- רדיו קול חי - -

חושבים שלבהות במסך לא מזיק לראיה שלכם? תחשבו שוב

אנחנו חיים בעולם משתנה. מרגע לרגע הטכנולוגיה לא עוצרת והרגלי העבודה שהכרנו פעם, כבר לא רלוונטיים. אחד מאותם הרגלים שהשתנו זה מכבר הוא הזמן בו אנחנו שוהים מול המסכים. אם זה דרך המחשב או דרך הטלפון החכם. אצל רבים באוכלוסייה מדובר על צורך יום יומי וממשי שבלעדיו לא ניתן להמשיך את שיגרת היום יום. מעין אינפוזיה אליה אנחנו מחוברים כל הזמן.

מעבר לתלות הבלתי נגמרת במסכים שנכנסו לחיינו, חייבים לזכור כי אחת הפגיעות המשמעותיות ביותר נמצאת דווקא בראייה שלנו. חשיפה והתמקדות במשך שעות רבות באורות המרצדים מן המכשירים השונים, גורמים לנו בראש ובראשונה לחוסר ריכוז וחוסר התמקדות אשר באה לידי ביטוי בין השאר בעייפות כרונית.

בעקבות החשיפה הרבה למסכים בהם יש תאורת "אור כחול", אשר נתפסת ככזו שפוגעת לנו בעיניים, הראייה שלנו מתדרדרת אט אט. נראה, כי לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור והמאבק בטכנולוגיה ושימושיה השונים הוא כמלחמה בטחנות רוח. יחד עם זאת, אל לנו לומר נואש.

כדי להתמודד עם הנזק יש לנסות לצמצם עד כמה שאפשר את השעות בהן אנחנו נחשפים למסכים. כנראה שזה לא מה שישפר את הראייה שלנו אבל דבר זה יעזור לנו למנוע התדרדרות נוספת.

כיום, ענף האופטיקה מתמודד עם סוגיה זו ביתר שאת. מחקרים רבים מראים כי עם השנים הגיל הממוצע בו מתחילים להרכיב משקפיים יורד באופן תדיר. כך אנו מוציאים גם ילדים בגיל מאוד צעיר זקוקים למשקפיים ופתרונות אופטיקה ייחודים.

ישנם פתרונות אופטיים אשר מסייעים במניעת הידרדרות הראייה בעקבות האור הכחול היוצא מן המסכים הדיגיטליים.

עונת החורף היא בדיוק הזמן להשקיע בבדיקות ראייה לכל המשפחה. כיום, ניתן לבצע בדיקות עיניים במקומות רבים אך לא בכולם ישנם אנשי מקצוע היודעים לתת את הפתרונות הנכונים ביותר כך שישמרו על העיניים שלנו. אנחנו לא נוותר לרגע על הרופא הכי טוב כאשר לא עלינו נצטרך בדיקה רפואית כזו או אחרת. כך, יש להפקיד את עינינו בידיהם של הטובים ביותר, אלה שלא רק מבקשים למכור לנו משקפיים או עדשות מגע אלא באמת אכפת להם משמירה על העיניים שלנו.

העיניים הן ראי הנשמה ומשכך חייבים לשמור עליהן בכל מחיר.


הדר מילר, אופטומטריסטית בחנות "אופטיקנט" קרית הממשלה, רמלה. מומחית בהתאמות משקפיים ועדשות מגע לילדים ונוער, ראיה ירודה, התאמת עדשות לקרטוקונוס ועדשות טיפוליות פוסט ניתוחים.