הטבע האנושי: פרשת במדבר  \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on הטבע האנושי: פרשת במדבר  \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    מה החידוש הגדול שניתנה התורה במדבר? ומה זה קשור לטבע האדם?

    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זה אחד הדברים שהכי קשה להתמודד מולם. בעצם אולי הקשה מכולם.

    לא, זה לא המצב הכלכלי, או פלונטר פוליטי, גם לא נגיף שמשתק את העולם.

    זה מתרחש אצל כל אדם ושונה מאדם לאדם.

    ניחשתם?…… עדיין לא.

    לשנות את טבע תכונות הנפש. כל אדם ירד לעולם עם תפקיד שאותו הוא צריך למלא.

    בכדי שהאדם יחווה בחייו את תחושת ההצלחה, נתן הקב"ה לאדם את תכונות שמאתגרות אותו במילוי תפקידו.

    כבר כתב על זה רבינו הרמח"ל ב"מסילת ישרים" (פרק ו. בבאור מדת הזריזות): "וְתִרְאֶה כִּי טֶבַע הָאָדָם כָּבֵד מְאֹד, כִּי עָפְרִיּוּת הַחָמְרִיּוּת גַּס, עַל כֵּן לֹא יַחְפּוֹץ הָאָדָם בְּטוֹרַח וּמְלָאכָה. וּמִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ, צָרִיךְ שֶׁיִּתְגַּבֵּר נֶגֶד טִבְעוֹ עַצְמוֹ וְיִתְגַּבֵּר וְיִזְדָּרֵז, שֶׁאִם הוּא מַנִּיחַ עַצְמוֹ בְּיַד כְּבֵדוּתוֹ, וַדַּאי הוּא שֶׁלֹּא יַצְלִיחַ".

    בפרשת השבוע פותחת התורה הקדושה בפסוק (במדבר א,א): "וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים לאמר".

    כתב המדרש רבה (א,ז): "לָמָּה בְּמִדְבַּר סִינַי, מִכָּאן שָׁנוּ חֲכָמִים בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים נִתְּנָה הַתּוֹרָה, בָּאֵשׁ, וּבַמַּיִם, וּבַמִּדְבָּר. בָּאֵשׁ מִנַּיִן (שמות יט, יח): וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ וגו'. וּבַמַּיִם מִנַּיִן, שֶׁנֶּאֱמַר (שופטים ה, ד): גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם. וּבַמִּדְבָּר מִנַּיִן וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, וְלָמָּה נִתְּנָה בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, אֶלָּא מָה אֵלּוּ חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם כָּךְ דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם הֵם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נה, א): הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם, דָּבָר אַחֵר, וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, אֶלָּא כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה עַצְמוֹ כַּמִּדְבָּר, הֶפְקֵר, אֵינוֹ יָכוֹל לִקְנוֹת אֶת הַחָכְמָה וְהַתּוֹרָה, לְכָךְ נֶאֱמַר: בְּמִדְבַּר סִינָי".

    וישנה שאלה מתבקשת על כך מה באו דברי המדרש לרבות כל שלושת הדברים לומדים מהפרשה? וא"כ מדוע הושוו כולם שניתנו בחינם ולא הסתפקו באחד מהם?

    תירץ על דברים אלו ביאור נפלא בספר "נחלת אליעזר" מהגה"צ ר' חזקיהו אליעזר קאהן זצ"ל (הובאו הדברים בספר "חכמת המצפון", מהדורת תשנ"ה, מעובד מתוך לשונו) אנו יודעים שהתורה הקדושה נתנה מושגים של מצוות עשה ומצוות לא תעשה ובשביל לקיימם אנו צריכים כוחות נפרדים, כוחות של "קום ועשה", וכוחות של "לא תעשה", ואם ל"קום ועשה" נחוץ דברים שקשורים לאש דהיינו התלהבות וזריזות, הרי לשב ואל תעשה צריך עצלות וכבדות שהם בחינת מים.

    והענין הוא שבזמן שהאדם נגוע בנטיה עצמית לאיזשהוא ענין הוא רואה את מה שהוא רוצה לראות, ואם כן לא יועיל לו כלום להשתמש בכוחות הנ"ל, כי הרי יש לו סוג של שוחד בנטיה העצמית שמסיר ממנו את כוח הבחינה בחיים, לכן באה התורה ואמרה שאדם יפקיר את עצמו כמדבר, שאם יפקיר את עצמו עבור התורה, ויסלק ויבטל הנגיעה העצמית שיש לו מנטיות כוחות הנפש שלו אז יפקחו עיניו ויראה את האמת..

