- רדיו קול חי - -

איזה סוג קרה היה בליל אמש? והסכנה למטעי הפירות

ביממה האחרונה נמדדו טמפרטורות מאוד נמוכות: בחרמון 10.4- מעלות צלזיוס, במרום גולן 1.5-, בצפת 1.4-, בראש צורים (גוש עציון) 0.8-. במקומות אחרים היה קר, אבל הטמפרטורות לא ירדו מתחת לאפס: בירושלים ובמצפה רמון 1.1, בדפנה (עמק החולה) 3.7, בבית דגן 5.1 ובבאר שבע נמדדו 5.3 מעלות צלזיוס.

הטמפרטורות הנמוכות בהרי הצפון אינן חריגות וישנן לא מעט דוגמאות לטמפרטורות נמוכות יותר בשנים האחרונות: בחרמון נמדדו 10.8- בפברואר 2017, ובינואר 2015 נמדדו 12.3-.
במרום גולן נקבע באותו הזמן ערך השיא של 14.2- מעלות. ובצפת נמדדו אז 4.3- מעלות צלזיוס.

אלו טמפרטורות המינימום, כפי שנמדדו בסוכה המטאורולוגית, בגובה של 2 מ' מעל פני הקרקע. לפעמים יש הבדלים משמעותיים בין טמפרטורה זו לבין הטמפרטורה הנמדדת סמוך לקרקע, כאשר קיימים תנאים להתקררות מהירה של הקרקע, אבל בלילה האחרון ההבדלים היו קטנים.

בימים האחרונים הוזכר המושג "קרה" בהקשר למזג האוויר הצפוי. אז מה היא הקרה?

קרה היא מצב בו הטמפרטורה סמוך לפני הקרקע היא אפס מעלות צלזיוס או פחות. בטמפרטורה זו קופאים המים בכל מקום בו הם נמצאים, כולל צמחים, מה שעלול לגרום לקפיאתם ולמותם.

הרגישות לקרה שונה בין כל מין וכל זן, אולם ככלל היא מסוכנת בעיקר לגידולי מטע טרופיים וסוב-טרופיים, הדרים, ירקות ופרחים. במצבים חמורים של קרה עלולים להיפגע מטעים שלמים.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של קרה:

קרה קרינתית שהיא הקרה השכיחה ביותר. מתרחשת בלילות בהירים (ללא עננות), יבשים (לחות יחסית נמוכה) ושקטים (ללא רוח). בקרה זו נפגעים שטחים נמוכים ומישוריים.

קרה מוסעת (אדבקטיבית) – קרה המתבטאת בטמפרטורות נמוכות, הנגרמות ע"י אוויר קר שמגיע לאזור כחלק מאירוע משקעים או בסיומו. בקרה זו נפגעים גם שטחים גבוהים, החשופים לזרימת האוויר הקר.

קרה משולבת: אירוע קיצוני ממושך, המשלב קרה קרינתית וקרה מוסעת. קרה זו מאופיינת בטמפרטורות יום ולילה נמוכות ובלחות נמוכה, ובשל כך, הפגיעה בגידולים חמורה ביותר.
הגידולים החקלאיים הרגישים לקרה נמצאים ברובם בשטחים נמוכים ומישוריים, כך שהקרה המסוכנת להם היא הקרה הקרינתית.

ועכשיו אחרי שהבנו מה היא קרה ומה הם סוגיה, אפשר לומר בוודאות כי בלילה האחרון לא היתה קרה קרינתית. אלא קרה מוסעת שהשפיעה בעיקר על הרי הצפון.

ועם זאת, הפרק הקר עדיין לא הסתיים ויתכן ובלילה הקרוב נקבל טמפרטורות נמוכות יותר מאלה שהיו בלילה האחרון