נציב תלונות הציבור: "רינה מצליח התבטאה באופן גזעני כלפי החרדים"

    ישראל רובין 3 Comment on נציב תלונות הציבור: "רינה מצליח התבטאה באופן גזעני כלפי החרדים"

    תוך הסבר כי עבודת הנציב צומצמה בשל הקורונה, קבע דוד רגב, נציב פניות הציבור של הרשות השנייה כי התלונות נגד רינה מצליח, שהשתלחה בחרדים במסגרת שידור טלוויזיוני – מוצדקות: "העיתונאית רינה מצליח התבטאה באופן גזעני כלפי האוכלוסייה החרדית"

    Israeli police and soldiers guard at a roadblock in the Romema neighborhood in Jerusalem that is currently under a lock down in an attempt to prevent the spread of the Coronavirus, on May 4, 2020. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ??????? ????? ????? ???? ??? ?????? ????? ?????? ?????? צילום: פלאש 90
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר בדיקה שנערכה בעניין ברשות השנייה ובחברת החדשות, קבע היום (חמישי) נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, דוד רגב, כי אמירתה של העיתונאית רינה מצליח כלפי החרדים בזמן השיא של התחלואה בקורונה בישראל ש"החרדים לא שומרים על הכללים" – היא הכללה גזענית הנובעת מדעות קדומות.

    כזכור, לפני מספר שבועות, במהלך תוכנית בחברת החדשות השתלחה העיתונאי רינה מצליח בציבור החרדי וטענה כי רוב החרדים אינם שומרים על ככלי משרד הבריאות: "אני רוצה לדבר על התנהגות החרדים ברחוב. כבר שנים שהם לא מקבלים את סמכות המדינה. זה לא קרה היום בפעם הראשונה. זה קורה שנים. פקידי מס הכנסה שנכנסים לשכונות החרדיות יוצאים רק בליווי משטרתי כי הם מותקפים. לפני 20 או 25 שנה היו הפגנות המוניות של החרדים רק כי רצו לסגור את כביש בר אילן. ומה קורה כשאברך מקבל צו גיוס כשהוא יודע שממילא לא יתגייס, הפגנות המוניות. החרדים חייבים לקבל את המדינה לטוב ולרע. מערכת היחסים הזו חייבת להשתנות לא יכול להיות שהם מרגישים בלתי מחויבים לצווי המדינה".

    כשביקשו העיתונאים האחרים בדיון ובהם דנה וייס, דני קושמרו והפרשן אמנון אברמוביץ', לומר שלא מדובר בכל החרדים, היסתה אותם מצליח תוך שהיא אומרת שמדובר ברוב החרדים וזו דעתה. לבסוף אמרה כי היא מביעה את עמדתה לא משנאת חרדים, כי אם מאהבה למדינה.

    "אני מתנצל על משך הזמן שחלף ממועד הפנייה ועד מענה זה. העיכוב נבע מסיבות טכניות בהן עבודת הנציבות במתכונת מצומצמת במהלך משבר הקורונה", כתב רגב בפתח הדברים.

    "על פי התלונות", כותב רגב "שניכר כי נכתבו מדם ליבם של הפונים, בינהם: חרדים, חילונים, מסורתיים, אישי ציבור, חברי כנסת וראשי ארגונים שונים, העיתונאית רינה מצליח התבטאה באופן גזעני כלפי האוכלוסייה החרדית, תוך שהיא מטילה דופי באוכלוסייה זו ומתייחסת לאירועים, חלקם ישנים, שאינם נוגעים כלל למשמעת של האוכלוסייה החרדית במהלך מגפת הקורונה".

    "עם זאת", מוסיף רגב "חלק מהתלונות הכילו לצערי לצד הביקורת על דבריה של רינה מצליח גם אלימות מילולית קשה כלפיה. אני דוחה ומגנה מכל וכל אלימות מילולית בכלל וכלפי עיתונאים ובהם רינה מצליח בפרט".

    "בעקבות התלונות הרבות", ממשיך רגב "פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור שבמהלכו פנתה לגורם המשדר לקבלת עמדתו. כיממה לאחר קבלת התלונות, הבהירה חברת החדשות את דבריה של מצליח בשידור במהלך התוכנית 'שש עם עודד בן עמי'. בהבהרתה מסרה חברת החדשות כי דבריה של מצליח נאמרו במסגרת חופש הביטוי ושיקפו את דעתה שלה. עוד נאמר בהודעה כי במהלך הדיון נאמרו פרשנויות שהציגו דעה הפוכה מדעתה של מצליח".

    "לצד הבירור של הנציבות, פנתה יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הגב' יוליה שמאלוב ברקוביץ', במכתב חריף למנכ"ל חדשות 12, מר אבי וייס. במכתבה הביעה יו"ר המועצה את מחאתה על דבריה של מצליח כלפי האוכלוסייה החרדית", מוסיף רגב.

