קהילה עניפה שנספתה: נחשפו פרטים על יהודי מקדוניה

    קובי פינקלר No Comments on קהילה עניפה שנספתה: נחשפו פרטים על יהודי מקדוניה
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לראשונה נחשפים תצלומים של קהילת יהודי מקדוניה שרובה נספה בשואה, זאת באמצעות אוסף תצלומים ייחודי שנמסר לארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי עולה בימים אלו לרשת, המאפשר ללמוד ולקבל מידע על אלפי יהודי העיר מונאסטיר שבמקדוניה שנשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה בשנת 1943.

    יהדות מקדוניה נחשבת לאחת הקהילות העתיקות באירופה, כאשר ראשוני המתיישבים היהודים הגיעו למקדוניה כבר במאות ה-3 וה-4. היהודים ישבו אז בערים סקופיה, סטובי, מונאסטיר (הידועה גם בשם ביטולה), סטרומיצה ואחרות.

    אולם הקהילה המפוארת, שבשיאה מנתה כ-8,000 איש, נספתה ברובה המכריע בשואה. זאת כיוון שבמהלך המלחמה סופחה מקדוניה כמחוז של בולגריה, ששיתפה פעולה עם הנאצים. במרץ 1943 נערכו אקציות בכל רחבי מקדוניה על ידי שוטרים וחיילים בולגרים ששלחו את היהודים למחנה ההשמדה טרבלינקה שבפולין, שם נרצחו 7,144 מהם. היהודים היחידים ששרדו היו כמה עשרות צעירים שזמן קצר לפני הגירוש ברחו להרים והצטרפו לפרטיזנים שנלחמו בצבא הבולגרי.

    כעת, 77 שנים לאחר הטרגדיה של אחת הקהילה היהודיות האחרונות של דוברי הלאדינו ברחבי העולם, נחשף בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי, הפועל במסגרת הספרייה הלאומית, אוסף תצלומים מיוחד במינו הכולל תמונות ופרטי מידע על אלפים מתושבי העיר מונאסטיר שמנתה ערב המלחמה 810 משפחות יהודיות ו – 3,351 נפש. מדובר בקהילה יהודית ספרדית עתיקה ותוססת.

    את האלבומים המסודרים הכינו אנשי השלטון הבולגרי, כהכנה לריכוזם ולשליחתם למחנות. בדרך לא דרך, הגיעו התצלומים ארצה אחרי השואה, ועל גביהם התווסף פירוט על קשרי המשפחה, עיסוקים ומשלח יד, כתובות מגורים ועוד.

    התצלומים ופרטי המידע האישיים, הכתובים בשפה הסרבו-קרואטית ובמקדונית, נותנים פנים ושמות לנספים והם השתמרו באוסף אבנטוב מיסודה של התאחדות עולי יוגוסלביה לשעבר. כיום הם שמורים בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי. בין שמות המשפחות הרבות המתועדות בהם ניתן למצוא את השמות – אלבוחר, ארואסטי, אשכנזי, בכר, וורסאנו, חזן, כהן, מורנו, קלדרון, קמחי, רוסו ועוד.

    לדברי מנהל הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי, הפועל כאמור במסגרת הספרייה הלאומית, ד"ר יוחאי בן גדליה, מדובר בתיעוד חשוב ומרגש של קהילה יהודית שכמעט לא נותרו ממנה אנשים. "לאחרונה נסרקו התצלומים, והועלו באופן מסודר לאתר של דור ההמשך של יוצאי מקדוניה בישראל, בהובלת יעל אונא, יחד עם כל המידע האישי, שתורגם לראשונה לעברית, על ידי חיים פקוביץ, מצוות הארכיון. אנחנו שמחים לסייע לשמר ולהנגיש זיכרון של קהילה יהודית מפוארת מאוד שנותרו ממנה מעטים בלבד", אומר ד"ר יוחאי בן גדליה.



    0 תגובות