- רדיו קול חי - -

מתווה להחזרת המשק: מעביד יקבל על כל החזרת עובד 7,500 ש"ח

להחזיר את הכלכלה לתקופת טרום הקורונה. לאחר שדווח כי אלפי עובדים לא ישובו כלל למקומות העבודה גם לאחר סיום המשבר עקב פיטורים. שר האוצר הנכנס ישראל כץ בישר היום (שלישי) על החוק שעוסק בהמרצת החזרת כלל העובדים למקומות העבודה.

על פי המתווה שגיבש שר האוצר יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והדרגים המקצועיים, יינתן מענק לכל עסק בגין כל עובד שיוחזר החל מה-1.6 בסכום כולל של 7,500 שקל. בגין עובדים שהוחזרו לתעסוקה החל מה-1.5, יקבל העסק מענק בסכום כולל של 3,500 שקל.

תזכיר החוק שהופץ היום להערות הציבור, וצפוי להיות מובא לאישור הממשלה ביום א' הקרוב, וזאת על מנת שהכנסת תוכל לאשר את הצעת החוק בהקדם האפשרי ובמקביל לאישור תיקון חוק יסוד משק המדינה. על מנת לוודא ביצוע מיידי של מימוש המענק, בהתאם להנחיית שר האוצר נערכה רשות המסים לחלוקת המענק ישירות לחשבון הבנק של העסק.

המענק לעידוד התעסוקה נועד לצמצם את כמות המובטלים העומדת כיום על כמיליון איש ולהחזירם לעבודה, והוא מצטרף לכלל צעדי הסיוע שנתנו עד כה לעסקים להתמודדות עם משבר הקורונה ביניהם קרנות הלוואה בערבות המדינה בגובה של 20 מיליארד שקל, מענק החזר הוצאות קבועות לעסקים בהיקף של 5.2 מיליארד שקל, שתי פעימות עצמאים בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקל, פטור מארנונה עסקית לשלושה חודשים בהיקף של כ-2.85 מיליארד שקל, דחיית אגרות, תשלומי מסים ועוד.

המענק לעידוד התעסוקה כוללים:

• מענק בסכום כולל של 7,500 שקל שיינתן לעסק בעבור כל עובד שיוחזר לעבודה החל מה-1 ביוני.

• מענק בסכום כולל של 3,500 שקל שיינתן לעסק שהחזיר עובדים לעבודה החל מה-1 במאי.

• המענק יינתן בארבע פעימות שוות בכל חודש בגין כל עובד זכאי, החל מהעובד הראשון שנקלט החל מהתאריך שנקבע.

• המענק ישולם החל מחודש יולי בגין משכורת חודשים מאי ויוני. לאחר מכן ישולם המענק בגין כל חודש מיד לאחר תשלום המשכורת לעובד ולאחר דיווח לשירות התעסוקה על ידי העובד והמעביד כפי שיפורט להלן (משמע- המענק בעבור חודש יולי ישולם בחודש אוגוסט וכך הלאה).

• לאור הפניות שהועברו לשר האוצר בנושא, ועל מנת לעודד העסקה של עובדים גם במשרות חלקיות, החליט שר האוצר להפחית את סך השכר החודשי שממנו יינתן המענק עבור עובד, והוא יעמוד על 3,300 שקל בלבד. בכך, יינתן מענה גם לעובדים במשרות חלקיות, במשמרות ולסטודנטים, לצד תמרוץ מעסיקים להעסקה בהיקף של מעל 50% משרה לפחות.

• קבלת המענק תעשה על ידי רישום של המעסיק ושל העובד בשירות התעסוקה באמצעות טופס אלקטרוני, עבור כל חודש. המענק ישולם לאחר מכן על ידי רשות המסים, ישירות לחשבון הבנק של העסק, החל מחודש יולי (בעבור משכורות מאי ויוני).

• לא תחול כל מגבלה על היקף החזרת העובדים ועל הסכום שהעסק יקבל. ככל שיקלטו יותר עובדים לעבודה, כך יגדל הסכום.

• בנוסף, על מנת לתמוך בתעשייה בישראל, יוקצו 500 מיליון שקל להכשרות מקצועיות בענפי תעשייה בעלי פריון גבוה.

*שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר לאחר אישור המתווה: "אני שמח לבשר על יציאתה לדרך של התוכנית לעידוד התעסוקה שגיבשתי. מדובר במענק פשוט, ישים ואפקטיבי שנועד להחזיר למעלה ממיליון מובטלים לשוק העבודה מהר ככל האפשר במטרה להביא את המשק לצמיחה מהירה".

כץ הוסיף, "מיד עם כניסתי לתפקיד נדרשתי לנושא באופן אינטנסיבי, מתוך הבנת הדחיפות שבקידום המענק לטובת המעסיקים והעובדים, ולטובת החזרת המשק לפעילות וצמיחה מהר ככל הניתן. המתווה שגובש בהובלתי יחל לפעול באופן מידי וייתן וודאות לעסקים בהחזרת עובדים, והוא מצטרף לשלל הכלים הנוספים לסיוע לעסקים שכבר ניתנו ועוד יינתנו בקרוב".