המגזר החרדי ישפר את שוק הנדל"ן הכללי בישראל \\ דעה

    ניר שמול 2 Comment on המגזר החרדי ישפר את שוק הנדל"ן הכללי בישראל \\ דעה

    ממחיר למשתכן למחיר למתפלל – כך ישפר המגזר החרדי את שוק הנדל"ן הכללי בישראל: ניר שמול, בעלי חברת שניר – בית לשיווק נדל"ן טוען כי הפעם, עם איוש תפקידי המפתח בתחום הנדל"ן על ידי החרדים, מחירי הדיור צפויים להשתנות, לטובה

    אתר בניה. אילוסטרציה צילום: יונתן סינדל / Flash90
    8:15
    19.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on בצלאל קאהן: "המדינה הפרה את התחייבותה; היינו למשיסה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בימים אלו, עם עזיבתו של השר כחלון וכניסתם של ראשי הסיעות החרדיות לתפקידי המפתח בשוק הנדל"ן הישראלי וההחלטה המושכלת של הרבנים המובילים במגזר החרדי, לשים את נושא הדיור בראש סדר העדיפויות של הציבור החרדי בשנים הקרובות, סביר להניח כי ענף הנדל"ן ישנה את פניו ויעזור לכלל שכבות האוכלוסיה.

    רקע

    ענף הדיור החרדי סובל מקשיים אובייקטיביים: יש צורך בדירות נוספות, ואפילו עיר שלמה חדשה. הקשיים נובעים מכמה סיבות: בניה נמוכה בערים החרדיות (רבנים לרוב אינם מאפשרים שימוש במעליות שבת) יוצרת צפיפות נוראית – במקום להתרומם לגובה ולנצל כראוי את עתודות הקרקע, מתפרסים לרוחב עד שנוצר מצב שאין מקום לבנייה חדשה במרכזי הערים החרדיות כדוגמת בני ברק. גם בנייה בקטגוריה של התחדשות עירונית אשר צברה תאוצה רבה בישראל החילונית, כמעט לא קיימת במגזר זה לאור הגבלה מהותית זו.

    קצב הריבוי הטבעי של המגזר החרדי הוא הגבוה ביותר בישראל, קיים צורך אמיתי בדירות נוספות. רכישת דירה כנושא מהותי- הגיל המוקדם של הנישואין והרצון של כל משפחה מצד הכלה בשידוך לחתן שהוא עילוי בתורה, הופכים את הנושא הנדל"ני והבעלות על דירה, לנושא מהותי בעולם השידוכים. הורי הכלה במקרים רבים רוכשים דירה לטובת הזוג הצעיר כחלק מהשידוך. רכישת דירה הופכת לחובה כמעט.

    קהילתיות והתרכזות בערים חרדיות ולא מעורבות – רוב המשפחות החרדיות קונות דירות בערים מרכזיות, בהן מתגורר ציבור חרדי כדוגמת בני ברק, אלעד, בית שמש, ירושלים ועוד. הקהילתיות והרב המנהיג הוא מרכיב מרכזי בהחלטה על בחירת מקום המגורים (למעט פלח שרוכש להשקעה בערים חילוניות).

    התפתחות מואצת – ההערכות מדברות על צורך של לפחות כ-200 אלף דירות בשני העשורים הקרובים רק עבור הציבור החרדי, וכבר יש צורך בהקמת עיר נוספת למגזר (העיר חריש תוכננה במקור כעיר חרדית ולבסוף בג"ץ קבע כי תהיה לכלל האוכלוסייה, היה זרז להחלטת הרבנים לדרוש את תיק השיכון והדיור ) ההערכה היא שציבור זה שהוא מאוד הטרוגני ימנה כ-2 מיליון איש ב-15 שנים הקרובות, שזקוקים לפתרונות דיור משתנים.

    תחבורה – רבים מהתושבים מעדיפים תחבורה ציבורית, על פני נסיעה ברכב פרטי ולכן יש צורך בתכנון מיטבי וייעודי של תחבורה ציבורית מותאמת לקהל החרדי.

    מצב הדיור העכשווי במגזר החרדי – בעקבות נסיקת מחירי הדיור בישראל בעשורים האחרונים רבים מהחרדים נאלצים לרכוש דירות בשכונות מעורבות, חלקן אפילו מוחלשות מבחינת מחירי הנדל"ן. נוצר שינוי בהרכב האוכלוסייה בשכונה שהופכת לחרדית הרבה יותר. לדוגמא: בשכונות בירושלים ובישובים כמו אשדוד, ערד, חיפה ועוד , כך נוצרים חיכוכים עם האוכלוסייה הוותיקה של השכונה.

    מחיר – נושא המחיר הוא נושא קריטי ויש להניח שמחירי הדירות המיועדות למרבית אוכלוסייה זו לא יעברו את הרף של מיליון ש"ח, ובממוצע- 800-600 אלף ש"ח.

    בעקבות כל אלו, בחודשים הקרובים נראה טיפול מעמיק נכון ודרוש למגזר זה אחרי שנים רבות של הזנחה, כאשר כוחות השוק פעלו ללא יד מכוונת ממשלתית. אין ספק שנדרשת אפליה מתקנת כדי לסייע לציבור חרדי גדול ולשמור על אורח חייו, צביונו והקהילתיות הייחודית אשר אליה הוא מחובר על כל הדקויות והמגוון התרבותי והרחב של הציבור החרדי אשר אינו הומוגני כפי שמרביתנו נוהגים לחשוב.

    סביר להניח כי אפשר יהיה לראות את החזרת מענקי המיקום, סבסוד של המשכנתאות, ביטול או הפחתה של מס הרכישה עבור דירה שנייה, ביטול או הורדה של המס על דמי השכירות במטרה להקל על שוק הדיור בכללותו בדגש על הציבור החרדי, מה שיביא להסתכלות יותר מובנית ורוחבית על השכבות החלשות ועל האוכלוסייה הכללית ולא רק על החרדים ואולי – הפעם בעזרת השם, מחירי הדירות ירדו באמת.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      הפתרון לצפיפות הבניה עקב הבניה הנמוכה הוא לבנות ערים חרדיות באזורים הרריים כדוגמת גוש עציון. ביתר היא דוגמה לעיר הבנויה על הר ויש בה בניינים רבים מדורגים. הדרוג מאפשר בניה של 8 קומות ללא מעלית- 4 קומות במפלס העליון ו4 בתחתון, כאשר מקסימום הקומות שייש לעלות\לרדת הוא 4 בלבד.

    2. 1

      מה הוא מבלבל? איני לי כמובן נתונים מדוייקים, אבל ממראה עיניים, כל בנין חדש בשכונות חרדיות הוא של 11-12 קומות! בגבעת שאול שלשה או ארבעה בניינים כאלו, בפרסומת על דירות ברמות, כל הבנינים בני 10-11 קומות!