החוק הנורבגי אושר בקריאה טרומית; לפיד תקף: "לא מספיק לכם?"

    איתי גדסי No Comments on החוק הנורבגי אושר בקריאה טרומית; לפיד תקף: "לא מספיק לכם?"

    לאחר שירד מסדר היום, הצעת החוק הנורבגי המשופר עבר בקיראה טרומית בכנסת, ברוב של 66 תומכים מול 42 מתנגדים | בש"ס צפויים להיכנס 3 חכי"ם חדשים, וביהדות התורה פינדרוס צפוי להיכנס

    צילום: דוברות הכנסת
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: הכנסת, המכונה "החוק הנורבגי", שיאפשר כניסה של חברי כנסת חדשים, על חשבון שרים וסגני שרים שיפסיקו את חברותם בכנסת. החוק בא לתת לשרים וסגני השרים התמקדות בתפקידם ללא צורך במחויבות לעבודה הפלמנטארית.

    בהצעת החוק תמכו 66, לעומת 42 מתנגדים, הצעת חוק יסוד תועבר לוועדה המסדרת שתקבע היכן יתקיים המשך הדיון. כמו כן אושרה הצעת חוק משלימה ברוב של 66 מול 44, וגם היא תעבור לוועדה המסדרת שתקבע היכן יתקיים המשך הדיון.

    בש"ס צפויים להיכנס לכנסת בעקבות החוק, סגן ראש עיריית פתח תקווה אוריאל בוסו לראשונה לכנסת. אחריו הרב ברוך גזאיי מבאר שבע נציג העדה האתיופית. ויוסי טייב. ביהדות התורה צפוי להיכנס לראשונה יצחק פינדרוס.

    יו"ר האופוזיציה הנבחר ח"כ יאיר לפיד תקף את החוק שאושר ואמר: "נתנו לכם הזדמנות להתחיל ברגל ימין. להעלות היום את חוק דמי אבטלה לעצמאים. אמרנו לכם, בואו נעשה את זה יחד. קואליציה ואופוזיציה. נראה לישראלים שיש דברים שהם מעל לפוליטיקה. נציל את העצמאים בשעתם הקשה ביותר. לא עניין אתכם. אם זה לא קשור לג'ובים, שום דבר לא מעניין אתכם".

    לפיד הוסיף ותקף את כחול לבן: "לא מספיק לכם 36 שרים, 16 סגני שרים, מפלצת עם 52 ראשים, אתם רוצים עוד? לא מספיק מעון ראש ממשלה אחד, אתם בונים עוד אחד. לא מספיק לשכת ראש ממשלה אחת, בונים עוד אחת. מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף? זה כסף של אנשים עובדים. שכירים, עצמאים, משלמי המיסים".

    על פי ההצעה המבקשת להוסיף לחוק-יסוד: הכנסת, הסדר שיאפשר לחברי כנסת שהתמנו לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותם בכנסת לתקופה שבה הם מכהנים בתפקיד זה, ולחזור לכהונתם בכנסת לאחר תקופה זו. מספר חברי הממשלה להם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה ייגזר מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

    על פי ההסדר המוצע וכדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהא רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים – אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו.

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק-יסוד: הכנסת וחוק-יסוד: הממשלה אינם מחייבים כי השרים, זולת ראש הממשלה, ממלא מקומו וראש הממשלה בפועל, יהיו חברי כנסת, אך גם אינם אוסרים על כהונה בו זמנית בשתי הרשויות, המחוקקת והמבצעת. שר שהוא גם חבר כנסת מנוע לשמש בתפקידים מסוימים בכנסת, כגון יושב ראש הכנסת ואין בכוחו להגיש הצעות חוק כחבר הכנסת. אולם, בהיבטים רבים אחרים מעמדו וכוחו של שר שהוא חבר כנסת כשל כל חבר כנסת אחר, לרבות לעניין הצבעה במליאה.

    מוצע להוסיף בחוק–יסוד: הכנסת סעיף שיאפשר לחבר כנסת שהתמנה לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו זה, זאת, בין השאר, כדי לאפשר לשר או לסגן השר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיכהן במקומו להתמקד בעבודה בכנסת."

    יוזם ההצעה ח"כ רם שפע אמר במליאה: "הרבה מאוד מילים נשפכו על החוק הנורווגי, חלקן מדויקות יותר חלקם מדויקות פחות. לחוק הזה יש תכלית אחת מהותית והיא לחזק את משכן הכנסת ולייצר מציאות שבה אחרי שנה וחצי בלי ועדות כנסת מתפקדות כמו שציבור זקוק להן, אנחנו סוף סוף נוכל להקים את ועדות הכנסת ולייצר במקביל מציאות שבה יהיו חברי כנסת שיכולים למלא את תפקידם, לעבור בין הוועדות כמו שצריך ולהתייחס לדיון בצורה מעמיקה".

     

     

     

     



    0 תגובות