מהפיכה ברישום מקרקעין: אושר שימוש בקרקע בצורה תלת ממדית

    בנצי לייזרוביץ No Comments on מהפיכה ברישום מקרקעין: אושר שימוש בקרקע בצורה תלת ממדית

    אושרו סופית התקנות המאפשרות לחלק ולמכור שטח תת/על קרקעי. מהיום, יזם או אדם פרטי שבבעלותו שטח יוכל לבצע חלוקה תכנונית ולמכור את החלק התת קרקעי בשטח שברשותו 

    View of the construction site for the new Bezalel Academy of Art and Design at the Russian Compound in Jerusalem on March 6, 2019. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ??? ???? ???? ?????? ??? ????? ?????? ????? ????? ??? צילום: פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביוזמת המרכז למיפוי ישראל, יחידת הסמך של משרד הבינוי והשיכון, הושלם אמש תיקון לחקיקת המשנה – תקנות המדידות כנגזרת לחוק המקרקעין שקובע כי מעתה ואילך יתאפשר אישור תכניות לרישום עירוב שימושי קרקע במרחב תוך הפרדת בעלויות, מעל ומתחת לפני הקרקע.

    אמש חתמה השרה, ד"ר יפעת שאשא ביטון, על התיקון לתקנות המדידות עבור קדסטר תלת ממדי. שעיקרו הוא רישום בעלויות שונות במפלסים שונים במרחב.

    המשמעות היא הסדרת רישום בעלויות לצורך ניצול טוב יותר של מקרקעין. כתוצאה מכך יהיה ניתן לתכנן, להסדיר ולבצע עירוב שימושים במרחב – כגון העברת תשתיות תחבורתיות התופסות שטחים יקרים אל תת הקרקע או אל המרחב האווירי ופינוי פני הקרקע לטובת שימושים כגון: פארקים, מגורים, מסחר ועוד.

    מדינת ישראל הינה מדינה קטנה עם צפיפות אוכלוסייה גבוהה ובעלת שיעור ילודה גבוהים יחסית. הדבר גורם למחסור בקרקעות וכתוצאה מכך ניכרת עליית מחירים של קרקעות ודירות.

    שטחי הכבישים והחניונים בערים מהווים כ 30% משטחו של יישוב. שטחים אלו במיוחד שמדובר על כבישים עורקיים רחבים משתרעים על שטחים נרחבים. עלויות הכרייה או הקירוי ההולכות ופוחתות, והעליה במחירי הקרקעות, מחייבים שינוי בתפישה התכנונית והקניינית.

    צוות בינמשרדי בהשתתפות: משרד הבינוי והשיכון, משרד המשפטים, מינהל התכנון, המרכז למיפוי ישראל ורמ"י, הוביל לאישור "תיקון 33 לחוק המקרקעין". תיקון זה מאפשר יצירת מגרשים וחלקות תלת ממדיים שיופרדו מהחלקות הרגילות, ויאפשרו ניצול כלכלי וחברתי של המרחב.

    תיקון התקנות נעשה בעקבות "תיקון 33 לחוק המקרקעין" שאושר בדצמבר 2018 ובכך, הושלם המהלך שמאפשר עירוב שימושי קרקע במרחב תוך הפרדת בעלויות. דוגמאות ראשונות למיזם זה אלו הן: מנהרות הכרמל, רכבל להסעת המונים בחיפה, המטרו של גוש דן, קירוי "נתיבי איילון", קירוי דרך מנחם בגין בירושלים ועוד.

    אלעזר במברגר, מנכל משרד הבינוי והשיכון: "האפשרות הניתנת כעת, עם השלמת הליך החקיקה, לתכנן באופן נפרד על שטחים תת קרקעיים, תאפשר ניצול יעיל יותר של המרחב ותפיסה תכנונית נכונה יותר. התקנת התקנות מהווה הנדבך האחרון במהלך משמעותי זה"

    רונן רגב, מנכ"ל מפ"י: תיקון 33 לחוק המקרקעין שאושר בדצמבר 2018 יצר את המסגרת לניצול יעיל ומיטבי של מקרקעין. תיקון התקנות שאושר עכשיו יצר הוראות תפעוליות ליישומו.
    בכך, הושלם ההליך החוקי שמאפשר תכנון ורישום במקרקעין תוך עירוב שימושים במרחב.
    מהלך זה יתרום רבות לכלכלת המשק ויאיץ תהליכי תכנון ובניה מורכבים".



    0 תגובות