תוכנית החומש של צה"ל 'תנופה' יוצאת לדרך

    קובי פינקלר No Comments on תוכנית החומש של צה"ל 'תנופה' יוצאת לדרך

    בתום תהליך מעמיק ויסודי, יוצאת היום לדרך "תנופה", התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל שבמרכזה העצמת הקטלניות – בהיקף ובדיוק | הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בהצגת התוכנית: "התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל, הן בהיקף והן בדיוק, ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה"

    הרמטכ"ל אביב כוכבי צילום: פלאש90
    16:24
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on תעלומה: מי פרץ לדף הבית של להיטי אברהם פריד?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במרכז תוכנית החומש של הצבא, הכפלת מספר החימושים המדויקים בחמש השנים הקרובות, הצטיידות בשתי טייסות קרב חדישות וטייסת מסוקי הסער, הקמת תאי מודיעין ואש ושיפור יכולת ההפעלה המתואמת והמתוזמנת של יכולות אש, מודיעין ותמרון. הרמטכ"ל אביב כוכבי: "התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל, הן בהיקף והן בדיוק, ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה"

    תפיסת העולם והביטחון של הרמטכ"ל אביב כוכבי, כמו גם קודמו רא"ל במיל. גדי אייזנקוט, היתה התאמת מצבו של צה"ל ביחס לאיומים ולאתגרים המתפתחים באזורנו, לצד השיפורים המשמעותיים בצד הטכנולוגי. כך, התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל לחמש השנים הבאות 'תנופה' יוצאת לדרך על בסיס עבודת ההכנה שהוכנה עוד בשלהי כהונת הרמטכ"ל הקודם.

    מאז נכנס לתפקידו לפני כשנה עסק הרמטכ"ל בהכנת התוכנית הרב שנתית שתביא את צה"ל לשנות השלושים למציאות החדשה. כך, בשנה האחרונה התקיים בצה"ל תהליך מעמיק ויסודי, במסגרתו פעלו עשרות צוותים לניתוח ביקורתי של המציאות האסטרטגית-מבצעית ומצבו של צה"ל ביחס לאיומים ולאתגרים המתפתחים. במסגרת התהליך נכתבה תפיסת ההפעלה לניצחון, שכל תכליתה היא
    שיפור אפקטיביות הלחימה של צה"ל והגדלת היתרון הצבאי שהצטמצם מעט בשנים האחרונות.

    התבוננות עמוקה לתוך פרטי תוכנית תנופה מלמדת על כמה נושאים מרכזיים ובראשם תוכנית ההתקפה של צה"ל תהיה גדולה משמעותית מאשר במלחמות ובימי הקרב הקודמים. ההשמדה תהיה בעצמה של פי חמישה לפחות, בסדרי גודל של אלפי תקיפות ביממה, דבר שאמור להביא למאות הרוגים בקרב האויב בכל יממה שבסופה אחרי מספר ימים של לחימה האויב יפסיק לירות כיון שהוא יבין ויראה שהוא נפגע אנושות.

    כדי לבצע תוכנית זו קיבלו בצבא החלטה על הרחבת והגדלת חימושי היבשה במגוון רחב של חימושים ( חלק לא קטן משיחותיו של שר הביטחון בארצות הברית בשבוע שעבר נסב על החימושים המדוייקים ) ועל הגדרת יחידות הקצה כ"אתרוג"  כולל הגדלת כח האדם ביחידות ל- 108 אחוזי איוש והקמת אוגדת חי"ר-אש חדשה (אוגדה99 )  שתכלול כוחות התקפה עתירי אש מתמרנים ומהירים. זאת לצד ארגון מחדש של יחידות מילואים מובחרות לאוגדה זו.

    בנוסף החליטו בצבא להסב את חטיבת כפיר, חטיבה 900 לחטיבת חיר"ם (חיל רגלים מעולה) שתהיה חטיבה עתירת יכולות אש.

    חלק לא מבוטל בתוכנית מדבר על הגדלת סד"כ סדיר מתמרן בצה"ל בעבור תכניות אופרטיביות בפיקוד הצפון ופיקוד הדרום, המשך התעצמות בטנקי מערכה מתקדמים (מרכבה סימן 4,) נמ"רים ואיתנים, ובנוסף רכש של אלפי משאיות מתקדמות.