    "וזו כוונת המדרש "מכאן שנו חכמים בג' דברים נתנה התורה, ללמדנו ששלושת הדברים אכן נלמדים מ"מדבר סיני", ובמדבר הזה תלויים גם כן השנים האחרים שהזכרנו, הלא אצל כל אדם יש מצד אחד כוח של זריזות והלהבות, ומצד שני יש כוח של עצלות וקרירות".

    "אלא שהעיקר הוא לדעת להשתמש בכל תכונה [שזה בעצם גם חלק מהטבעים של האדם] במקום הראוי ולפי דעת התורה, וזאת יוכל להשיג רק כאשר יהיה לו האומץ להפקיר עצמו, להפקיר מידותיו ונגיעותיו כמדבר, לזאת כתבה התורה שפת יתר "במדבר סיני", אף שידוע לכל שהיו אז במדבר, כדי לרמז שהכל תלוי בתכונה ובמהות שמסמל המדבר, דהיינו יכולת האדם להפקיר את עצמו בעבורה".

    וזהו באמת הסוד הנלמד מדבריו שאדם רוצה באמת לשנות את הטבע שחקוק בו, יתחיל אט אט בתוכנית מסודרת של "משים עצמו כמדבר", זהו דבר שלכאורה מאוד קשה לשנות, משהו שאני רגיל אליו, פתאום ימחק מהתודעה האישית שלי.

    אלא אם תתחיל אט אט מובטח לך שתצליח !!!

    ובענין זה מובא מעשה נפלא ומעניין, איך משתמשים בכוח ההתגברות על טבעים?, למה התנגד מרן הרב אלישיב זצוק"ל נחרצות ? (אוצר הסיפורים, חלק א' עמוד 470):

    "הגאון רבי יעקב עדס זצוק"ל, שכיהן בדיינות יחד עם רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, והיה מעריך ומעריץ את גדולתו של רבינו ללא גבול, אמר פעם לרבינו: "גם אני רוצה להיות כמוך, לפרוש מן העולם לגמרי, להתבודד ולהסתגר בבית מדרש, לא לשוחח עם איש וללמוד בהתמדה עצומה".

    אמר לו רבינו: "הלימוד בבדידות בימי צעירותי היה דבר קשה מאוד בעבורי, ואיני מאמין שיש עוד אדם שמסוגל לעבור את ייסורי הבדידות שעברתי".

    הוסיף רבינו וסיפר: "היו זמנים שחשתי שאיני מסוגל עוד להמשיך בבדידותי וחשתי צורך לצאת מבית המדרש לשוחח מעט עם מישהו.

    "מה עשיתי? החלטתי שלמחרת בשעת הצהרים בתחילת ה'סדר' אשוחח חמש דקות בלבד עם מאן דהו, המגיע ללמוד בבית המדרש באותה שעה. כך הרגעתי את עצמי עד למחרת.

    "למחרת בשעת הצהרים, חשבתי לעצמי שאדחה את השיחה ליום למחרת. למחרת, חשבתי שוב אולי אדחה את כל העניין ליום נוסף, עד כי חשתי שהצורך להתאוורר חלף, והחשק ללימוד חזר כמקודם, התגברתי כליל על היצר הרע ונשארתי ללמוד!".

    צורבא מרבנן אחד, החליט לסגל לעצמו את צורת חייו של רבינו, לפרוש לבית כנסת צדדיו לעסוק בתורה בבדידות ובהתמדת יומם ולילה. סבר אותו תלמיד חכם שדי בכוחות נפש חזקים, כדי לעמוד בתנאי חיים אלו, ואף בני משפחתו הביעו הסכמתם המלאה למהלך זה. ליתר בטחון החליט הלה להימלך בדעת רבינו לפני שהוא עושה צעד משמעותי כזה.

    תשובתו של רבינו הייתה 'לא' נחרץ: "לא תהיה מסוגל לעמוד בזה" אמר לו, "את ייסורי הבדידות שעברתי במשך חיי, אין כמעט בכוח אנושי לסבול, איני מאמין שיש עוד אדם בדור הזה, שמסוגל לחיות וללכת בדרך זו".

    מהתגברות !!!

    מה יצא ???

    מרן הרב אלישיב זצוק"ל…

    נקודה למחשבה..

    שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים.

    המאמר מוקדש בשבוע זה לעילוי נשמת יהודי צדיק ותמים עובד ה' מנעוריו שנפטר בשבוע זה: הרב רחמים אהרון בן רג'ינה מלכה זצ"ל. שנפטר ביום כ"א באייר תש"פ. ת.נ.צ.ב.ה.

     

     



    0 תגובות