    רגב מצטט את הדברים שכתבה יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. לדבריה "הטענה כי מדובר בדעה פרטית אין בה כדי להמעיט מהאחריות שיש לחברת החדשות ולעיתונאים שלה על הנאמר בשידורים. גם הבעת דעה עיתונאית פרטית צריכה להיות מגובה בעובדות ולא מבוססת על דעות קדומות. התבטאות זו של רינה מצליח, שיש בה משום סימון אשמים במצב, גורמת לקיטוב ופוגעת באופן אנוש בחברה החרדית. אם לא די בכך שמדובר בהתבטאות אומללה, הרי שאין באולפן נציג חרדי שיגיב להתבטאות זו ויגן על החברה החרדית".

    "אמירות מסוג זה מלבות את השנאה בין האוכלוסיות בארץ, מעמיקות את הפערים בין המגזרים השונים ומרחיבות את חוסר אמון הציבור בתקשורת", כתבה יו"ר המועצה.

    רגב ממשיך וכותב כי בתגובתו למכתבה של יו"ר המועצה כתב מנכ"ל חברת החדשות, מר אבי וייס, כי "חברת החדשות הבהירה את הדברים למחרת במהלך התוכנית "שש עם עודד בן עמי". עוד הוסיף כי "גם בקרב הנהגת החברה החרדית נשמעה ביקורת על התנהלותם של חלקים מציבור זה בעת התפרצות מגפת הקורונה, כדוגמת השר אריה דרעי שהיכה על חטא על התנהלות החברה החרדית במהלך משבר הקורונה".

    "עם זאת", הוסיף מנכ"ל חברת החדשות כי "לא הייתה כל מטרה לפגוע במגזר זה או אחר וכי אם מי מהצופים נפגע מהדברים, חברת החדשות מצרה על כך". עוד הוא הוסיף כי "חברת החדשות החלה בשידור פרויקט חדשותי מיוחד המעמיק בהתמודדות המגזר החרדי עם הקורונה זאת באמצעות ראיונות ומפגשים עם נציגי הציבור החרדי".

    רגב כותב לסיכום, כי "צפיתי בתוכן שהלנת עליו, קראתי את תגובת חברת החדשות ועל אף זאת מצאתי כי תלונתך והתלונות הרבות מוצדקות".

    עוד מוסיף רגב בסיכום הדברים: "אין חולק על כך שדבריה של העיתונאית רינה מצליח נאמרו במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים לה כעיתונאית ועל פי שיקול דעתה המקצועי. דבריה אף אוזנו במקום בעמדותיהם הנוגדות של העיתונאים והפרשנים האחרים באולפן ואולם על אף זאת, האשמותיה את החברה החרדית היו מכלילות ותייגו את רוב רובה של החברה החרדית כחברה אלימה שאינה משתפת פעולה עם הרשויות בישראל ואינה צייתנית ככלל".

    לדבריו "אני סבור כי תיוג זה של רוב רובה של החברה החרדית תוך הטחת האשמות אלה, דווקא בתקופה קשה זו שבה נמצאים כלל אזרחי ישראל ובהם החברה החרדית, הייתה פוגענית ולא ראויה. אין ספק כי יש מקום לביקורת על התנהלותו של חלק מהציבור החרדי בתחילתו של משבר הקורונה. עם זאת, לא היה מקום, לטעמי, להשתלחות מכלילה זו, בעיקר נוכח העובדה כי בשנים האחרונות העמיק שיתוף הפעולה של החברה החרדית עם הרשויות בישראל והוא בא לידי ביטוי בין היתר בשיתופי פעולה בתחומי הכלכלה, העבודה, הרווחה ועוד".

    "באשר לחברת החדשות", מציין רגב "כתבי החברה והפרשנים איזנו את דבריה של מצליח בדעה נוגדת. נוסף על כך, חברת החדשות פרסמה הבהרה כבר למחרת הדברים בשידור והביעה התנצלות בפני כל מי שנפגע מדבריה של מצליח".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      במקום לומר לחברת החדשות שעליה לאלץ את רינה מצליח להתנצל על ההשתלחות המכוערת הזו (שאם היתה מתבטאת כך על הערבים זה היה אף נגמר בפיטורין) בוחר רגב בהרבה 'בלה' 'בלה'… ואפילו הודאה חלקית בדבריה של מצליח אלא שלא היה צריך להכליל ובתקופה קשה זו לא היה מקום להשתלחות.. – מבייש ומאכזב

    2. 2

      "התלונות מוצדקות" פישש… מה אתה אומר??? לא ידענו…
      ועם כל זאת עדיין מבחינתך זה נחשב עוד במסגרת חופש הביטוי. בושה וחרפה! אני רק מדמיין אילו ההתבטאויות האנטישמיות האלו היו נאמרות על ערבים, אתיופים או רפורמים. עוד באותו יום הערוץ היה עולה על המוקד.

      תמוה ומקומם כאחד, שאתה מחשיב את ההודעה המגוחכת של בן עמי כהתנצלות. שלא היה בה שום הכאה על חטא ולקיחת אחריות. זה פשוט הזייה.

      מדוע אינך דורש התנצלות בפומבי? או השעיה? או הרחקה ממוקדי תקשורת חשובים?