פנינה נעלמת בגליל המערבי • צפו

    קובי פינקלר 2 Comment on פנינה נעלמת בגליל המערבי • צפו

    פנינה נעלמת יש בגליל המערבי, נהר הגעתון חוצה אותה ממזרח למערב, ומכאן שמה, נהריה, ייקים שבאו לעסוק בחקלאות רוכבים על אופנים ברחובותיה, בתי מאפה משובחים עם שטורדל אמיתי ובתים המספרים את ימיה הראשונים של המושבה

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום: קובי פינקלר

    פנינה נעלמת יש בגליל המערבי. "נהר" (הגעתון) חוצה אותה ממזרח למערב (ומכאן שמה, נהריה), ייקים (ברובם פרופסורים ודוקטורים) שבאו לעסוק בחקלאות רוכבים על אופנים ברחובותיה, בתי מאפה משובחים עם שטורדל אמיתי (כמו של פעם) בתים המספרים את ימיה הראשונים של המושבה כמו מלון ארנה שטרקמן ועוד.

    הכל התחיל בשנת 1934 אז הגה ד"ר סוסקין יחד עם יוסף לוי רעיון להקים מושבה יהודית מצפון לעכו. בשנת 1935 נוסדה המושבה נהריה שהפכה לימים לעיר קיט, הרבה בזכות חריצותם של קבוצת יקים מרחבי גרמניה ועידוד קניית חלקות קרקע ע"י ההנהגה המקומית.

    צמיחתה של העיר השכיחה מעט את המושבה. 85 שנה מלאו לעיר הצפונית וסיור בין בתיה, מגדל המים המפורסם שלה ומוזיאון עירוני ימחיש עד כמה היו ימי המושבה מגוונים.

    סיפורה של המושבה מתחיל בשנת 1934 כאשר מהנדס חיפאי, יוסף לוי, העובד במשרד "הארץ ישראלי" של ארתור רופין רוכש יחד עם עוד 3 שותפים 2400 דונם צפונית לעכו. יחדיו הם מקימים את חברת " נהריה משקים זעירים".

    העיר נהריה מציעה אטרקציות מגוונות למבקרים בה, האטרקציות משלבות בין קידמה למסורת ומעניקות למטייל ברחבות העיר חוויה שאין כמותה, מכל פינה בעיר מזדקפים עצים מרהיבים וגינות מטופחות, הנוי והפאר של העיר ניבטים מכל עבר

    הליכה לאורך שדרות הגעתון מלאה במראות ההווה, עם עשרות בתי קפה, מסעדות, ברים וחנויות, כאשר מעל ראשם של המטיילים ממוקמות נורות כחולות המוסיפות לחוויה הרומנטית של העיר, עצי האקליפטוס לאורך שדרות הגעתון מזכירים את ניחוחות העבר וההיסטוריה של העיר.

    מיזם 'אוצרות הגליל' שהוקם בידי עפרה שטראוס תושבת נהריה, נרתם אף הוא למשימה ומביא שפע של פעילויות לכל המשפחה.

    השילוב בין ההיסטוריה לקידמה הוא שמושך תיירים רבים לעיר הקסומה הזו.

    ראשית לחופי הים.

    קיץ עכשיו ומה נעים וטוב להרגיש את הים בכל הדרו ויופיו. חיים בר חן, מדריך גלישת גלים/סאפ, מדריך אותנו לתוך הים. שעה של לימוד ואתם כבר מקצועיים. צריך רק לדעת לשחות ואת השאר עושים בתוך שעה בתוך הים. 052-5345004. יש אפשרות למדריך לבנים ולמדריכה לבנות. סגור בשבת.

    לאורך הים, נבנתה טיילת מושקעת, מרוצפת בצורה נפלאה, שביל אופניים לצידנה ושביל מונגש לתוך הכל בחלקים שונים. לאורכה שזורים אלמנטים פיסוליים, נפתחו יציאות לים להנאתם של הדייגים ונבנו מתקני משחקים אולטרה מודרניים ומאתגרים ומתקני כושר לציבור הרחב. הטיילת נמשכת עד לכיוון צפון ומתחברת לטיילת מטה אשר.

    בקצה הטיילת העירונית הקימה העיריה תחת שרביטו של ראש העיר החדש והנמרץ חוף נפרד ומושקע היטב. מתחם מלתחות חדש, סככות גדולות, מחיצות משודרגות ושעות פעילות נפרדות לנשים ולגברים.

    פארקי תרבות ופנאי

    ​למען הקטנים והנופשים הוקמו ברחבי העיר פארקים מושקעים ואיכותיים המאפשרים פעילות חופשית לציבור הרחב וכולל מגרשי ספורט להוקי גלגיליות, כדורסל, קטרגל, רמפות, קערות החלקה, משטחי גלגיליות, מתקנים לגיל הרך ומתקני כושר לרווחת התושבים.​​

    בדרומה של הטיילת החדשה אל מול חופיה המדהימים של העיר נהריה, הוקם פארק אתגרי המושך אליו מאות משפחות ובו מגוון מתקנים בהם: פטריות דמויות קפיץ, נדנדות לפעוטות, קיר מוסיקה, פטריות תלויות, נדנדות משולבות, קיר טיפוס, מתקן משולבת רב תכליתי, קרוסלת חבלים,מתחם אור וקול המשלהב את הילדים ומלמד אותם לפתח קורדינאציה,ערסלים מרווחים ועוד מגוון אטרקציות.

