- רדיו קול חי - -

סערה בפ"ת: ראש העיר הורה לא לפתוח את בתי הכנסת עד לקבלת אישור

לאחר אישור הממשלה אמש על פתיחת בתי כנסת בהתאם לנוהלי הבריאות ושמירה על ריחוק בין מתפלל למתפלל, עיריית פ"ת הגדילה לעשות ושלחה הודעה לכל גבאי בתי הכנסת בעיר כי אסור להם לפתוח את בית הכנסת לא לפני שישלחו את הפרטים עם התחייבות לשמירה על הכללים ופרטי גבאי הקורונה, ורק אח"כ כשהם יקבלו אישור מאגף הפיקוח בעירייה הגבאים יוכלו לפתוח את בית הכנסת.

חשוב לציין כי למרות תו הסגול שהושת על כלל העסקים בארץ, הממשלה לא ביקשה מהעסקים לחתום על התחייבות ולא לחכות לאישור מאף גורם, פרט לפיקוח שייערך באופן רנדומאלי של הרשות והמשטרה על הנעשה בבתי העסק.

בהודעה ששלח ראש העיר רמי גרינברג לרבני וגבאי בתי הכנסת נכתב: בית כנסת שרוצה לפתוח את שעריו צריך לפני הפתיחה להעביר מכתב חתום למייל של אגף הפיקוח שבה מפורטים הפרטים המלאים של הממונה קורונה בבית הכנסת והתחייבות לעמידה בכללים המחייבים דהיינו: חבישת מסכות והקפדה על מרחק של 2 מטר בין מתפללים.

בהתאם לגודל האולם ושמירת המרחק תאושר כמות המתפללים ולא יותר מ 50 בכל מקרה.

רק לאחר שליחת הפרטים לאגף הפיקוח הרב תכליתי וקבלת אישור מהם ניתן יהיה לפתוח את בתי הכנסת. כמו כן אגף הפיקוח יבצע ביקורות לאחר מתן האישור. תודה על שיתוף הפעולה – זה הכרחי ומציל חיים.

בסיעת יהדות התורה זעמו על המהלך חסר התקדים שהוביל ראש רשות בישראל כלפי בתי כנסת בארץ. במכתב ששיגרו למנכ"ל העירייה כתבו חברי מועצת העיר מטעם יהדות התורה: "נדהמנו והזדעזענו להתוודע למכתבו של מנהל אגף הביטחון ושירותי החירום בעירייה אשר הופץ היום לרבני וגבאי בתי הכנסת, ובו שורת תביעות תמוהות ומקוממות ביותר לצורך פתיחת בתי כנסת מחדש".

בהמשך המכתב דורשים חברי המועצה מטעם מי ניתנו ההנחיות הקשות. כמו כן מי הצוות שקבע את ההנחיות. ופרוטוקול מסודר של הישיבה שבה התקבלו ההחלטות.

בנוסף מבקשים לברר חברי מועצת העיר איזה עוד מוסדות קיבלו הנחיות קשיחות ותמוהות חוץ מבתי הכנסת בעיר.

בסוף המכתב כותבים חברי המועצה, "אין בפינו לבטא את גודל התדהמה והזעזוע נוכח האפליה הגלויה ורדיפת הבוטא כנגד בתי הכנסת, שלאורך שבועות רבים כל כך נמנע הציבור מלפקוד אותם".

 

מלשכת דובר העירייה נמסר "מטרת הרישום היא לוודא כי אכן קיים "נאמן קורונה" בכל בית כנסת כפי שמורות הנחיות הממשלה. מדובר בצעד מתבקש אשר יחדד את ההנחיות בנושא ואף ייתכן כי ימנע מקרי הדבקות. נציין כי בקשה זו אינה שונה במהותה מהצהרת הבריאות שכל עובד, תלמיד וכו' – נדרשים למלא בכל בוקר. נתוני משרד הבריאות מראים כי עקרון הזהירות המונעת בה נוקט ראש העיר – הוכיח את עצמו לכל אורך המשבר. לצד ההיגיון שבדרישת העירייה, יש לזכור כי מוקדי ההדבקה המשמעותיים ביותר היו בבתי הכנסת. כדי שלא נחזור חלילה למצב בו היינו בתחילת המשבר, הציבור נדרש להמשיך להקפיד על ההנחיות על אף החזרה המדורגת לשיגרה. כלל זה תקף לכל מוקד התקהלות שנפתח מחדש, לרבות בתי הכנסת.