יועץ עסקי בכיר: כך תייצרו שת"פ מצליח – דווקא בימי הקורונה • צפו

    גלעד שגב No Comments on יועץ עסקי בכיר: כך תייצרו שת"פ מצליח – דווקא בימי הקורונה • צפו
    12:16
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on נעצרו מחבלים שהיו מעורבים בפיגועי ירי ומטענים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    העסקים הקטנים והקורונה – בקשנו לבדוק איך יוצאים מנצחים
    לאור השפעות בהלת הקורונה על העצמאים והעסקים הקטנים, יצאנו לבדוק איך שיתוף פעולה עסקי נכון יכול להפוך למודל עסקי לעצמאים ועסקים קטנים

    שיתופי פעולה הפכו למילים מאוד נפוצות בשנים האחרונות אבל האם העסק שלך באמת נהנה מאיזשהו גורם חיצוני שמעביר אליך לקוחות באופן קבוע? האם יש לך שיתוף פעולה אחד שאתה יכול בפירוש לומר שהוא מייצר לך הכנסה קבועה? בדיקה שערכנו מעלה שהרוב המוחלט מדווחים שפשוט לא.

    כמובן ששיתוף פעולה נכון יכול לפעול גם אצל עצמאי או עסק קטן כמודל עסקי ממש. הפעלת שת"פ נכון כרוכה בסוד מרכזי אחד. הסוד ביצירת שת"פ נכון, מבוסס על ההדדיות! מבוסס על האינטרס של הצד השני להפנות אליך לקוחות. האמת הפשוטה היא ההבנה שהשותף שלך לשיתוף הפעולה לא באמת רוצה לעזור לך הוא רוצה לעזור לעצמו, לעסק שלו.

    לכן הבסיס לשיתוף פעולה שמייצר הכנסה הוא שהתרומה שלך לצד השני משמעותית עבורו. אם הצלחת ליצור מצב שהעברת לקוח אליך גורמת לערך גדול לחבר שמעביר אליך את אותו הלקוח, אזי הצלחת לייצר עניין משותף שישרוד לאורך זמן. אם כך הרי שהפער בין החלפת כרטיסי ביקור לבין יצירת אינטרס ממשי אצל הצד השני הוא גדול.

    שיתופי פעולה כמודל עסקי נוסף
    אחרי שאמרנו ששת"פ עסקי נכון ישלח לכיווני לקוחות באופן שוטף אני יכול להתייחס אליו ממש כערוץ הכנסה, או במילים מקצועיות, כמודל עסקי. אכן כמו כל מרכיב משמעותי בעסק, זה לא יעבוד טוב אם לא נתכנן אותו מראש לכן חשוב להקדיש זמן ומשאבים אחרים כדי שבאמת אותו מודל עסקי יפעל כפי שתכננת.

    לדוגמא אם העסק שלך מבוסס על מכירות בחנות ובמקביל אתה מציע את אותם מוצרים בחנות אינטרנטית הרי שהחנות האינטרנטית היא ערוץ הכנסה נוסף לעסק שלך. כשנבדוק כמה זמן ומשאבים הקדשת להקמת החנות האינטרנטית? כמה אתה משקיע במודל העסקי האינטרנטי בשוטף? חודש בחודשו, התשובה הברורה היא הרבה מאוד משאבי זמן וכסף. וזה טוב מאוד כי חשוב לתחזק כמה אפיקי הכנסה במקביל.

    בדוגמה שלנו, בניגוד לחנות האינטרנטית, שיתוף פעולה עסקי נכון אמנם ידרוש ממך הרבה פחות השקעה בכסף, אבל עדיין יש לתכנן אותו, יש לבנות מודל עסקי סביבו חלוקת כרטיסי ביקור לא תייצר כל תוצאה. כפי שאמרנו שיתוף פעולה יכול לתפקד עבורי כערוץ הכנסה ממשי. כל שנדרש ממני זה להשקיע בתכנונו קצת פחות מהקמת חנות אינטרנטית, אבל הרבה יותר ממסירת כרטיס ביקור.

