הערכת מודיעין: איראן יכולה בתוך כשנתיים להגיע לייצור פצצה גרעינית

    קובי פינקלר No Comments on הערכת מודיעין: איראן יכולה בתוך כשנתיים להגיע לייצור פצצה גרעינית

    הערכת המודיעין השנתית של הצבא עודכנה אחרי מותו של קאסם סלימאני: פרוייקט הדיוק רוסן, אך הכוח הצבאי של חיזבאללה ותוכניות המלחמה קיימות. בעיראק סרים למרות איראן 120 אלך לוחמים. הסנקציות פגעו אך לאיראן ישנו כוח רב תחת משמרות המהפכה

    מטוס קרב איראני
    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הערכת המודיעין מדברת על כך שהאיראנים יכולים להגיע בסתיו-חורף בשנה הבאה לכדי העשרת אורניום ברמה של 90 אחוזים המספיקים לכדי פצצת אטום אחת. אבל, באותה נשימה מעריכים שהנשק בו אמורים להשתמש לשם שיגור הפצצה אינו מוכן וכי ייקח זמן של עד שנתיים עד אשר יטפלו בו.

    בהערכת המודיעין השנתית מדברים על שלוש נקודות מרכזיות:

    1. הסבירות למלחמה יזומה מצד אוייבנו נמוכה.

    2.סבירות בינונית עד גבוהה  לשימור משוואת תגובה בזירה הצפונית (כפי שהיה בירי על האמבולנס) אירוע שהיה יכול להתפתח למלחמה.

    3. פרוייקט הטילים המדוייקים לא ממומש בלבנון, ומות סולימאני הוא אירוע מרסן לטווח הקרוב.

    כל האמירות הללו וראיית המצב בכל מרחבי המזרח התיכון מצביעים על מציאות שבה באיראן יצטרכו לקבל השנה החלטות חשובות וזאת למרות שהמנהיג האיראני העליון לא אוהב לקבלן,הוא יהיה חייב לעשות זאת.

    איראן שאחרי מות סולמני היא איראן אחרת, אבל עדיין איראן חזקה למרות כל המשבר הכלכלי ששורר בה לאחר הטלת העיצומים.

    כדי לסבר את האוזן מצביעים בהערכת המצב השנתית על כך, שאמנם ישנה ירידה משמעותית וחדה הן בהכנסות מנפט שירדו משישים מילארד דולר בהערכה מוקדמת, ל 10 מיליארד בפועל וכן ישנה ירידה בהערכה משמעותית לנושאי הדת באיראן, שהחלה כבר בחודש ספטמבר ותופסת תאוצה.

    אך במקביל יודעים לומר אצלנו, שעצם העובדה שלרשות האיראניים עומד כוח מיידי של 3 מליון איש הכפופים למשמרות המהפכה, מדברת בעד עצמה וכי האירנים ידעו להתגבר גם על המהומות במידת הצורך.

    ואי אפשר בלי העידן הדיגיטלי: בהערכת המודיעין השנתית קובעים שהעידן הדיגטלי עם הרשתות החברתיות וכמות המידע שעוברת בהם הוא בעל פוטנציאל אדיר להזרמת מידע ברמה ששווה לכח מעצמתי ולכך נערכים באמ"ן החדש. הרבה יותר שימת לב לנושא הסייבר, הטכנולוגיה וכל מה שקשור בעולם הזה שהולך ונהיה קל יותר להשגה וקשה יותר להתמודדות.

    בהערכת המודיעין מדובר גם על מעמדה של ארצות הברית שהתחזק הן בעקבות חיסול סולמני והן באשר היא עדיין המעצמה החזקה בעולם. כל הדיבורים על יציאת הכוחות מאזורינו אינם מדוייקים.

    לפי נתוני המודיעין במזרח התיכון משרתים 85 אלף חיילים אמריקנים וזאת עליה משמעותית לעומת השנה שחלפה. מנגד, חושבים כותבי הערכת המודיעין השנתית רוסיה תהיה משמעותית בסוריה כשמחד הם מטפלים בכל המליציות שעומדות בדרכה אך מאידך ביום שאחרי הם ירצו להיפטר מכולם כדי למצוא בסוריה ענף כלכלי לשיקומה של סוריה בתשתיות רוסיות.

    באשר לעזה  הערכת המודיעין מדברת על הליכה לכיוון רגיעה אך לא מתוך אהבת ישראל אלא מתוך שיקולים כלכליים לטובת אזרחי עזה. כך יודעים להצביע על שיפור משמעותי בחיי התושבים עם גידול בשעות החשמל, הזרמת מים נקיים, הגדלת כמות התרופות ועוד.

     בהערכת המודיעין מצביעים על הפרדה בין המשא ומתן לשיפור החיים לבין סוגיית השבויים והנעדרים ומפרידים  בין השניים. החמאס לא רוצה מלחמה אבל אי אפשר לומר שיש הרתעה טוטלית, נאמר בדו"ח השנתי.

    ומה באשר לזירה הערבית הפלסטינית? כאן מדברים כמו בכל שנה על היום שאחרי אבו מאזן תוך הסתכלות על המצב העכשווי. הטרור אמנם מתמעט אבל הוא משתכלל והרשות הולכת על הסף בלי לשבור את הכלים כמו למשל בסוגיית כספי הטרור.

    באשר לעירק, ההערכה היא כי מספר לוחמי המיליציות עומד על כ 120 אלף וכי עבור האיראנים עירק היא מחסום ומסדרון היכול הן להגן על האיראנים, מפני תקיפה והן מסדרון כדי לקדם בו משלוחי נשק ועמדות קדמיות כמו מה שנעשה בתימן. לכן האיראנים יעשו הכל כדי לשמר את עירק ברוח שלהם. גם סולימאני עסק בכך רבות בימים שלפני מותו.

    באשר ללבנון קובע הדו"ח שאמנם יש לה תוכנית התקפה סדורה כנגד ישראל אך מנגד כלכלתה כושלת, קיים בה קפאון מדיני ואין לה רצון להתמודד על ישראל בוודאי לא רצון במקום הראשון.

    ומה למדנו משנת 2019? ראשית, שמעמדה של אירופה נחלש והמדינות החשובות בה לא הצליחו אפילו להוריד את נושא הגרעין מסדר היום. שנית,שיש רמת סמך נמוכה לחזות משתנים כלכליים וציבוריים, שלישית שישנו חיזוק של המערכת הצירית זאת לצד תורכיה שהיא שחקן דומיננטי באזור.

    ואי אפשר בלי השחקן הסיני. דרך המשי החדשה שבה משתמש המשטר הסיני אינו כולל רק רכיש נמלים, תשתיות ורכבות אלא בעיקר טכנולוגיה. כזו שמשפיעה על כל העולם עם הדור החמישי ובוודאי גם עלינו.

    ואחרי הכל קובעת הערכת המודיעין השנתית שהכל ניתן לשינוי. זה לא כמו תחזית גשם לשבוע הקרוב. גם לא תחזית למה שיהיה בעזה השבוע. תחזית שנתית מתבססת על הערכות וכאלו יכולות גם להשתנות.



    0 תגובות