כי משרד הממשלתי יפצה סטודנט עם מוגבלות שפוטר מתפקידו בסך של 55,000 שקל.

    הוגשה תביעה נגד בנק מזרחי טפחות בסך 125,000 שקל בגין הפליה במתן שירות ציבורי: סירוב לפתיחת חשבון בנק לאדם עם מוגבלות נפשית מחמת מוגבלותו. התביעה הוגשה באופן חריג, לאחר מותו של האדם. בכתב התביעה שהוגש לבית משפט השלום בחיפה על ידי הנציבות נטען כי התייחסות הבנק אל האדם באמצעות הפקידה הייתה מפלה, כאשר בין היתר נדרש להראות כי ביכולתו לדעת קרוא וכתוב ותנאים נוספים שהוצבו לפתיחת החשבון, אך ורק בשל היותו אדם עם מוגבלות נפשית.

    בקרות במסגרות דיור – במהלך 2019 התקיימו 36 ביקורי פתע במעונות, הוסטלים, שלוחות דירות ובתי חולים פסיכיאטריים, על מנת לבחון את תנאי חייהם של אנשים עם מוגבלות במסגרות. בעקבות התראה שהנציבות הוציאה אחרי ביקור באחת המסגרות, הוחלפה הבעלות על המקום על ידי משרד הרווחה. דו"ח מפורט בנושא יפורסם בהמשך.

    אכיפת חוק ייצוג הולם בגופים ציבוריים – על פי בדיקת הנציבות, בשנת 2019 60% מהמגזר הציבורי עמד ביעד הייצוג של אנשים עם מוגבלות (5% מהעובדים לפחות), 22% עומדים ברמה בינונית (מ-3.5% מהעובדים), 15% עומדים באופן נמוך (מ-2% מהעובדים) ו-3% כלל לא עומדים ביעד (פחות מ-2% מהעובדים).

    במהלך השנה החולפת נשלחו 53 מכתבי התראה והוצאו 36 צווי ייצוג הולם לגופים ציבוריים שלא עמדו ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות, אשר על פי התיקון בחוק משנת 2016 מחייב גוף ציבורי המעסיק 100 עובדים ומעלה לפעול להעסקת לפחות 5% עובדים עם 'מוגבלות משמעותית', וקובע כי על החייבים למנות ממונה תעסוקה ולהכין תכנית תעסוקה שנתית. בבדיקה בקרב הרשויות המקומיות נמצא כי 62% עומדות ביעד הייצוג ההולם, 23% עומדות ברמה בינונית ו-15% עומדות ברמה נמוכה.

    התמודדות עם תופעת הנימב"י – 'חג השכנים'

    במהלך השנה החולפת הפיקה הנציבות סדרת מפגשים מיוחדים שמטרתם ליצור קשר בין מתמודדים ממסגרות של בריאות הנפש לבין שכניהם, בשמונה מסגרות ברחבי הארץ. 'חג השכנים' מקורו במסורת שנוצרה בצרפת לפני יותר מעשר שנים, במטרה לחזק את הקהילתיות בשכונת מגורים וליצור חיבור וקרבה בין התושבים.

    שר המשפטים, אבי ניסנקורן: "אני רואה בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות חלק בלתי נפרד ומרכזי בעבודת משרד המשפטים, כמשרד חברתי הפועל לקידום זכויות ושוויון בחברה הישראלית. יחד עם הנציבות, פועלות לקידום הנושא יחידות נוספות במשרד אשר דואגות לתת מעטפת משפטית כוללת להגנה ולשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. אני מברך את צוות הנציבות על פעילותם המשמעותית והנחושה ליצירת שינוי, ומתחייב כי בתקופת כהונתי יקודמו נושאים אלה ביתר שאת".

    נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם: "סיכום 2019 שפורסם היום משקף את עשייתנו הרבה לאורך כל השנה ליצירת חברה שוויונית, מכילה ונגישה יותר. חברה שבה אנשים עם מוגבלות יוכלו לחיות כשותפים שווים, שבה יתאפשר להם לבחור לנהל חיים מלאים ומשמעותיים לאורך כל שלבי החיים. עם זאת, משבר הקורונה שיקף ביתר שאת כי יש להמשיך ולפעול ללא לאות ובכל הערוצים כדי להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ולוודא כי אותם 18% מהאוכלוסייה יישארו כל העת על סדר היום הציבורי ולא יישכחו מאחור".



    0 תגובות