נחשף: באלו משרות פעלו בוגרי הישיבות לפני 64 שנה לאחר נישואיהם

    צבי הדס No Comments on נחשף: באלו משרות פעלו בוגרי הישיבות לפני 64 שנה לאחר נישואיהם

    64 שנה אחרי; נחשף המסמך: באלו משרות תורניות וחינוכיות פעלו בוגרי הישיבות בעשור הראשון למדינה לאחר נישואיהם

    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ערב מתן תורה, ארכיון הג'וינט חושף מסמך היסטורי המספר באופן מדהים את סיפורו של עולם התורה המתפתח בעשור הראשון שלאחר השואה: בשנת תשט"ז ביצע ועד הישיבות מהלך היסטורי: מפקד של כל בוגרי הישיבות בארץ ישראל, בחלוקה לתחומי התעסוקה של בוגרי הישיבות לאחר סיום פרק לימודם בישיבה.

    המפקד נעשה על מנת להציג בפני ארגון הג'וינט תמונה מלאה וכוללת של התרומה הגדולה של בוגרי הישיבות בכל תחומי החיים בעשור הראשון למדינה.

    ארגון הג'וינט שימש באותם ימים אחד הפטרונים החשובים שתרמו רבות להקמת עולם הישיבות בימים שלאחר השואה האיומה שהמיטה חורבן על עולם התורה באירופה.

    המסמך נחשף לאחרונה בארכיון הג'וינט והוא חלק מאוצר ענק של מסמכים היסטוריים על הימים הראשונים של הקמת עולם התורה בארץ ישראל שלאחר השואה. 

    מהמסמך עולה, כי רוב בוגרי הישיבות בחרו את העולם הרבני והחינוכי כייעוד שלהם בחיים לאחר סיום הישיבה. חלק גדול ומשמעותי פעל בשדה החינוכי כמורים ומנהלים בבתי הספר התורניים שקמו בשנותיה הראשונות של המדינה. מספר גדול של תלמידי ישיבות פנו לעשייה הציבורית והשתלבו בעבודה הממשלתית בעשייה למען עולם התורה שהחל את צעדיו הראשונים לתקומה מאפר החורבן הגדול של עולם התורה המפואר שעלה בעשן הכבשנים באירופה.

    המסמך שנחשף

    מנהל תכניות חרדים בג'וינט ישראל, הרב יצחק טרכטינגוט: "המסמך ההיסטורי הנוכחי מאפשר הצצה נדירה למבנה של עולם הישיבות בראשית ימי המדינה. מסמכים רבים נמצאים כיום בארכיון הג'וינט ויכולים להעניק לנו מבט מרתק על עולם התורה. בימים אלו שעולם הישיבות מתמודד עם משבר הקורונה אנחנו יכולים לשאוב עידוד מהשנים הללו שעולם הישיבות התמודד בהצלחה עם אתגרים עצומים בעזרת שותפים כמו ארגון הג'וינט".

    הרב יצחק טרכטנגוט



    0 תגובות