ועדת השרים תדון בחוק סער: פסילת ראיה שהושגה באמצעים פסולים

    בנצי לייזרוביץ No Comments on ועדת השרים תדון בחוק סער: פסילת ראיה שהושגה באמצעים פסולים

    הצעת החוק תאפשר לבית-המשפט שיקול דעת רחב לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים ותחיל לעניין זה כלל זהה בין הנאשם לבין עדים אחרים

    גדעון סער צילום: פלאש 90
    10:20
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on ועדה מיוחדת בצה"ל תבחן את הוקרת החטופים והאזרחים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק של ח"כ גדעון סער (הליכוד) לעגן בפקודת הראיות כלל פסילה לראיה "שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר".

    הצעת החוק תאפשר לבית-המשפט שיקול דעת רחב לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים ותחיל לעניין זה כלל זהה בין הנאשם לבין עדים אחרים.

    בארצות-הברית נהוגה דוקטרינת "פירות העץ המורעל" ולפיה כל ראיה שהושגה תוך הסתמכות על ראיה שנאספה שלא כדין אינה קבילה בבית-המשפט. הפסיקה האמריקנית התבססה על התיקון הרביעי לחוקת ארה"ב. באנגליה חלה ב-1984 רפורמה והחוק מעניק לבית-המשפט שיקול-דעת לפסול ראיה.

    בישראל, על אף התקדמות מסוימת שחלה בפסיקה ב-15 השנים האחרונות, עדיין לא עוגן הכלל בחקיקה. סמכות בית-המשפט לפסול ראיה פסולה מוגבלת במבחנים שנקבעו בפסיקה וטרם הוחל דין דומה לעדים.

    הצעת החוק של ח"כ סער מאפשרת שיקול-דעת רחב לבית-המשפט, הן לגבי ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי נאשם והן אם ננקטו כלפי כל אדם אחר.

    בניר עמדה של לשכת עורכי-הדין על הצעת החוק של סער (עליה חתום גם יו"ר הלשכה עו"ד אבי חימי) מובעת תמיכה בקידומה ונאמר, כי "יש לקבל את הצעת החוק בבחינת המינימום ההכרחי לקיים הליך הוגן, שמירה על טוהר ההליך המשפטי, שמירה על ערכיה של שיטת המשפט הישראלית וזכויות אדם".

    ועדת חקיקה (פלילי) של הלשכה גורסת, כי הצעת החוק חשובה ביותר להגנה על זכויות נחקרים ונאשמים וכי מחוייב המציאות לעגן הנושא בחקיקה. כמו כן, מובעת תמיכה בגזירה שווה בעניינם של עדים ונאשמים.

    ח"כ סער, שהגיש הצעות חוק בנושא גם בכנסת ה-16 וה-17: "על הכנסת (גם אם באיחור ניכר) לעגן בחקיקה את כלל פסלות ראיה שהושגה באמצעים פסולים ולחזק את הזכות להליך הוגן, כמו גם את חובת רשויות החקירה לפעול בגדרי החוק ולשמור על זכויות הנחקרים".



    0 תגובות