העימות בין בנט לסימן טוב על מערך הבדיקות המתוחכם שירד לטימיון

    צבי טסלר 1 Comment on העימות בין בנט לסימן טוב על מערך הבדיקות המתוחכם שירד לטימיון

    שר הביטחון לשעבר חשף לראשונה את סיפורו של מערך הבדיקות המתוחכם שיוצר בישראל במכון ויצמן, שהיה מסוגל לערוך 60 אלף בדיקות ביום ונתקל בסירוב מוחלט מצד משרד הבריאות

    12:10
    19.03.24
    מוטי הלפרין No Comments on 'חוק הרבנים' נגנז: ההתנגדות בקואליציה והמשמעות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט תקף בחריפות את הממשלה על התנהלותה לקראת הגל השני שייתכן ויתפתח בישראל ואת החרבת פרויקט ויצמן כלשון בנט, לביצוע 60 אלף בדיקות קורונה ביום. בנט הציג שוב את האסטרטגיה שלו פטיש – סגירת כלל המשק ושבירת מטה לחמם של מיליוני אנשים. אל מול הפינצטה – כלכלה כמעט רגילה, תוך ביצוע עשרות אלפי בדיקות ביום ושליפת החולים מהמרחב הציבורי.

    לדברי בנט, "תנאי יסוד למימוש תפיסת ה״פינצטה״ – ביצוע הרבה בדיקות בכל יום. כ50,000 ביום. לדוגמא ‏במחוז וואן בסין (עם כ11מיליון תושבים-דומה לישראל) ביצעו חצי מיליון בכל יום משך כשבועיים. צריך הרבה בדיקות, מהירות, ואמינות. ‏זה אפשרי. אך בשביל זה צריך לעבוד. צריך להגדיל קיבולת בדיקות ופיענוח". כותב בנט.

    בנט חושף לראשונה סיפור לא ייאמן: "שני מדענים נפלאים ממכון וייצמן, הפרופסורים עידו עמית וערן אלינב החליטו להירתם למשימה הלאומית. שניהם מבריקים, צנועים, ואנשים כלבבכם. ארץ ישראל הטובה. ‏הם הסבו רובוט מיוחד במכון, וביצעו מספר פריצות דרך,
    כך שכל רובוט כזה מסוגל לפענח כ15,000 בדיקות ביום, ברמת אמינות גבוהה מאד".

    בנט מציין כי "כאלה רובוטים יש 7-8 בישראל. מספיק 5 רובוטים כאלו בשביל להגיע ל75,000 בדיקות ביום. ‏נשמע מושלם? אז זהו. לטענת בנט, ‏פקידים במשרד הבריאות עשו *הכל* כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים".

    שר הביטחון לשעבר מגולל את מסכת המרורים שעברו המדענים: ‏"בתחילה סירבו לאשר למכון וייצמן גישה לנגיף. ‏אח״כ מיררו חייהם בעוד דרישות הזויות, ‏ולכלכו עליהם בתקשורת."

    בנט ממשיך ומספר כי "לאורך כל הדרך, ממשרד הביטחון סייעתי להם להתגבר על הקשיים.
    ‏איפשרנו ליטול דגימות מחיילים, ‏סייענו להם בציוד, במשאבים, ועוד. ‏ירדתי למכון מספר פעמים. אפילו חיברתי להם את אנשי סיירת מטכ"ל כדי לבנות נהלי עבודה יעילים, הבאתי לשם את מנכ"ל המשרד שלי אודי אדם לקראת רכש מסיבי של מטושים, וחיברתי גם את כל הגורמים בצה"ל כולל את הרמטכ"ל".

    בנט אומר שהוא דחף את הפרויקט האדיר הזה "ו‏כל מה שהיה צריך ממשרד הבריאות הוא אישור. כן. רק אישור. אך הם סירבו. ובלי אישור משרד הבריאות, הכל תקוע. כשראיתי שמיציתי את כל האפשרויות, העליתי את הנושא ישירות לראש הממשלה שכמובן התלהב מהפרויקט, אך ההתלהבות לא תורגמה למעשה. טוען בנו ומוסיף אגב, מספר פעמים הבאתי זאת לשולחנו. כאמור, זה לא הועיל. אינני יודע מדוע הוא לא דפק על השולחן".

