אור החיים יומי: לימוד הלכה במצוות 'פרו ורבו' משבט לוי, ומאברהם אבינו

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים יומי: לימוד הלכה במצוות 'פרו ורבו' משבט לוי, ומאברהם אבינו

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבינו האור החיים הקדוש מעלה שאלה עצומה, מדוע שבט לוי היה במספר האנשים, הכי קטן מכל השבטים???

    ומתרץ רבינו הקדוש, כי שבט לוי הוא השבט היחיד שלא התעסק בפריה ורביה במצרים, כי הם לא השתעבדו במצרים ואדרבה היו מעונגים, ולכן לא התעסקו בפריה ורביה בתנאים קשים בשדות ובמחילות, ואילו שאר השבטים שהיו בשיעבוד ויסורים, נתעסקו בפריה ורביה גם במצרים.

    ומוסיף רבינו הקדוש, שהיה להם בזה שיקול הלכתי, וזה לשון קודשו: ואם תאמר, למה שבט בן תורה יעשה מיעוט פריה ורביה, אולי שדנו בה למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה, וכיוצא בזה מצינו שאמרו בשנת רעבון, הגם שיש מניעת פריה ורביה, ודנו כמו כן לצד כילוי הבנים הזכרים נמנעו כל עיקר. עד כאן לשון קודשו.

    ומבואר בדברי רבינו הקדוש, ששבט לוי נמנעו מפריה ורביה על פי התורה, כיון שהיתה גזירת כילוי על הזכרים נמנעו מפריה ורביה, כדי שלא יתקיים 'למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה'.

    ובפרשת לך לך מביא רבינו הקדוש את דברי המדרש שאברהם אבינו חשש שיהיו לו בנים שאינם מהוגנים, ולכן ביקש שלא יהיו לו ילדים בכלל.

    וזה לשון המדרש: 'שני בני אדם אמרו דבר אחד, אברהם ודוד, אברהם כתיב ביה *'ה' אלהים מה תתן לי', אמר לפניו רבונו של עולם, אם עתיד אני להעמיד בנים ולהכעיסך מוטב לי 'ואנכי הולך ערירי. דוד אמר 'וראה אם דרך עצב בי ונחני בדרך עולם', אמר לפניו רבונו של עולם אם עתיד אני להעמיד בנים להעציבך מוטב לי 'ונחני בדרך עולם'.

    [אור החיים במדבר פרק ג פסוק לט]

    זכות הדברי תורה לרפואתו והחלמתו השלימה והמהירה של ירמיהו ירמון בן לאה שיחי' בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.



    0 תגובות