    הגן הבוטני

    לפני כמעט 20 שנה נפתח בעיר הגן הבוטני-זואולוגי ובו מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים מכל פינות העולם. אתר בילוי מלהיב לכל המשפחה המשלב לימוד חוויתי לכל מבקריו.

    בגן פינות חי להנאת המבקרים, ביתן זוחלים, פינת ליטוף, מגוון צמחי ארץ ישראל, צמחיית מים וצמחים מכל העולם. בימי חול הכניסה כרגע חופשית. הנאה צרופה מכל רגע.

    סיפורו של מקום שהוא גם בית מלון

    אם רוצים להכיר את סיפורה של נהריה ולחוות את העיר, המלון והאנשים של העיר לכו למלון ארנה שטרקמן.
    המלון שחוגג עכשיו 61 שנה, מתחיל כשבשנות ה- 30 רכש ד"ר אלואיס שטרקמן קרקע בקרבת הים במחיר של שלוש משכורות חודשיות דאז. החלקה עמדה ריקה עד סוף שנות ה-50 שאז הוחלט לבנות על חלקה זו שני בתים למשפחת שטרקמן (אלואיס ושרלוטה) ולמשפחת בנדהיים (ארנה והרמן).

    בתחילת שנות ה- 60 נסע ד"ר אלואיס שטרקמן לארצות הברית יחד עם אשתו ובנו מיכאל לצרכי עבודה. ארנה אשר נותרה בארץ החלה להפעיל את הבתים כ"פנסיון ארנה" לאירוח קייטנים ונחלה הצלחה גדולה בזכות הכנסת אורחים לבבית ועוגות מופלאות שאת חלקן אופים עד היום במלון (המפורסמת מבניהם שטרודל תפוחי עץ).

    עם שובה של משפחת שטרקמן מאמריקה ולנוכח ההצלחה הורחב המבנה ושמו הוסב ל"בית ארנה". שתי האחיות התאחדו שנית וניהלו את המקום. בשנת 1974 נפטרה שרלוטה וארנה נשארה לעזור למיכאל אשר לקח על עצמו את ניהול המלון. מיכאל הכניס למקום "רוח צעירה" והשקיע בו את כל-אונו, אופיו המיוחד וחוש ההומור שלו קנו לו אורחים רבים מהארץ ומהעולם.

    את שאר הסיפור תחוו בעצמכם במלון. אל תחמיצו.

    כיום ניהול המלון הוא בידי בנות הדור השלישי למשפחה והניהול הנשי נראה בכל פן. רמת אסתטיקה גבוהה, סדר וניקיון ומעבר לכל שירות חמים מוקפד ומדויק.

    מידי ערב שבת מתקיימת במלון, שעה קסומה בלובי המלון של "קפה מיט קוכן" כמיטב המסורת הייקית. מבחר של סוגי חליטות תה, קפה, יינות, אפל שטרודל לפי מתכון סודי משפחתי עם שלכזאנה (קצפת), תותים, עוגות, עוגיות ונשנושי בריאות.

    הלובי מעוצב בשילוב של אלמנטים חדשים וישנים, פרטים אישיים והיסטוריים: פסנתר בן 100 שנה, ספרייה עשירה בספרים בשפות שונות ותמונות מהאוסף הפרטי של המשפחה. תוכלו להתרווח עם כוס קפה, אפלשטרודל, ספר טוב ולהכיר את הסיפור הייחודי ומעורר השראה של המלון ואף לבדוק את כישורכם במשחק השח – מט.

    היכן אוכלים? בעיר עשרות מסעדות בהן כשרות למהדרין מרמת האוכל המהיר ועד רמת האוכל המושקע יותר. בחרנו הפעם בבורדו. המסעדה (חלבית) ממוקמת על גדות נחל הגעתון, האוכל מעולה במיוחד ארוחת הבוקר מומלצת. הכל טרי ומגיע על צלחת יפה עם תוספות יפות שניתן למלא ללא תוספת. השרות נהדר.

    את שאר סיפוריה של המושבה נשאיר למדריכים העוברים בין בתיה, צריפיה ומכמניה ומספרים את סיפורה. אם חשקה נפשכם ותקציבכם בסיור עצמאי, אזי את תחילתו של הסיור מומלץ לקיים בבית ליברמן בדרומה של העיר. אגב. עולים רבים אשר הגיעו באניות מעפילים העבירו לילה ראשון בבית ליברמן, שם הוסתרו ע"י חברי הפלי"ם.
    כיום מאכלס בית ליברמן את המוזיאון העירוני לתולדות העיר.

    בחלקה הצפוני של העיר החדשה ,על ראש גבעה מתנוסס מגדל המים אשר חולש על נהריה ומשמש כסמלה של העיר. בנייתו החלה במאי 1935 והסתיימה בפברואר 36.

    גובהו של המגדל 27 מטרים והוא תוכנן כמבנה סגור בעל שמונה צלעות ובראשו מאגר מים עגול. הקמת המאגר נועדה לספק מים להשקיית החלקות הצפוניות משדרות הגעתון ועד צפונית לרחוב חניתה.

    הנוף הנשקף לעבר ימה של המושבה שהפכה בינתיים לעיר, תוך כדי לגימת תה מנחה ופורסת שטורדל אמיתי יזכיר לכולנו שאנו בעיר הייקים. עוד פעילות באתר העיריה ובאתר אוצרות הגליל.



    2 תגובות

    מיין תגובות