    את הסוף מבשר בנט אנשי מכון וייצמן התייאשו. "מה אנחנו צריכים את הבלאגן הזה? רק רצינו לעזור. לא רוצים, לא צריך" אמרו המדענים ‏וזהו. ירדו מזה. לגמרי זהו. ‏ישראל איבדה אפשרות לבצע 60,000 בדיקות ביום. כרגע רק עושים כמה אלפים בודדים, ‏באיחור ניכר, ‏בחוסר דיוק, ‏חולים ממתינים ימים ארוכים בבית. משפחות וחברים של תלמידי ספר ״נגועים״ אינם נבדקים. חוזרים מחו״ל אינם נבדקים. וכאן אנחנו נמצאים. זו רשלנות, עצלנות, קיבעון".

    למרות הכל שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט קורא לראש הממשלה "להתעורר, לא מאוחר. אני קורא לראש הממשלה להפעיל את כוחו, להעיר מחדש את הפרויקט, לפקוד על משרד הבריאות להתנפל מחדש על הפרויקט. זה אפשרי. זה בדיוק תפקיד דרג מדיני. החלופה של סגירה מחדש עסקים היא רשלנות קיצונית".

    בתגובה לדבריו של שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט, כתב מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב: "‏אנשים אושפזו במחלקות קורונה לאחר שאובחנו כמי שחולים בנגיף, בשל תוצאות בדיקה כוזבות. לדברי בר סימן טוב, משרד הבריאות התפשר על ביצוע בדיקות לא איכותיות, בגלל לחצים לא ענייניים".

    לטענתו, "מדובר על שני מקרים שהתרחשו לאחר פסח, במסגרתם 29 דיירים מבית הדיור המוגן "זהבית" באשקלון ועוד 20 דיירים ואנשי צוות מהמוסד הגריאטרי "בית הדר" באשדוד אושפזו לאחר שאובחנו באופן שגוי. בעקבות המקרים היו חילופי האשמות בין מכון וייצמן ומשרד הבריאות, בשאלת האחריות לאירוע".

    שר הביטחון לשעבר הגיב לדבריו של מנכ"ל משרד הבריאות וכתב: "אין לי כוונה להתווכח עם פקיד מדינה. אגב פקיד מסור. הכתובת הוא רה"מ, לא פקיד. אך איני מתרשם ממילים נחרצות וכאילו-מקצועיות אלו. באותה נחרצות משרד הבריאות תקף את רעיון המסיכות-עד שהתהפך ב180 מעלות. כנ"ל מלוניות. המשרד התעקש על בידוד ביתי. אך התעקשתי להקים המלוניות".

    בנט הוסיף, "שיהיה ברור: המטרה שלי ושל כולנו, לקראת גל קורונה אפשרי נוסף, צריכה להיות שני דברים אלו א. למנוע מוות מיותר של אזרחי ישראל, ה. למנוע השמדה מיותרת של פרנסת מיליוני ישראלים. זה לא בשמיים. זה בידנו. יש להקים *מיד^ מערך חירום שיאפשר לנו לפעול בפינצטה ולא בפטיש".

    הפרופסורים ראשי מיזם הבדיקות ההמוניות בויצמן עידו עמית וערן אליניב הגיבו גם לדבריו של בר סימן טוב וכתבו: מודים למשרד הבטחון, צהל והנהלת מכון וויצמן למדע על הזכות לעסוק בהקמת מערכת מתוחכמת יש מאין לעזרה למדינת ישראל בשעת צרה. נתקלנו במדינת ישראל בשעתה היפה, אבל לצערינו גם בגורמים שבהתנהלותם גרמו לפחות גאווה". 

     



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בנט היקר, לאורך כל הדרך הוכחת שאתה רק יודע לדבר ולא לעשות
      היה צפוי שתכנס לאופוזיציה ותתחיל לצעוק על כל מה שזז
      זה בסדר, תמשיך, ממילא המילים שלך לא אמינות