    זאת לצד סגירת חטיבת טנקים וצמצום מספר טנקים בחטיבות ההגנה, ובנוסף החלפת כ- 150 טנקי מרכבה 3 בטנקים מתקדמים (מרכבה) סימן 4 שכולם יהיו מצויידים ב'מעילי רוח' ובהגנות נוספות.

    באשר לחיל האויר הדגש המרכזי בתוכנית החדשה הוא הגדלת היקף הכטמ"מים דבר שיאפשר מענה מוגבר לצוות הקרב הגדודי בלחימה, הוספת עוד שתי טייסות קרב מתקדמות (ה- f 35)  , בנוסף לאלו שכבר נמצאות בחיל האויר, ובנוסף, הקמת יחידה רב מימדית: כוח לחימה אורגני, משולב של חי"ר, שריון, הנדסה,  בעל יכולת הפעלת מטוסי קרב, כטמ"מים ורחפנים.

    נדגיש שהחלטה על הצטיידות בשתי טייסות קרב וטייסת מסע"ר מותנת עוד באישור הקבינט.

    כל אלו, מאמינים בצבא יביאו להנחתת מהלומות מדויקות, באמצעות הגדלת נפח התקיפות וסגירת המעגל על חוליות ירי, ברציפות לאורך כל המערכה ובמגוון אמצעים תוקפים תוך כדי הצטיידות בחימושים בראי עשור קדימה. בבסיס התכנית הכפלת מספר החימושים המדויקים של צה"ל בחמש השנים הקרובות.

    פרק נכבד בתוכנית הרב שנתית עוסק בתחום שיפור המודיעין והוא מדבר על הקמת צוותי מודיעין מכלל התחומים שיסייעו לקמ"ן ומפקד החטיבה להנגיש את המודיעין לדרג הטקטי, תוך שימוש במגוון אמצעים טכנולוגיים.

    בתחום ההגנה מדברת התוכנית על התארגנות מבצעית מחודשת שתאפשר מיצוי של כלל יכולות ההגנה החדשות והקיימות, כולל פריסת הגנ"א ארצית.

    כך למשל מערכת ' כיפת ברזל'  תעבור לפריסה ארצית של מרחבי הגנה במקום הגנה סוללתית.  תהיה הגנה רב-שכבתית( כיפת ברזל, קלע דוד וחץ) כמענה לתמ"ס, לטילים מדויקים, לטילי שיוט ולכטמ"מים. אלו יופעלו בעתיד על ידי חמ"ל אחוד בשגרה ובחירום. לפי התוכנית סד"כ המיירטים יגדל ומתוכננת תוכנית רב שנתית לייצור רציף של מיירטים על מנת להגדיל את "תעודת הביטוח ההגנתית".

    טכנולוגיה חכמה בחטיבות המרחביות באיו"ש

    בתוכנית 'תנופה' , מוקצים משאבים רבים לשדרוג כלל החטמ"רים למרחבים חכמים שיידעו לזהות, להפליל ולהתריע על פח"ע, דבר שיאפשר תרגום ידע שנצבר בשטח לפעולות מבצעיות בטווחי זמן קצרים, זאת לצד מקטעי גבול חכמים הכוללים הפעלת הגנה רובוטית על ידי רחפנים וכלים בלתי מאויישים שיפעלו באופן אורגני בבט"ש.

    מעגל שלישי

    בתחום המעגל שלישי ( בעיקר איראן)  מתוכננת הקמת גוף מטה לזירה זו, בשגרה, חרום ומלחמה תוך כדי חיזוק יכולות התקיפה: התעצמות באמצעים טכנולוגיים למטוסי צה"ל, איסוף מהחלל, הרחבת האיסוף במזג אוויר מאתגר ובלילה והקמת מערך "לווינות בחזרתיות גבוהה" ע"ב לווינים קטנים, לצד חיזוק יכולות הסייבר ביכולות ההגנה והאיסוף.

    בשבוע שעבר, חתם שר הביטחון נפתלי בנט על התוכנית כשראש הממשלה נתניהו תמך בחלקים נרחבים של התכנית, אך ביקש לחזק אף יותר את היכולות ההתקפיות. לאור היקף התקציב, נדרש אישור קבינט ואישור ראש הממשלה לתכנית. ואיך סיכם זאת הרמטכ"ל "
    התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל".



    0 תגובות