- רדיו קול חי - -

אור החיים: באמצעות פרישה ממאכלות אסורים, זוכים לקדושה ולהשראת השכינה

וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ, כִּי אֲנִי יְהֹוָה הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיֹת לָכֶם לֵאלֹהִים וִהְיִיתֶם קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי:

רבינו האור החיים הקדוש מפרש שיש כאן כמה הבטחות וסגולות על ידי פרישה ממאכלות אסורות:

א. וִהְיִיתֶם קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי –  שעל ידי שתעשו גדרים וסייגים לבל תטמאו את עצמכם בזה, מבטיח להם השם יתברך שיהיו קדושים ותשרה עליכם השכינה, 'כי קדוש אני' כי על ידי שאדם מפריש עצמו מהרע נקרא 'קדוש' על שמו של הקדוש ברוך הוא, וכמו שכתוב 'והייתם קדושים כי קדוש אני', שמשרה השם יתברך שכינתו על הפרושים ממאכלות אסורות.

ב. כִּי אֲנִי ה' הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיֹת לָכֶם לֵאלֹקים – שאם ישמרו בני ישראל את עצמם ממאכלות אסורות, לא יהיה לאומות העולם שליטה עליהם, כי אז אהיה 'לכם לאלקים' – שתשרה השכינה עליהם, כי אין השם יתברך מייחד שמו אלא על מי שמושלל ומורחק ממין הרע הזה של מאכלות אסורות, ועל כן לא ייחד שמו עליהם עד שהוציאם מארץ מצרים.

ועל כל זאת מבטיחה התורה וִהְיִיתֶם קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי – שאם האדם יעשה השתדלות לקדש עצמו שלא יבוא לידי מכשול במאכלות אסורות, תהיה לו שמירה מן השמים שיוכל להיות באמת קדוש.

[אור החיים שמיני פרק יא פסוקים מד מה]