אור החיים יומי: גודל ההקפדה והעונש למדברים נגד צדיקים ועובדי ה'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים יומי: גודל ההקפדה והעונש למדברים נגד צדיקים ועובדי ה'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בסוף הפרשה מסופר אהרן ומרים שדיברו לשון הרע על משה, ואהרן ומרים נענשה בצרעת. ולכאורה, מדוע נענשו והלא בוודאי משה רבינו מחל להם, כי היה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה, ומדוע נענשו, והלא 'רב שמחל על כבודו' מועילה המחילה.

    ומבאר רבינו האור החיים הקדוש, שכאשר אדם מדבר על 'עבד המלך' נחשב כאילו דיבר על המלך עצמו, כפי שאמרו חכמינו 'עבד מלך – כמלך', והדין הוא, שמלך שמחל על כבודו, אין כבודו מחול, וזה מה שאמר הקדוש ברוך הוא לאהרון ומרים 'מַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמשֶׁה' שהיות שהוא 'עבדי' לא יועיל מה שהוא מוחל ואינו מקפיד.

    ולכן למרות שמשה רבנו לא הקפיד עליהם, ומחל להם, לא הועילה המחילה, כי 'מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול'.

    עוד כותב רבינו הקדוש, שלכן נאמר בפסוק שהקדוש ברוך הוא, ירד בעמוד ענן ודיבר אל אהרן ומרים בפתח אוהל מועד, ולכאורה מדוע לא דיבר ה' אליהם, ממקומו אשר בשמים, כמו בכל פעם???

    אלא הקדוש ברוך הוא רצה לפרסם ולהודיע ברבים על הקפדתו בזלזול בגדולי ישראל, על שיראו כולם, שה' ירד בענן בשביל להקפיד עליהם ולהענישם.

    וזה לשון קודשו: 'כדי לפרסם הדבר כשיראו שירד הענן ועמד פתח האהל, והוא פרסום והֶעָרָה גדולה ויִוָדַע לכל ישראל, כי הקפיד ה' על אשר נגעו בנאמן ביתו והענישם על הדבר'.

    אולם למרות כל זאת, משה רבנו בצדקתו, ביקש מהשם יתברך, שירפא את מרים והועילה תפילתו, כדי שלא יאמרו שהוא נוטר להם איבה ואינו רוצה להתפלל עליהם.

    [אור החיים בהעלותך פרק יב פסוקים ה' ח' יג']

    זכות הדברי תורה לרפואתו והחלמתו השלימה והמהירה של ירמיהו ירמון בן לאה שיחי' בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.



    0 תגובות