ליל האמונה, השנה יותר מתמיד \\ בצלאל קאהן

    בצלאל קאהן 3 Comment on ליל האמונה, השנה יותר מתמיד \\ בצלאל קאהן

    אנחנו עומדים לפני ליל הסדר המיוחד של השנה, שהופך להיות ליל הסגר. ליל הסדר השנה בבחינת ראשי תיבות של תש"פ – תסדרו שולחן פרטי. ליל הסדר נקרא גם ליל האמונה, ליל הסדר נתייחד במצוות סיפור יציאת מצרים, וכך אנו אומרים בסדר ההגדה: "ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו יודעים את התורה מצוה עלינו לספר ביציאת …

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנחנו עומדים לפני ליל הסדר המיוחד של השנה, שהופך להיות ליל הסגר. ליל הסדר השנה בבחינת ראשי תיבות של תש"פ – תסדרו שולחן פרטי.

    ליל הסדר נקרא גם ליל האמונה, ליל הסדר נתייחד במצוות סיפור יציאת מצרים, וכך אנו אומרים בסדר ההגדה: "ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו יודעים את התורה מצוה עלינו לספר ביציאת מצרים". כי יציאת מצרים היא שורש ועיקר לכל יסודי האמונה, שהיא מיסודי הדת.

    ועיקר העבודה בקניית האמונה היא לבא לידי אמונה חושית, שהאמונה לא תהיה רק בבחינת "וידעת היום", אלא להגיע גם לדרגת "והשבת אל לבבך", – אמונה חושית בבורא עולם, להרגיש ולחיות אמונה.

    ויסוד גדול זה באמונה, אנו למדים מהמצוות של ליל הסדר, שיש בהם הרבה דינים והנהגות, שעיקרם הוא להראות במעשים, כדי להרגיש בחוש את היציאה ממצרים.

    ומבואר בספרים הק' שיש בכוח סגולת הלילה הזה להשפיע לכל השנה כולה, ולכל החיים, כמו שמפורש בתורה בסוף פרשת ראה, שמור את חודש האביב ועשית פסח… למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך.

    ועל אחת כמה וכמה בתקופה זו.

    אנחנו בני ישראל מאמינים בני מאמינים, ויודעים שכל המגפה הנוראה שאנחנו נמצאים בו, עם כל ההשלכות השונות שלה שהיא לא פחות קשה מהנגיף עצמו, גם זה נגזר עלינו משמים.

    ולכן דרכה של האמונה היא הדרך הפשוטה הקלה והיחידה להתמודד עם כל המצב הנורא שנגזר עלינו ועל כל העולם כולו בשנת תש"פ. וכך כתב החסיד רבי יוסף יעב"ץ, כי דווקא הדרך הפשוטה של האמונה התמימה, עם ההכרה הפשוטה והתמימה שיש אדון לבירה, והוא הבורא והוא המנהיג היחיד, היא הדרך היחידה שהחזיקה מעמד בכל הדורות, והיא שמרה עלינו באמונה שלנו בכל המאורעות שעברו עלינו כל הדורות.

    ודרך האמונה היא גם הדרך הישנה המסורה מדור דור, בה צעדנו עד היום בלי חכמות, אלא באמונה תמימה בהקב"ה, בתורה ובחז"ל, והיא שעמדה לאבותינו ולנו בכל הדורות, כי חרף כל הגזירות הגלויות והמאורעות השונים, מה שהחזיק אותנו במשך כל השנים זה רק האמונה התמימה מבלי להביט על שום גורם חיצוני אחר.

    מספרים על מרן רבי ישראל מסלנט זצ"ל, כשהיה חולה, אמר הרופא לאחד ממקורביו שר' ישראל הוא "חולה טוב", כי הוא שומע כל מה שהרופא אומר, ומקיים בדיוק מה שאומרים לו. כשסיפרו לר' ישראל מה שהרופא אמר, אמר ר' ישראל, הרופא טועה, הוא חושב שאני שומע לו, אבל האמת שאני שומע רק להקב"ה, שנאמר "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

    כך בדיוק אנחנו צריכים להתייחס גם להוראות הנוקשות של משרד הבריאות, כי מי שסגר את העיר בני ברק, ומי שסגר את כל בתי הכנסיות ובתי המדרשות בכל הארץ, זה לא ראש הממשלה ולא משרד הבריאות, אלא זה הקב"ה בכבודו ובעצמו, כי המצווה של ונשמרתם מאד לנפשותיכם מחייב את כולנו להקשיב לכללי הזהירות, ולשמור על החיים שלנו בכל האמצעים הנדרשים.

    ועוד משהו אחד:

    כל כך הרבה אנשים מתוכנו עצובים, על כך שבימים אלה אי אפשר להתפלל בבתי כנסת, אי אפשר ללמוד בבתי המדרש. כולם סגורים בבית.
    הגמרא במסכת שבת דף ל"ג, הדף היומי של מחר, ערב חג הפסח, מספרת את סיפורו של רבי שמעון בר יוחאי, שהלוואי ונזכה כולנו, כל עם ישראל, להשתתף בהמון עם בהילולא שלו בל"ג בעומר הקרוב, במירון.

    והגמרא מספרת כיצד שהה כל כך הרבה שנים במערה עם בנו רבי אלעזר, ואחרי כל כך הרבה שנים של התבודדות במערה, מפחד השלטונות ולימוד תורה יומם וליל לבדם, בדד, יצאו משם רשבי ובנו, קדושים וטהורים, עד שכל מה שהביטו עליו – נשרף.

    אפשר להסתגר בבית – ולהתעלות לרמות רוחניות בבית, עם כל הקושי מהניתוק שנכפה עלינו מבתי הכנסת ובתי המדרשות.

    ונישא תפילה לבורא עולם, מנע מגיפה מנחלתך, ושלח רפואה שלמה לכל חולי עמך, ונזכה עוד השנה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים, לראות ולהיראות את פני ד', מתוך בריאות איתנה ואריכות ימים ושנים לכל ישראל בכל אתר ואתר בארץ הקודש ובעולם כולו, ויתקיים בנו כימי צאתך מארץ מצרים יראנו נפלאות.



    3 תגובות

    מיין תגובות