- רדיו קול חי - -

הרב הראשי לישראל: "במקום להדליק השנה מדורות יש ללמוד מתורתו"

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו קורא לציבור ההמונים אשר נוהגים במשך השנים לעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר, להשמע להנחיות ולא לערוך השנה מדורות כלל.

במכתבו מציין הגר"ד לאו את המנהג הקדום של העליה לציונו של התנא רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר והדלקת המדורות, ומדגיש כי בשל חשש פיקוח נפש ההוראה היא לא לערוך השנה מדורות.

הרה"ר קורא לציבור הרחב כי במקום הדלקת המדורה יש להדליק נר וללמוד מתורתו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, ולהעתיר בתפילה ביום המסוגל על מנת להפוך מידת הדין למידת הרחמים ובפרט בימים אלו.

במכתבו כותב הרב הראשי "אחד מן הימים הנשגבים במהלך השנה הוא יום ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי זיע"א. מאז תור הזהב בצפת עת עלו האר"י הקדוש ותלמידיו למירון, נתקבל מנהג זה ובמשך מאות שנים עולים רבים ביום זה לפקוד את קברו של רבי שמעון".

"העליה לקברו כוללת גם הדלקת "מדורת אש" לכבוד התנא האלוקי זיע"א. על ענין ההדלקה נאמרו טעמים רבים, הן בדרך הנגלה והן בדרך הסוד. בספר הזוהר נכתב שבשעה שרבי שמעון ישב ולמד תורה, הייתה אש בוערת סביבו".

"איתא בגמרא (סוכה מה ע"ב) דרבי שמעון אמר "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין", ורש"י מבאר "בזכותי אני סובל כל עוונותיהם ופוטרן מן הדין".

"דווקא בימים אלו", מוסיף הרב לאו "שמידת הדין מתוחה ל"ע, זהו זמן מסוגל לבקש מהתנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א שיפעל על מנת להפוך מידת הדין למידת הרחמים, ויום זה מסוגל הוא ביותר,.

"במצב הנוכחי, ההוראה היא לא לערוך מדורות אש, וזאת מפני חשש ח"ו של פיקוח נפש. מי שרואה מה קורה ברחבי תבל לעומת מה שקורה בארץ ישראל, רואה בעליל שעיני ה' אלוקינו נשואות אל עמו, ועלינו להמשיך ולנקוט בכל הזהירות הנדרשת".

"אין ספק שעיקר ההתדבקות עם הצדיק היא דרך תורתו, האש הייתה מסביב לתורתו אבל התורה היא שיצרה את האש. ולכך, ביום זה עלינו להדליק את פנימיות התורה שהיא הדבר החשוב ביותר, כפי שלימדנו התנא רבי שמעון שהיה דוגמא למסירות נפש לתורה ובמשך י"ג שנה ישב במערה כשהוא עמל ויגע בלימוד התורה. דווקא במצב זה, יש יכולת להתעלות בתורת רבי שמעון, להעמיק בסודותיה ולהתחבר אליו ע"י לימוד תורתו".

"ולכן השנה כל אחד ידליק בביתו נר לזכרו של האי תנא אלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, והנר שידלק שהוא מבחינת "נר ה' נשמת אדם" בכוחו להדליק את נשמת האדם ולקרבו לאבינו שבשמיים".

"אני חוזר וקורא לציבור שלמרות ההקלות שהתקבלו ונדמה שחזרנו לשגרה, עדיין קיימת חובה גמורה להמשיך להקפיד על הנחיות הבריאות בימים אלו".

,לאור השמועות הכואבות אודות אחינו בני ישראל ברחבי העולם הזקוקים לישועה, מן הראוי כי נעתיר בתפילה – אנו יושבי ארץ הקודש – שהחולים יבריאו והבריאים לא יחלו. ונוסיף בסיומה של כל תפילה לומר "אחינו כל בית ישראל וכו'", וזכות הצדיק תגן עלינו ועל כלל ישראל והעולם כולו".