- רדיו קול חי - -

מיוחד: דרך החילוץ של 26 היהודים ממרוקו לישראל

26 ישראלים שנתקעו במרוקו במשך שבועות ארוכים בגלל התפשטות מגפת הקורונה עושים את דרכם כעת (רביעי) בחזרה לישראל. בסביבות חצות נחתו הישראלים בפריז, ושם עברו למטוס שהעמידו לרשותם בני הזוג אנשי החסד ד"ר מירי ושלדון אדלסון, על מנת שייקח אותם בחזרה לארץ.

אותם ישראלים, חלקם אנשי עסקים והיתר תיירים, נאלצו לשהות במרוקו יותר מחודש לאחר סגירת השמיים והפסקת הטיסות בשל המגפה. מאחר שלישראל אין יחסים דיפלומטיים עם מרוקו, אותם ישראלים ניסו למצוא דרכים עקיפות כדי לקבל סיוע בחילוצם חזרה למולדת. מי שלקח את המושכות הוא ח"כ ניר ברקת שניהל איתם קשר רציף ובחן אפשרויות שונות לסייע להם.

בין היתר ברקת פנה לבני הזוג אדלסון, שכאמור נרתמו למאמצים והעמידו את מטוסם הפרטי לטובת השבת הישראלים. לכל אורך הדרך, המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה טיפלה באופן אינטנסיבי בקבלת האישורים הנדרשים לטיסה, והפעילה ערוצים דיפלומטיים חובקי עולם כדי להביא לתוצאה המיוחלת.

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) אמר: "זה תהליך מורכב כי למרוקו אין יחסים דיפלומטיים איתנו. במשך תקופה, השלטונות לא העניקו את האישורים הנחוצים ליציאה, ונדרשו מאמצים להביא אותם לישראל. לזכותם של בני הזוג אלדסון ייאמר שהם אפשרו מייד את העמדת המטוס האמריקני שברשותם עבור טיסת החילוץ שמהווה ביטוי יוצא דופן של הערבות ההדדית של מדינת ישראל לאזרחיה".

אילן חטואל, אחד מהישראלים על הטיסה ממרוקו, אמר: "מאז התפרצות הקורונה, הממשל במרוקו סגר באופן מיידי את הכל. היה מצב של מצור, של מלחמה, מי שיוצא בלי אישור – נעצר במקום. נאסר המעבר מעיר לעיר, וכולם היו בבתים וכל הטיסות בוטלו. כבר שלושה חודשים שלא ראיתי את המשפחה שלי, את שלושת הילדים שלי. זה קשה מאוד".

חטואל הוסיף כי במסגרת המאמצים לאתר דרך מילוט ממרוקו הם פנו לח"כ ברקת ואמרו:
"הוא הציל אותנו. הוא חזר אליי תוך עשר דקות עם הבשורה שיהיה מטוס פרטי שיחלץ אותנו. לא האמנו. עכשיו אנחנו עולים על הטיסה בדרך הביתה. הוא הציל אותנו".

כך מפרסמים הבוקר (חמישי) כתבי "ישראל היום"- יהודה שלזינגר וארז לין.