הכנסת אישרה: הגדלת התקציב לצורך המאבק בקורונה

    ישראל רובין No Comments on הכנסת אישרה: הגדלת התקציב לצורך המאבק בקורונה

    אושרה בכנסת ההצעה לתיקון חוק יסוד משק המדינה (הוראת שעה 2020) שיאפשר חריגות מתקציב המדינה והגדלת התקציב לצורך המאבק הלאומי בנגיף הקורונה

    הכנסת צילום: פלאש 90
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה (הוראת שעה לשנת 2020) שיאפשר חריגות מתקציב המדינה והגדלת התקציב לצורך המאבק הלאומי בנגיף הקורונה.

    יצויין, כי מכיוון שמדובר בחוק ייסוד נדרש רוב של 61 חברי כנסת, ואכן 62 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה שלישית ללא מתנגדים.

    בהנחיית יו"ר הכנסת ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, כלל חברי סיעת כחול לבן (למעט ח"כ רם שפע לו נולד בן) לרבות חברי הכנסת פרץ ושמולי, התגייסו כדי להבטיח רוב להעברת החקיקה.

    ועדת הכספים הזמנית אישרה את התיקון לחוק רק לאחר שהוכנסו סעיפים המעגנים איזונים ופיקוח מצד הכנסת. במסגרת ההצעה שמגיעה על רקע משבר הקורונה במשק, מצוין כי העדר תקציב מוסדר לשנת 2020, מגביל את האפשרות להוציא כספים הן בשל תקרת התקציב ההמשכי, והן לפי מגבלת ההוצאה החודשית, ולכן מוצע לקבוע בהוראת שעה, כי עד סוף השנה, או עד לחקיקת חוק תקציב לשנת 2020, יהיה ניתן להגדיל את ההוצאה הממשלתית לטובת ההתמודדות עם משבר הקורונה, וכי ההגדלה תשמש אך ורק לשם מימון ההתמודדות והצעדים שיש לבצע באופן מידי לשם כך.

    בהצעת החוק מפורט כי מטרתה לממן את התוכנית הכלכלית שהציגו רה"מ ושר האוצר לפני כשבוע, ובמסגרתה רשת ביטחון סוציאלי והקלות למשקי בית בסכום של כ-22 מיליארד ש"ח, תשלום דמי אבטלה, מתן בריאותי ואזרחי מול נגיף הקורונה בהיקף של כ-11 מיליארד ש"ח, סיוע לעסקים בסכום של כ-41 מיליארד ש"ח, והקצאת סכומים להמרצת המשק בהיקף של 6 מיליארד ש"ח.

    מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד הסביר בפני חברי הוועדה כי התוספת המעוגנת בחוק נוגעת רק בחלקה למימון התוכנית הכלכלית, וכי במסגרת החלוקה, מתוך 90 מיליארד ש"ח המעוגנים בחוק, 40 מיליארד ש"ח מיועדים להחזר חובות של המדינה, ו-50 מיליארד ש"ח מיועדים כתוספת לחוק יסודות התקציב, מתוכם פורטו כ-34 מיליארד ש"ח הנוגעים לתוכנית הכלכלית.

    בפתח הדיון התייחס באב"ד לביקורת בוועדת הכספים על כך שהחוק מובא ללא כל פירוט לגבי השימוש בכספים המעוגנים בו, וציין כי הוא מתחייב להביא את פירוט ההסכם בפני הוועדה לאחר שיובא בפני הממשלה.

    יו"ר הוועדה וחבריה ציינו כי הדבר אינו מספק אותם, לאחר דין ודברים, והסתייגויות שונות שהועלו מצד חברי הכנסת, ניסחה יועמ"ש הוועדה, עו"ד שגית אפיק 3 הסתייגויות הנוגעות לאפשרות הפיקוח של הוועדה, ברוח הסתייגויות חברי הכנסת.

    התיקון הראשון נוגע לעניין דיווח ושקיפות, לעניין דיווח של תקציב של 1 חלקי 12, שהפירוט של התקציב כולל התוספות, יפורסם באתר משרד האוצר.

    התיקון השני קובע כי לאחר שהתוכנית תאושר בממשלה, ככל הנראה מחר, ולאחר סיכום הסכומים הנכללים בתוכנית הסיוע הכלכלית, יועבר דיווח חודשי לוועדת הכספים הוצאת הכספים ואופן יישום התוכנית בפועל.

    התיקון השלישי קובע, כי כל שינוי שיעשה בשיעור של 15 אחוז ומעלה הנוגעים לכ-34 מיליארד השקלים שמקציב החוק למימון ההוצאות בתחומים השונים במסגרת התוכנית הכלכלית הממשלתית לסיוע למשק, יחייב את אישור ועדת הכספים, הסעיפים האמורים הם: רווחה, סדר ציבורי, ומענה מידי למשרדי הממשלה – 11 מיליארד ש"ח, שיפוי הביטוח הלאומי 3.8 מיליארד ש"ח, מענק וסיוע לעצמאים ועסקים – 9 מיליארד ש"ח, הכשרות מקצועיות, סיוע למגזר השלישי וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים – 800 מיליון ש"ח, הנחות בארנונה – 2.6 מיליארד ש"ח, עלות תקציבית של פתרונות אשראי – 2.25 מיליארד ש"ח, האצה – הייטק, תשתיות, דיגיטציה ותכנית האצה – 4.7 מיליארד ש"ח.

    יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר בירך על ההחלטה: "אני חושב שמצד אחד זה צעד מאוד חשוב ביכולת שלנו לפקח בהמשך על התוכנית הזו, ומצד שני אנחנו לא עוצרים את החקיקה ואת הסיוע הממשלתי".

    יש לציין כי התקציב המעוגן בחוק כולל את תקצוב המענק על סך 500 ש"ח עליו הכריז רה"מ, אך מנגנון החלוקה של תקציב זה דורש חקיקה נפרדת. במהלך הדיון עלתה האפשרות שזו תגיע כבר הלילה לכנסת.

    בנוסף בישר ח"כ פורר על מספר סיכומים שהושגו במסגרת השיחות עם האוצר ואינם נוגעים לחוק: "סיכמנו כי לא יישארו חיילים בודדים שהיה להם תקציב קודם ויישארו בלי תקציב כעת. בנוסף הושגה הסכמה בין משרד האוצר ושר האוצר לוועדת הכספים וההסתדרות הרפואית, שאומרת שבתוך שבוע יוצג לנו כי השכר בתקופת הבידוד של הצוותים הרפואיים והעובדים סביבם, כולל העובדים הכללים, לא יפגע. כולנו רואים את הצורך הזה עין בעין".

    ח"כ איציק שמוליק הציג גם הוא הסכמה שהושגה מול משרד האוצר, לפיה "350 אלף קשישים מוחלשים במדינת ישראל שרה"מ הודיע על מענק לעניינם בסך 500 ש"ח, יקבלו תוספת והמענק יעמוד על 950 ש"ח".



    0 תגובות