    מה המודל העסקי מאחורי שיתופי פעולה נכונים?
    חשוב להדגיש שהמודל העסקי מאחורי שיתופי פעולה אינו מבוסס על האינטרס שלך לקבל לקוחות. אלא על האינטרסים של שניכם במקביל. לדוגמא אם אני, בחנות שלי שדברנו עליה קודם, מוכר מוצרים לתינוקות, בקבוקים, בגדים וכו' וכו' אז אני אחפש מישהי שעובדת עם תינוקות, נותנת שירות לאמהות שהמוצרים שלי יכולים לשפר את השירות שלה. למשל מדריכה של סדנאות תנועה לתינוקת, ואז אם באמת הבגדים המיוחדים שאני מציע בחנות שלי מאפשרים לתינוקות תנועה נוחה יותר, מתברר שאני מעניק לה וללקוחות שלה ערך ממשי.

    המודל העסקי שלי לא ממתין שהיא תשלח אלי לקוחות לחנות כי האינטרס שלה אינו לשלוח אלי לקוחות. האינטרס שלה הוא שהתינוקות בסדנא שלה יפעלו בנוחות. לכן אם באמת המוצרים שלי ישפרו את חווית המשתמש בסדנא שלה, אז היא תהיה מעוניינת שהלקוחות שלה יפיקו את המקסימום אצלה. ולכן תמליץ שישתמשו בבגדים מתאימים לפעילות.

    המודל העסקי של שיתוף הפעולה חייב לשרת את האינטרסים של שנינו. בדוגמא שלנו, השותפה שלי לשת"פ מעוניינת שהלקוחות שלה יפיקו את המירב מהסדנא. היא משקיעה המון מאמצים בהנאה של האמהות שמגיעות אליה עם תינוקות שלהן. גם היא פועלת בשוק תחרותי ולכן גם היא מחפשת בידול, בדיוק כמוך. עכשיו אני אבחן יחד איתה איזה יתרון אני יכול להעניק לה. איזה כאב ראש אני יודע לפתור לה.

    אם בחנות שלי אני מציע "בגדי ספורט לתינוקות" ואני מוכן להעניק ללקוחות שלה הנחה מיוחדת על אותם בגדים. הרווח שלה משיתוף הפעולה העסקי איתי, יהיה בכך שהאמהות בסדנת התנועה ירגישו שהיא דואגת להם גם מחוץ לפעילות בסדנא, הם יהנו מאותם בגדים מיוחדים גם בבית כמובן.

    אז אם אמרנו שהיא משקיעה המון בקידום הסדנאות שלה, אז חלק מהאסטרטגיה העסקית שלה הוא ככל הנראה גרימה ללקוחות לחזור אליה בעתיד עם הילד הבא, או שהלקוחות יהיו כל כך מרוצים שיפנו אליה כבר מחר לקוחות חדשים.

    לכן המודל העסקי שמאחורי שיתופי פעולה נכונים מבוסס על מענה לאינטרסים של הצד השני. כמובן שבדרך אגב, היא שלחה אלי את לקוחותיה לרכוש את אותם בגדי ספורט לתינוקות גם בזכות ההנחה, כי זה משרת את האינטרס שלה. האינטרס שלי הוא פשוט כמובן, הלקוחות שלה הגיעו לחנות לממש את ההנחה, עכשיו אני יכול להציע להן מוצרים נוספים. שיתוף הפעולה העסקי שלנו למעשה משרת את האינטרס שלה, אבל שולח לכיווני לקוחות חדשים באופן רציף.

    לסיכום, שיתוף פעולה נכון הוא שת"פ שהאינטרס של הצד השני דווקא ממומש באופן בולט יותר מאשר האינטרס שלי, ברגע שהצלחנו לייצר שת"פ שכזה אז באמת ניתן להתייחס אליו כערוץ הכנסה נוסף. כפי שבדוגמא שלנו, אותה מדריכה תמשיך לשלוח אלי לחנות לקוחות באופן קבוע. פשוט, מכיוון שזה מחזק אותה מול לקוחותיה, לא בגלל שקבלה ממני כרטיס ביקור של חנות לדברי תינוקות.

    בחשיבה אסטרטגית נכונה ובהשקעה קטנה למדי, עסקים קטנים ואף עצמאי שעובד לבדו מהבית יכול להשתמש בשיתופי פעולה כמודל עסקי בדיוק כמו ארגונים גדולים, לייצר ערוץ הכנסה נוסף יחסית בקלות.


    עו"ד גלעד שגב הינו יועץ עסקי לעצמאים ועסקים קטנים, המתמחה בהטמעת שיטות העבודה של החברות הגדולות בעסקים קטנים. חבר הנהלה הציבורית של אגף הפיתוח העסקי במכון היצוא הישראלי. מומחה להקמת שיתופי פעולה נכונים לעסקים קטנים.



    0 תגובות