אור החיים: העיקר היא 'נדבת הלב', ולא ה'תרומה' עצמה'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: העיקר היא 'נדבת הלב', ולא ה'תרומה' עצמה'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי'

    ומעיר רבינו האור החיים הקדוש שתי הערות בפסוק הזה.
    א'. שיש כאן בפסוק כפל לשון, בתחילה כתוב 'ויקחו לי תרומה', ואחר כך שוב כתוב 'תקחו את תרומתי'???

    ב'. מדוע שינה הפסוק את לשונו, שבתחילה הזכיר הפסוק 'תרומה' ולאחר מכן שינה ואמר 'תרומתי'???

    ומבאר רבינו הקדוש שהפסוק מדבר בשתי סוגי תרומות, התרומה הראשונה המוזכרת בפסוק, מדברת בסוג תרומה שבאה בכפייה, וכלשון הפסוק 'ויקחו לי תרומה' לשון 'לקיחה', שלוקחים בכח ובכפייה, והיא נקראת 'תרומה' ואינה נקראת 'תרומתי'.

    לעומת זאת יש סוג אחר של תרומה, והיא 'מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי' והיא התרומה שבאה מנדבת הלב בלי כפייה, והיא ראוייה להיקרא 'תרומתי' שזוהי התרומה שהקדוש ברוך הוא חפץ בה, ולכן התורה מכנה אותה בשם 'תרומתי'.

    [אור החיים תרומה פרק כה פסוק ב]



    0 תגובות