אור החיים: 'הצדיקים שמחים ביסורי העלבון'

    הרב ברק בן ניסן 1 Comment on אור החיים: 'הצדיקים שמחים ביסורי העלבון'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בסוף הפרשה מסופר על מרים ואהרן דיברו לשון הרע על משה רבינו, ושמרים ואהרון נענשו בצרעת, ובתוך הסיפור נאמר הפסוק המפורסם 'וְהָאִישׁ משֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה' ולכאורה קשה מדוע מודיענו הכתוב זאת, בפרשה זו דוקא?

    ומפרש רבינו האור החיים הקדוש, שבא הכתוב להודיע שמשה רבנו חס ושלום לא הקפיד על אהרן ומרים, ולא נענשו בגלל הקפדתו, אלא שהשם יתברך, הקפיד מעצמו על כבודו של משה רבנו.

    ומסיים רבינו הקדוש בדבר מבהיל, וזה לשון קודשו: 'ואפשר שאם היה משה מקפיד בדברם, היה העונש באופן אחר כפול ומכופל להם חס ושלום'. עד כאן לשון קודשו.

    ומוסיף רבינו הקדוש, שמשה רבנו גם לא התלונן לפני הקדוש ברוך הוא על שדיברו בו, ולא כמו שאר בני אדם הנעלבים מזולתם. ולכן נאמר בפסוק 'וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח, וַיִּשְׁמַע ה".

    ולכאורה זה מיותר לומר שה' שמע, אלא זה בא להדגיש שה' שמע מעצמו, ולא מחמת שמשה רבנו רץ להתלונן.

    ובספרו הקדוש חפץ ה', מביא רבינו הקדוש בשם 'ספר חסידים' שהיה חסיד אחד, שהיה שולח מתנה למי שהיה מבייש אותו, כי על ידו זכה להשגות גבוהות, וכמו שאמרו חכמינו במסכת שבת: 'עלובין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין, עליהן הכתוב אומר 'ואוהביו כצאת השמש בגבורתו'. ואותו חסיד אחד, היה שמח ורוצה יסורים אלו של בזיונות, כי ידע שיסורים אלו מעלים אותו לדרגות רמות.

    [אור החיים בהעלותך, פרק יב, פסוקים ב' יא' חפץ ה' שבת דף פט עמוד ב]

    זכות הדברי תורה לרפואתו והחלמתו השלימה והמהירה של ירמיהו ירמון בן לאה שיחי' בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.



    1 תגובות

    מיין תגובות