החל הדיון בהצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה

    ישראל רובין No Comments on החל הדיון בהצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה

    לפני זמן קצר החל הדיון בהצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה באופן שיתאים שיעגן בחוק את ההסכם הקואליוציוני בין כחול לבן והליכוד ויבטיח את תפקידו של בני גנץ כראש הממשלה החלופי. הדיון נמשך כעת

    הדיון בוועדה כעת צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה (ממשלת חילופים) החלה בדיון בהצעת החוק במסגרת הכנתה לקריאה ראשונה. כזכור, בהסכם החתום בין כחול לבן והליכוד להרכבת ממשלה נכתב כי יתוקן חוק יסוד הממשלה באופן שיבטיח את קיום סעיפי ההסכם הקואליציוני.

    יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן) הציג את סדרי הדיון בהצעת החוק. הדיון החל בסערה מיד עם פתיחתו, כשחברי האופוזיציה המסתמנת, תקפו את פרק הזמן העומד לרשות הוועדה לצורך קידום החוק והעלו טענות על קשיים חוקתיים, שיש לטענתם בהצעת החוק.

    ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן), מיוזמי הצעת החוק, הקדים ואמר: "הצעת החוק הזו בנויה על מודל רוטציה ויציבות שלטונית כשהמטרה לייצר ממשלה במבנה פריטטית, בשנה וחצי הראשונות בנימין נתניהו ובשנה וחצי השניות בני גנץ, ומייצרים איזונים ומנגנונים שיאפשרו שהממשלה תהיה יציבה. הצעת החוק לוקחת בחשבון שאנחנו בשיתוק פוליטי ומשטרי במשך למעלה משנה ולכן הצעת החוק אחרי שנה כזו מדינת ישראל זקוקה ליציבות ולממשלה פריטטית ושוויונית שמייצגת את רצון הבוחר ולכן הבאנו אותה".

    ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת): "מדובר הצעת חוק שמשנה חוק יסוד, יש בה שינויים משטריים כמותם לא היו במשך עשרות שנים במדינת ישראל שלא קרה. מן הראוי היה להביא את השינויים הללו בחקיקה ממשלתית ולא בהצעת חוק פרטית".

    ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) דרש "לקבל אומדן של עלות תקציבית של המהלך הזה לכל שר וסגן שר". עוד אמר "אין תקדים בעולם המערבי לשינוי שיטת המשטר בשבוע ימים. אני מבקש לקבל השוואה בינ"ל ממרכז המחקר של הכנסת; האם יש תקדים לדבר הזה בעולם המערבי?".

    חברי הכנסת מיקי לוי וקארין אלהרר מסיעת יש עתיד-תל"מ, דרשו לעצור את הדיון לצורך עבודה יסודית של הייעוץ המשפטי ולהכנת מסמך ייעוץ מקיף על כל הצעת החוק והבעיות העולות ממנה לדעתם.

    ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"מ): "צריך שנזכור כולנו שאנחנו מקבלים החלטות אבל אנחנו נבחרי ציבור. יש כאן דבר מאוד מורכב עבור הציבור הרחב. ולא ראוי להשאיר את הדברים שישפיעו על כל אזרחי ישראל בשנים הקרובות, לכן נדרשת חוות דעת כתובה שניתן יהיה להפיצה ברשת ובכליי התקשורת, שהציבור יוכל להתרשם, חלק מההגינות של המשטר הדמוקרטי. ההתנהלות הזו לא מכבדת את ההליך הדמוקרטי".

    חברי הקואליציה המסתמנת, הגנו על הצעת החוק והצורך לקדם אותה בעת הזו, נוכח המשבר הפוליטי והבריאותי:

    ח"כ אורית פרקש-הכהן (כחול-לבן): "מציגים את החקיקה הזו כשינוי משטרי יסודי ולא כך, אלא תוספת לחוק יסוד הממשלה, הסדרת ממשלת רוטציה על רקע המשבר החוקתי-פוליטי של למעלה משנה, שבא המחוקק ואומר שזהו המודל שיאפשר הפסקת הכאוס הפוליטי הזה ואפשרות להקמת ממשלה ויצירת יציבות. עם עיקרון הפריטטיות, שמביא לידי ביטוי במדינת ישראל יש שני גושים, שתי תפיסות עולם וזה העיקרון שעומד בבסיס הצעת החוק הזו".

    ח"כ עוזי דיין (הליכוד): "הזמן דוחק וזו לא החלטה של הייעוץ המשפטי. יש כאן שינויים בסדרי הממשל וצריך לדון בהם ובשביל זה היועץ המשפטי נמצא כאן, אך הוא לא קובע את הזמן".

    ח"כ משה ארבל (ש"ס): "בממשלה שבה יש עתיד ישבה ב- 2015, וח"כ מקי לוי היה בה סגן שר, והביאו הצעת חוק ששינתה את חוק יסוד הממשלה, שינוי סדרי ממשל, כמה זמן לקח לשנות את החוק? תחילת העבודה עליה היתה ב- 10 במרץ ולמחרת, ב- 11 במרץ, סה"כ יממה אחת, הצעת החוק הפכה חוק שנכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. על-מנת שלא נגרר לבחירות רביעיות, לכן מה שמונח כאן היום, גם כן תיקון לחוק יסוד הממשלה, ראוי שיקודם כמה שיותר מהר לטובת אזרחי מדינת ישראל".

    היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, השיב לשאלות חברי הכנסת ופתח בהסבר כללי: "בחלק מהנושאים יש קשיים ומעוררים שאלות לא פשוטות. הצעת החוק מבקשת לעשות שינויים משטריים בחוקי יסוד, תיקונים מאוד רגישים וראוי שהוועדה תדון בהם לעומק. יש מקומות שיש בהם חסרים ואנחנו נצביע עליהם על-מנת שהוועדה תוכל להסדיר את כל מה שנדרש. ראוי היה שהליך חקיקה כזה בשינויי חוקי יסוד היה מתבצע בדיונים ממושכים על-פני זמן, אך יש פה סד זמנים שקשור בהרכבת הממשלה, זה מקשה על הוועדה לעשות את הדיון שהיתה יכולה לעשות על-פני זמן רחב, אך אנחנו כייעוץ משפטי נבטיח שהדיון יהיה ממצה, גם הח"כים וגם הגורמים המקצועיים יביעו את עמדתם ונעבוד ביסודיות על כל סעיפי הצעת החוק".

    צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

    צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

    בשעה זו הדיון נמשך.



    0 תגובות