אבו מאזן בדרך החוצה

    שלמה ריזל 2 Comment on אבו מאזן בדרך החוצה

    למרות איומיו של יו"ר הרשות להפסיקו – התיאום הביטחוני עם ישראל הוא אינטרס פלשתיני מובהק. בתוך כך, כיסאו של אבו מאזן מתנדנד בשל גילו ומצבו הרפואי ויש כבר כמה המסומנים כיורשיו

    אבו מאזן
    אבו מאזן צילום: פלאש 90
    16:30
    25.04.24
    איתי גדסי No Comments on ירושלים: אלפי בני ישיבות מעדת תימן התכנסו לשמחת חג

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס שומר על כסאו בקנאות ולא נותן ליורשים פוטנציאליים להרים את האף. מאידך, בחודשים הקרובים הוא יהיה בן 85, וזה, נוסף לבעיות הבריאות שלו מראה שנותרה לו רק עוד תקופה קצרה בכיסאו. על פניו הוא לא יעזוב את המוקטעה עד למותו, אבל בהתחשב בעברו הרפואי הסבוך, שנותיו, שלא לומר חודשיו, קרובים.

    דווקא בגלל זאת, ההערכה היא כי אבו מאזן לא ינקוט עכשיו בצעדים שעלולים לסמן אותו כמי שנכנע לישראל בשלל נושאים העומדים על הפרק.

    בשנות הששים והשבעים למניינם הוא היה ממקימי תנועת הטרור פת"ח ומראשי ארגון הטרור 'ספטמבר השחור', שרצחו יהודים רבים, כשהוא עצמו משיג את המודיעין הנדרש לצורך ביצוע פיגועים אלו, ואף להשגת מימון למימוש טבח הישראלים במינכן, אבל ברבות השנים הבין שלא ניתן לנצח את ישראל במלחמה, ועדיף לעשות זאת במאבק מדיני. כך או כך, אבו-מאזן היה ונשאר מחבל, רק שהפעם בחליפה. הוא לא ייתן לישראל שום נקודת זכות אפשרית.
    התיאום הביטחוני ויצוא או יבוא סחורות מישראל ואליה נועד לשמור על כסאו בלבד. הוא לא עושה זאת מאהבת מרדכי.

    ובכלל, השורה התחתונה מבחינתו היא חיסולה של ישראל. חוסר הרצון להכיר במדינה יהודית חושף, ולא מהיום, את כוונתו לראות שתי מדינות אחת ליד השנייה: הראשונה, פלסטינית, נקיה מיהודים. "יודן ריין" אם תרצו. השנייה, דו-לאומית. כזו שמתגוררים בה גם יהודים, גם למעלה ממיליון אזרחים ערבים-ישראלים וגם מאות אלפים עד כמה מיליוני "פליטים" שיחזרו ממדינות ערב למקומות שגרו בהם לפני מלחמת העצמאות. לאלו הוא מצרף גם שני סילופים היסטוריים שחוזרים על עצמם. שהעם הפלסטיני הוא ממשיכו של העם הכנעני ונמצא כאן מראשית האנושות, ושישראל היא מזימה קולוניאליסטית שנועדה להעיף מאדמת אירופה את מי שטוענים שהם ממשיכי דרכם של היהודים, אך אף פעם לא היה להם קשר לארץ הזו.

    למעשה, הרשות הפלסטינית של אבו-מאזן וחמאס של השייח יאסין, מחזיקות באותן עמדות. המחלוקת היא הדרך להשיג את המטרה.

    מאז התמנה לתפקידו, נמנע אבו מאזן מלמנות סגן שישמש יורשו. גם אם היו מי שניסו לקרוא תיגר על מנהיגותו, כגון ראשי הממשלה לשעבר סלאם פיאד וראמי חמדאללה, הם מצאו עצמם מסולקים. "אבו מאזן והסובבים אותו דאגו לחסל פוליטית את מרוואן ברגותי, הכלוא בישראל", סיפר בכיר פלשתיני, שציין כי "מחנה התמיכה שהיה לו התאדה".
    ואולם, יש במערכת הפוליטית הפלשתינית מי שמסמנים שלוש דמויות שעשויות לתפוס את השלטון ברשות הפלשתינית ביום שאחרי אבו מאזן. בכירים ברשות ובישראל מסמנים את ראש מנגנוני הביטחון הפלשתיני מאג'ד פרג' כבעל הסיכויים הטובים ביותר לרשת את כיסאו של הראיס. פרג', המכונה אבו בשאר, בעל דרגה המקבילה לאלוף. בניגוד לקודמיו, ג'יבריל רג'וב ותאופיק טיראווי, הוא מקפיד שלא להתבלט או להתראיין. מנגד, הוא מבין את הנעשה בשטח ואתמול ניצל ביקור של אבו מאזן במפקדה שלו כדי להפיץ תמונות. כך פרסם הבוקר הכתב דניאל סיריוטי בישראל היום.

    עוד פורסם "בישראל היום", כי השגרה החיובית בגדה מאפשרת למדינות התורמות מאירופה ומהמערב בכלל להזרים לרשות עשרות ואף מאות מיליוני דולרים המיועדים לרווחת הציבור הפלשתיני. בד בבד, לשליטי מדינות ערב, כגון מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ הפרסי יש אינטרס מובהק שיישמר השקט ברחוב הפלשתיני. כך, גם ממלכת ירדן החוששת מזליגת האלימות בשטחים – אם תפרוץ – אל שטחי הממלכה.

    בכיר פלשתיני אומר: "בכירי ההנהגה, ובעיקר אלה הרואים עצמם יורשים לאבו מאזן, מודעים לאפשרות שהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל ומעשי אלימות, אם יפרצו, יחזרו אליהם כבומרנג".

    נאומו הלא ממוקד של יו"ר הרשות בכינוס שרי החוץ הערבים הדגיש את אשר ידוע לכל מי שעוסקים בנעשה בזירה הפלשתינית: הראיס בן ה־84 נמצא בערוב ימיו הפוליטיים. על אף גילו המבוגר, אין בנמצא מי שיכול להצביע על יורש לראיס. בעקבות כך, יש חשש כבד כי ביום שבו אבו מאזן יפנה את כיסאו תיגרר הרשות הפלשתינית לאנרכיה.

    לא בכדי מתח ביקורת חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, על מקורבו של אבו מאזן, ד"ר סעיב עריקאת, שעמד בראש צוות המשא ומתן הפלשתיני. הביקורת מכוונת, למעשה, למרבית הגווארדיה הוותיקה שכוללת גם דמויות כגון סגנו של אבו מאזן מחמוד אל־עאלול, ויו"ר התאחדות הכדורגל ג'יבריל רג'וב.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      זהוא. היה צריך להבין מזמן שברגע שתגמרו ממנו תזרקו אותו. צריך להבין מי שבא אחריו שזה גורל כל אחד לספק את הסחורה ואחר כך לזבל. מזה הזהירו את אבו מאזן.

    2. 1

      מאזן, הוא ראש ממשלת הטרור של מדינת הרוצחים הנתעבים