- רדיו קול חי - -

שבת ראשונה בצל הנחיות משרד הבריאות: פסקי ההלכה לשבת

לקראת שבת: שבת ראשונה בצל ההנחיות המחמירות בשל משבר הקורונה והעלאת מספר החולים בצורה ניכרת ביממה האחרונה, הורו כלל גדולי הדור ופוסקי ההלכה, כי ישנה חובה הלכתית לשמור על כלל הוראות והנחיות משרד הבריאות. לאור זאת פוסקי ההלכה הוציאו הוראות והנחיות איך לנהוג בשבת על פי הנחיות ההלכה ומשרד הבריאות, בתפילה ותקווה שהמגיפה תעבור מעל עם ישראל במהרה.

על פי הוראת פוסקי ההלכה ל"קול חי": לא להפעיל גל שקט בשבת היות והדבר עלול לגרום לחילולי שבת שלא לצורך. יש להסתפק בפעולות של משרד הבריאות וזק"א למערכת כריזה בשכונות באמצעות נכרי וההנחיות לנבדקים באמצעות הטלפון.

הוראת פוסקי ההלכה ל"קול חי": לא להפעיל גל שקט בשבת היות והדבר עלול לגרום לחילולי שבת שלא לצורך. יש להסתפק בפעולות של משרד הבריאות וזק"א למערכת כריזה בשכונות באמצעות נכרי וההנחיות לנבדקים באמצעות הטלפון

תפילה בבית הכנסת: בבתי הכנסת לא יתקיימו מניינים מעל 10 איש במניין. אלה חלוקה של מניינים במספר מתחמי בית הכנסת, עזרת נשים, אולם וכו. במהלך השבת יתקיימו אלפי מניינים קטנים שיפוזרו ברחבי הקהילות והשיכונים החרדים. על פי הוראת הרבנים, בשל חוסר המקום בבתי הכנסת, יקימו מניינים מנץ החמה ועד סוף זמן תפילה.

מתפללים מעל גיל 70 או בעלי רקע רפואי, נשים וילדים לא יגיעו לבתי הכנסת. אבות ובנים וקריאת התהילים בבתי הכנסת – מבוטלים.

בזמן התפילה: חובה לשמור על מרחק של 2 מטר בין כל מתפלל. כמו כן אסור לנשק מזוזות וספרי תורה בגלל הסכנה. בנוסף יש להקפיד על שטיפת ידיים עם סבון לפני הכניסה לבית הכנסת ולאחר התפילה. אין ללחוץ ידיים לשבת שלום, ועלייה לספר התורה צריכה להיות על פי כללי הריחוק.

לענות לטלפון: בעניין אדם שמצפה לקבל תשובה על בדיקת קורונה, פוסק הגר"י זילברשטיין כי ישאיר את הפלאפון זמין ויענה בשינוי בשבת.

כריזה בשבת: זק"א פורס 32 האמבולנסים של הארגון בכל הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ, במידה ויתקבל עדכון על חולה קורונה מאומת השומר שבת, להתריע ולהודיע לסביבה הקרובה להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות.

מרן הראש"ל הגאון הרב יצחק יוסף, פסק כי לעניין סגירת בתי הכנסת בשבת פוסק הרב כי ככל והציבור נשמע לגבאים, יש להשאיר את בתי הכנסת פתוחים, ולא יכנסו למקום אחד יותר מעשרה. במקומות בהם יש חשש ואין שליטה לגבאים למנוע מצבור גדול מלהיאסף ביחד יותר מעשרה, פוסק הרב הראשי כי יש לסגור את בתי הכנסת עד יעבור זעם.

וכן, בתי כנסת המצויים בבתי החולים אשר הם קטנים וצפופים לרוב וקשה ליישם את הוראות משרד הבריאות וגם המתפללים שם מצויים תחת סיכון פוסק הרב הראשי כי יש לסוגרם.

בתשובתו, פוסק הרב הראשי כי על כל מי שנבדק לקורונה עליו להשאיר בשבת מכשיר פלאפון זמין שיוכל לענות ולהתעדכן על מצבו.

בנוגע לתפלה בימי החול באמצעות רדיו וטלפון למי שאין באפשרות לארגן מנין מצומצם בהתאם להנחיות, פוסק הרב הראשי כי ניתן לשמוע את התפילות דרך הטלפון אך מדגיש כי אין הדבר נחשב כתפילה בציבור.

בנוגע לסדר התפילה בשבת, במקומות בהם ניתן לקיים את הנחיות משרד הבריאות שלא להיאסף למעלה מעשרה אנשים, כותב הרב הראשי כי יאמרו את תפילת מעין שבע (תפילה הנאמרת בליל שבת) אך ורק אלה המתפללים בבית הכנסת ובמקום הקבוע לתפילה ועל כן אלה המתפללים בביתם אינם מתפללים תפילה זו וכן מתייחס לדרך הבאת ספר התורה למקומות בהם מתקיימים מניינים וכן לדרכי ההשלמה למי שלא יוכל לשמוע את קריאת התורה בשבת עקב ההנחיות.

בחסידות קרלין הורה כ"ק האדמו"ר שלא לצאת כלל מהבית, גם לא לתפילה במניין קטן ולהתפלל ביחידות. ההוראה גם לבעלי חיוב. כמו כן טבילה במקווה נאסרה עד להודעה חדשה.

הוראת כ"ק האדמו"ר מקרלין לחסידיו:

רבני העיר בני ברק פרסמו קובץ הנחיות והוראות שעה בהתאם להתפשטות הנגיף: הרבנים קוראים לקיים רק מניינים קטנים כפי הנחיות משרד הבריאות. גם הישיבות והכוללים ילמדו במתכונת של קבוצות קטנות, "ללא התחכמויות כלל" כותבים הרבנים. נשים, ילדים ומבוגרים נאסר עליהם להגיע לתפילה.

חבר מועצת חכמי התורה הגאון הרב דוד יוסף, סגר את בית מדרשו לקראת שבת קודש, והורה לכל רבני הקהילות ברחבי הארץ, לסגור את בית הכנסת במהלך השבת ולהתפלל ביחידות בבית מפני הסכנה. במכתב מפורט מסביר הרב דוד יוסף כי חובת קריאה בתורה היא רק במקום שיש ציבור ולכן איפה שאין ציבור ניתן לקרוא את הפרשה מהחומש.

המכתב המלא:

איור הקורונה לשבת קודש: האמן הנודע יוני גרינשטיין מציג איור חירום להדרכה באופן המענה לטלפון בשבת בעת קבלת הודעה לנבדקי קורונה שבבידוד, על פי פוסקי הדור שליט"א. מטה ההסברה במשרד הבריאות: "קמפיין ההסברה יועצם ויוחרף בימים הקרובים, בשעות הקרובות נעדכן על השלמת ההיערכות לשבת".