המבצר בדרך לירושלים • צפו

    קובי פינקלר No Comments on המבצר בדרך לירושלים • צפו

    כיבוש הקסטל מסמל שינוי אסטרטגי במאבק של היישוב העברי | סיור מתועד ומרתק לקראת יום ירושלים

    13:06
    16.04.24
    עפר גדנקן No Comments on ההמלצות של אלקטרה לתחזוק נכון של המזגן לקראת הקיץ

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בדרך 'ההולכת אל העיר', בראש הר מעוז, המתנשא 790 מ' בואכה ירושלים שוכן הקסטל. במאה ה-12 בנו הצלבנים בהר מבצר בשם קסטלום בלוּואר (בצרפתית: "מבצר יפה נוף").

    המבצר הצלבני היה חוליה בשרשרת ביצורים שהוקמו בהרי ירושלים. לימים נבנה כאן כפר ערבי קטן, הקסטל, ששמר על השם הרומי הקדום של המקום.

    הצורך להבטיח את השליטה על חלקו המזרחי של הכביש לירושלים, היה בראש סדר העדיפויות לכיבושו של ההר מידי הערבים. בקרבות הקסטל נהרגו 18 אנשי פלמ"ח ו-31 לוחמי חי"ש. עשרות נפצעו.

    כיבוש הקסטל מסמל גם שינוי אסטרטגי במאבק של היישוב העברי. לא עוד ניסיונות של פריצת המצור הערבי בשיירות, אלא מעבר ליוזמה התקפית ולכיבוש שטחים כדי ליצור שליטה של כוחות עבריים בדרך לירושלים. הקסטל היה הכפר הערבי הראשון שנכבש במלחמת העצמאות.

    לפני ארבע שנים, הכשירו את האתר מחדש. הוקמו עמדות הסבר ותחנות פעילות הממחישות את ערכי מורשת הקרב של הקסטל.

    מסלול הסיור בגן הלאומי קסטל

    עמדת הפתיחה לסיור היא מתחם מקורה בפרגולה שבו ניתן לצפות בסרטון מבוא הנמשך כשלוש דקות. נקודה זו נגישה לאנשים עם מוגבלויות.

    משם נעלה בשביל אל "בית המוכתר" כשבצדי השביל מוצבות תחנות הפעילות הממחישות את ערכי מורשת הקרב של הקסטל.

    נחישות- מערכי הלחימה

    עצי ארז מעטרים את ראשית השביל. בחורף ובאביב פורחים בצד השביל צמחי בצל ופקעת כגון כלנית מצויה, רקפת מצויה ודם המכבים האדום, שהועתקו לכאן לאחר הצלתם מאתרי בנייה.

    השביל נכנס לתעלות קשר, שנחצבו לאחר מלחמת העצמאות (ניתן לצעוד גם מחוץ לתעלות), מתוך כוונה להפוך את המקום למוצב שיגן על הדרך לירושלים מהתקפה הירדנית. באותם ימים עבר קו הפסקת האש בין ישראל לירדן ברכס שמצפון לכביש, ליד קיבוץ מעלה החמישה.

    בהמשכו של השביל נגיע לבור המים העתיק. בתוך בור המים, שבדופנותיו נותרו סימני טיח וחלקים של בית בד, מוקרן מיצג הקרב – סרטון המתאר את קרב הקסטל.

    בתום הצפייה במיצג עולים לתצפית אל הנקודה הגבוהה באתר. התצפית על הרי ירושלים מרהיבה. למרגלות נקודת התצפית נמצא אתר הנצחה שבו רשומים על סלע גדול שמות כל חללי הקרבות בקסטל.

    מהפסגה נרד ל"מצפור פייט", המעניק נקודת מבט נוספת על הרי ירושלים.

    בהמשך הדרך נוכל להתרשם מצמחיית הבר המאפיינת את הרי ירושלים. צומחים כאן, בין השאר, סירה קוצנית, קידה שעירה, שלהבית דביקה, לוטם מרווני ובעונה נוספת אליהם פריחה ססגונית. השביל יורד אל פינת התרגעות השוכנת בצל אלון מצוי וחוזר משם לרחבת החניה.

    פסיפס ברשות

    הקסטל הוא אחד האתרים בהם רשות הטבע והגנים מזמינה לחגוג את הרגעים המרגשים ביותר באתרי המורשת היפים בישראל, באווירה ייחודית. פשוט להתחבר לטבע, למורשת ולמסורת במשהו חוויתי, עם ערך מוסף וחיבור לטבע ולמסורת.

    איך מגיעים? מכביש תל אביב-ירושלים (כביש 1) פונים לכביש 3965.



    0 תגובות