מסע בפרשה: 44 שנה למבצע אנטבה – "ויעמד בין המתים ובין החיים"

    יצחק כרמלי No Comments on מסע בפרשה: 44 שנה למבצע אנטבה – "ויעמד בין המתים ובין החיים"

    המסע המרגש אל שדה התעופה באוגנדה, שם חולצו היהודים החטופים במבצע הירואי שהדהים את העולם. והשליחות האישית לחבר שניצל ברגע האחרון

    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    72 שעות עמדו לרשותי. התאמצתי להפעיל את חושי השתדלנות בצורה המירבית ביותר. השגתי כבר את חתימותיהם של מפקד חיל האויר והרמטכ"ל של אוגנדה. חתימה אחת הייתה חסרה לי , חתימתו של ראש שירותי הביטחון האוויריים של אוגנדה.

    ביום השלישי רגע לפני יאוש, השגתי את החתימה המיוחלת, תודות לסוחר נשק ישראלי המקורב לנשיא. אחרי שחתם הברנש, הפטיר בפנים קשוחות ואמר "אתם הישראלים יכולים להגיע לכל מקום בלי אישורים…" היה זה שבוע לאחר חיסולו של אל מבחוח בדובאי.

     

     

    עתה, כשהייתי מצוייד באישורים ,הפכתי לאורח של הצבא האוגנדי. שיירה של רכבים מצ'וקלקים ליוו אותי היישר אל תוך שדה התעופה הצבאי באנטבה.

    התרגשתי מאוד. נעמדתי ליד מגדל הפיקוח העומד על תילו עד היום, שם נפל מפקד המבצע יוני נתניהו. הגעתי לשם לסגור מעגל, לא בשבילי…בשליחות של חבר, אחד המחולצים.

    44 שנה שהוא סוחב איתו צלקות. האימה והחרדה מלווים אותו כל השנים. נחום דהן ,אז נער צרפתי שהגיע מעיר האורות לבקר את משפחתו בישראל ומצא את עצמו בן ערובה באוגנדה.

    היום נחום אברך חשוב בבני ברק השוקד על תלמודו. גורלו היה שונה משאר 103 החטופים. נחום הנער נחשד כי הוא חייל…הוא הופרד משאר החטופים שהוחזקו יחדיו בטרמינל, הוחזק בחדר נפרד, שם הוכה קשות ,צלעותיו נשברו. הוא אף "זכה" לאיום אישי מנשיא אוגנדה אידי אמין שהצמיד את אקדחו לרקתו של הנער התמים.

    כשחולצו החטופים כמעט ונשכח נחום ששכב פצוע בחדר הצדדי. רק בחסדי שמיים בסריקה האחרונה שביצעו המחלצים הוא אותר וחולץ. הנער שהתקרב ליהדות והחליט להקדיש את עיתותיו למי שהצילו.

    "כשתעמוד מול מגדל הפיקוח" ביקש ממני הרב נחום "תודה בשמי לגומל חייבים טובות על כך שגמלני כל טוב …".

    שבת שלום

    יצחק כרמלי
    עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

    להזמנת הרצאות 0506925413



    0 תגובות