האור החיים היומי: נעשים ניסים כדי שלא יהיה 'חילול השם'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on האור החיים היומי: נעשים ניסים כדי שלא יהיה 'חילול השם'

    היתכן שמשה רבנו היה לו ספק שהקדוש ברוך הוא יכול להביא בדרך נס בשר ודגים ל-600 אלף איש?

    הרב ברק בן ניסן
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבינו האור החיים הקדוש, לומד מתוך הפרשה יסודות גדולים ומעניינים בעשיית ניסים:
    א. שאין הקדוש ברוך הוא עושה נס לאדם, למשל שירוויח הרבה כסף וכדומה, אם אחר כך אותו כסף יביא אותו לבעיות והסתבכויות לאדם עצמו, והרי זה בכלל מה שאמרו חכמים 'אין הקדוש ברוך הוא עושה נס לשקר'.

    ב. שבמקום שיהיה חילול השם בין האומות אם ה' לא יעשה את הנס, הקדוש ברוך הוא כן עושה נס למרות שהוא לא מתקיים לעד, 'כדי שלא יהיה חילול השם'.

    ובזה מסביר רבינו הקדוש, את הדו – שיח, של משה רבנו עם הקדוש ברוך הוא, כשבני ישראל ביקשו בשר, והקדוש ברוך הוא אמר שיביא להם בשר, במשך חודש ימים, כל יום בשר לכל ה-600 אלף איש שבישראל: 'וַיֹּאמֶר משֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הָעָם אֲשֶׁר אָנֹכִי בְּקִרְבּוֹ, וְאַתָּה אָמַרְתָּ בָּשָׂר אֶתֵּן לָהֶם וְאָכְלוּ חֹדֶשׁ יָמִים הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם. וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה הֲיַד יְהֹוָה תִּקְצָר עַתָּה תִרְאֶה הֲיִקְרְךָ דְבָרִי אִם לֹא'

    ולכאורה קשה מאוד, היתכן שמשה רבנו היה לו ספק שהקדוש ברוך הוא יכול להביא בדרך נס בשר ודגים ל-600 אלף איש? ומה משיב לו הקדוש ברוך הוא 'היקרך דברי'. ועוד וכי היה ספק להקדוש ברוך שמשה רבינו לא מאמין בכוחו של הקדוש ברוך הוא?

    אלא מסביר רבינו האור החיים הקדוש שבוודאי ידע משה רבנו שהקדוש ברוך הוא הוא, כל יכול, ויכול לעשות נס שיספיק לששים רבוא כל סוגי הבשרים שבעולם, ומה שטען משה 'הצאן ובקר ישחט להם' הוא כיון שחשב שרצון השם יתברך, הוא להענישם על ידי כך, לא יעשה השם יתברך נס, וכמו שאמרו חכמינו ש'אין הקדוש ברוך הוא עושה נס לחנם ולשקר כשאין תועלת רוחנית וטובה ממנו'.

    ועל זה אמר השם יתברך למשה רבנו, מכיון שהנס הזה נוגע לכבוד שמים, ושלא יהיה חילול השם שיחשבו שאין השם יתברך יכול לעשות זאת, יעשה השם נס אפילו שהוא לשקר, וזה הפירוש 'עתה תראה היקרך דברי' שעל ידי כך תראה כמה חשוב ויקר בעיני, ותלמד מזה גודל העוון של חילול השם.

    [אור החיים בהעלותך פרק יא פסוקים כא כג]



    0 תגובות